Försäkring är INTE bortkastade pengar, jag fattar inte att de är så billiga som de är! Jag har tjänat grymt mycket på mina försäkringar genom åren, det är bara att kräva ersättning för varenda lite grej som händer. Garanterat kommer något att hända om du är borta en hel säsong; du skadar dig, någon snor dina skidbyxor på afterskin, en marmot pajar skidorna, två fulla schweizare brottar ner dig och snor dina linser, du tappar pjäxorna i ån, fyra feta tyskar knäcker dina kolfiberstavar mm.
Och det där med att fiffla lite med vilken dag du åkte, det skulle jag inte rekommendera. Det blir ett oherrans bök om det händer nåt efter de 45 dagarna. Försäkringsbolaget kommer garanterat att se vilket datum du har köpt liftkort mm, och det blir massor av trassel med att försöka reda ut vilken kompis som åkte ner i förväg och köpte det, varför du åkte senare osv (personliga erfarenheter).
Skaffa en bra försäkring (ej Trygg-Hansa, ruggigt bråkiga), det lönar sig för säsongande skidåkare/brädåkare!
Vad jag har förstått täcker inte Carte Neige mer än en bra hemförsäkring, men det blir mycket smidigare att ha och göra med de franska myndigheterna.