"Canting" av pjäxor

AlvinS

Ny medlem
"Canting" av pjäxor
Åt vilket håll är det man ska kanta pjäxan för att få en mer aggressiv vinkel och lättare att komma ner i rätt vinkel i svängarna?

"Canting" av pjäxor
hoppa i ojäxorna,ha någon till hjälp,och ställ dig o pressa så som du vill ha dom,låt den andra spänna åt.
lättast och mest problemfritt av egen erfarenhet..
//max

"Canting" av pjäxor
ok tack för tipset Maxen6 :D

så man ska kanta den så skaftet lutar utåt från kroppen alltså?

Senast ändrad:
"Canting" av pjäxor
Teoretiskt kan du har aggresivare kantning, men jag tror inte du ska förvänta dig att det blir lättare "att komma ner i rätt vinkel". För att luta mycket i svängen gäller det bland annat att få över vikt på innerbenet, och det blir ju svårare när pjäxan lutar åt "fel" håll. Jag skulle hellre justera pjäxorna så att dom passar din naturliga vinkel på underbenet.

"Canting" av pjäxor
Är ingen Einstein på det här men jag tror Canting i första hand används för att kompensera för om du är hjulbent eller kobent...

Om den här länken fungerar så kan du gå igenom en "Canting-guide" i fyra steg

http://skiing.about.com/od/skigear/ss/skibootcanting.htm

Någon som vet om man gör så här hos seriösa boot-fitters även i SE? Ställer exempelvis Alpingaraget in Canting på det här sättet? Jag är nämligen på väg att investera i nya pjäxor och är skönt hjulbent (hockeyben:-)

"Canting" av pjäxor
Hei.

Poenget med Canting er jo som du sier å få skiene lettere fra kant til kant. Ta på deg støvlene på et platt underlag og stå rett over begge ben. Hvor har du da mest trykk? Har du trykket midt på sålen kan du justere støvel skaftet innover for å få det mere på ytterkant. Samme om du har trykket på innersiden. Da vil du mest sansynlig bare få de til å bli platte. men bedre å ha de platte en trykket på inner kant. Har du veldig mye trykk på ytterkant har du allerede et agresivt trykk på kantene av skien,men syns du da det er for mye justerer du det utover så du får det litt mere på hele foten. Kjører selv Dalbello Krypton Pro hvor man kan justere dette veldig mye. Her bytter du ut små plater under skruen som bestemmer hvor mye du skal justere på støvelen,mens andre merker kun har en "plate" noe som gjør justeringen noe begrenset. De fleste kan man vel så vidt jeg vet bare justere på ene siden,mens litt dyrere racing støvler og pro støvler kan justeres på begge sider. Prøv deg fram og se hva som fungerer best for deg.

Lykke til!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp