Carte Neige

David_GBG

Ny medlem
Carte Neige
Jag håller som bäst på att kolla upp vad man skall ha för försäkringar. Att försäkra sig är ju inte billigt har jag upptäckt. Det jag undrar nu är vad man egentligen får för Carte Neige? Kan nån berätta mer ingående? Vad förlorar man om man inte förlänger sin hemförsäkring till att gälla mer än 45 dagar?

/David.

Carte Neige
det som är med carte neige ä"r att det tar satans tid att få pengar...kom i håg att det är fransmän vi talar om. Där emot är den bra att ha om du skulle skada dig på berget och vill där ifrån utan att hosta upp pengar. Men du gör nnog bäst i att förlänga din hemförsäkring den är lite(mycket) enklare att få pengar på. + att du fattar vad de säger...

Carte Neige
Hmm okej, det tar alltså längre tid att få ersättning. Men är det nåt mer? Det är ju GANSKA stora prisskillnader. Att förlänga min hemförsäkring skulle kosta 2200 medans jag hört att Carte Neige bara går på ca 300 FFR.
Nån som vet var man kan få information om Carte Neige så man kan se exakt vad man får för något.

/David.

Carte Neige
jag vet att carte de neige finns att köpa på turistbyrån i cham så ring dit och fråga. ifjol kostede det 270ff om jag inte minns fel. har för mej någon sade att det var det enda som tex betalade heli-transport ner från bergen men ring turistbyrån chamonix.net

Carte Neige
carte Neige täcker bara dina sktiviteter på eller runt bregen om du skulle bli sjuk eller något får du dega själv. Men men som den gamle säger "va fan ä dä då"

Carte Neige
Det är ju inte dumt att ha både och, hemförsäkring och Carte Neige. Framförallt om man tänkt att trilla och skada sig - eller att pajja lite prylar.

Att vara utomlands utan gällande hemförsäkring är ju inte så jägarns briljant, ej heller att åka brantåkning utan Carte Neige.

Carte Neige
Om du skulle bli av med skidor el liknande så täcker ju inte CN det. Alltså håller jag med föregående talare och rekommenderar att du både förlänger din hemförsäkring och köper ett CN.

Carte Neige
Jo.. jag får väl fixa både och.. verkar allt så. Läste dock i nåt annat inlägg här på freeride där någon ifrågasatte hur Försäkringsbolaget här hemma i Sverige kan veta hur länge man varit utomlands. Låt säga att man åker bil ner. Det är väl ingen som ens vet att du lämnat landet? Fast försäkringsbolagen kanske kräver bevis på när man åkte och så? Annars kan man ju hävda att man inte varit nere mer än 45 dagar innan olyckan inträffar... vilket den givetvis inte skall göra. Usch.. försäkringar känns ofta som bortkastade pengar :-/

/D.

Carte Neige
Försäkring är INTE bortkastade pengar, jag fattar inte att de är så billiga som de är! Jag har tjänat grymt mycket på mina försäkringar genom åren, det är bara att kräva ersättning för varenda lite grej som händer. Garanterat kommer något att hända om du är borta en hel säsong; du skadar dig, någon snor dina skidbyxor på afterskin, en marmot pajar skidorna, två fulla schweizare brottar ner dig och snor dina linser, du tappar pjäxorna i ån, fyra feta tyskar knäcker dina kolfiberstavar mm.

Och det där med att fiffla lite med vilken dag du åkte, det skulle jag inte rekommendera. Det blir ett oherrans bök om det händer nåt efter de 45 dagarna. Försäkringsbolaget kommer garanterat att se vilket datum du har köpt liftkort mm, och det blir massor av trassel med att försöka reda ut vilken kompis som åkte ner i förväg och köpte det, varför du åkte senare osv (personliga erfarenheter).

Skaffa en bra försäkring (ej Trygg-Hansa, ruggigt bråkiga), det lönar sig för säsongande skidåkare/brädåkare!

Vad jag har förstått täcker inte Carte Neige mer än en bra hemförsäkring, men det blir mycket smidigare att ha och göra med de franska myndigheterna.

Carte Neige
Den som inte har Carte Neige och skadar sig utanför de markerade pisterna måste betala kontant för att bli hämtad/hjälpt. Oavsett om det rör sig om pulka eller helikopter. Och det är ju ganska jobbigt om det, som det i vissa fall gör, handlar om helikopterhämtning till sjukhuset i Bourg och du är medvetslös...

Carte Neige
Intressant att notera är att vissa bolag dock täcker in offpiståkning i hemförsäkringen, till exempel Trygg-Hansa, medan andra är mer vaga på den punkten. Som jag tolkar det så har jag ingen användning för ett CN då VISA och Trygg-Hansa tar hand om allt de första 45 dagarna. Därefter är en annan sak men tänk på att hemförsäkringen täcker in väldigt mycket, inte bara helitransport. Att sälja CN till veckoturister verkar vara bondfångeri! Glöm dock inte att beställa ett E111-intyg av Försäkringskassan innan du drar. Utan det i fickan är du rökt på sjukhuset!

Carte Neige
Säger som Dannediehard, har du inte Carte Neige kan det bli riktigt dyrt å ta dig ner för berget om du skulle skada dig eller fastna på ett obekävmt ställe. Det kostar runt 8000 för att flyga helikopter ner, med Carte Neige är det gratis!!!
Även tilläggsförsäkring till hemförsäkringen är att rekomendera, kostar inte så mycket om du ser till vad du kan få ut om nåt händer!!!

Ski ya.....Rock on!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp