(Cartel) + (stl45-46) + (25.5cm midja)

Kung_Petter

Ny medlem
Som topic.

Jag undrar om det skulle fungera. Med stl 45-46 i fötter på en 25.5cm bräda i ett par Cartel bindningar? Borde ju ha det på en 26cm+ bräda men jag är sugen på att chansa. Alltså är Cartel ett par bindningar i den smalare sektionen?

Undrar också vilken stl på Cartel bindningarna jag borde ha med tanke på min dko stl!

Ps. har nämligen kört med ett par flow bindningar, stl 44 boots, och en bräda med 24.5cm midjebredd, så jag tycker att det ovanstående borde fungera om nu inte cartel bindningara är grymt stora.

Tacksam för svar!!

Du behöver inte vara rädd för att bindningarna ska ta i men däremot kanske skorna är i största laget för en 25.5 cm midja.
Mina Burton p1:or strl L är 24.5 cm långa.

Det beror en hel del på vilken typ av åkning du håller på med. Kör du mest park med stort stance och duck så funkar det nog även om jag personligen tycker att du pushar det hela lite. Om du gillar höga farter och rejäla, carvande svängar så tycker jag att du ska glömma det hela och köpa en bredare bräda.

Historien förtäljde inte vilken bräda det var du skulle köpa/har men om du nu ska köpa ny så satsa istället bara på modellen längre (typ 159 istället för 156, inte särskilt stor skillnad egentligen) så är du mer på det säkra..
Men som doughboy säger, beror ju helt på din stance..
Själv har jag ett par Cartel L (stl 44 i skor) på en bräda som är smalaste laget (kommer dock inte ihåg exakt mått).. men kör ändå med maxad bredd och +18 -9 i stance så det klarar sig.. skulle jag däremot ställt dem 0 0 med minibredd skulle det nog inte gått särskilt bra att svänga utan att ta i med bindingarna..
Lättast är ju ändå o bara gå in i en affär o testa, be dem sätta på bindingarna på din nuvarande/nya bräda o se hur de ser ut.. sticker de ut alldeles för mkt får du köpa en annan bräda helt enkelt...

Brädan är denna: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=24173 och den intresserade mig för att den är en renodlad freerdie bräda i rätt läng till ett så pass sjysst pris så att jag skulle kunna köpa en freestyle bräda också. Men, eftersom det lär bli kraftig carving med den brädan så kanske det inte går ändå :S

Blizzy du skulle inte vilja mäta din bräda och dina bindningar till mig? Vore as ballt!

Ps. vad menas med duck stance?

Måste säga att jag är alldeles för lat för att gå o mäta brädan, plus att jag inte har nåt att mäta med.. så då måste jag hitta på det också.. så nee..

Men ska du ha en "renodlad freeridebräda" kommer du förmodligen inte ha duckstance (då det är för switchåkning.. och vem orkar åka switch i puder?)..
Sen Cartel-bindingarna är inga freeridebiningar, så där går det emot lite också..
Verkar lite lustigt att lägga 900 på brädan o sätta på bindingar för typ 2000.. gör tvärt emot, köp en bättre bräda i rätt längd och bredd (då du har relativt stora fötter) och köp ett par lite enklare freeridebiningar istället..
Cartel L kommer nog aldrig passa särskilt bra med bakmonterade 0 +15 (eller va du nu kör för freeridestance) med den bredden på bräda...

Grejjen är ju den att jag har letat efter finare brädor i 5000kr klassen men denna verkade ju vara ett klipp om det nu skulle gå, vilket det inte verkar göra. Så Cartel bindningarna är de jag liksom ska behålla när jag sedan uppgraderar bräda. Vill ju kunna åka både freeride ohc freestyle och till det ska tydligen cartel fungera fint. Kanske inte är en renodlad freeride bindning, men lite allround är den vad jag har förstått.

Tack för all hjälp! Jag tror jag struntar i den brädan och tar o letar efter en allround bräda med misnt 26cm midjebredd dårå.

Är lite förvirrad, har du ett par cartel eller inte? Nu skriver du att du ska spara dem men innan skrev du o frågade om vilken storlek du skulle ha..
Cartel är iaf freestylebindingar, inte all around, inte freeride.. så letar du efter ett riktigt freeride-kit är inte de så passande kanske.. o andra sidan tycker jag (och många andra) att de e de skönaste bindningarna som finns, så dåliga är de iaf inte..

Att brädan skulle kosta 900 när den kostat 5000 o skulle hålla måttet för "5000-klassen" låter rätt orimligt.. för är det "för bra för att vara sant" är det oftast helt enkelt inte sant.. en bräda från 03/04 lär inte va särskilt bra nu 3 år senare, men kanske, vem vet..
att satsa på en ny bräda låter bra, alla gillar ju nya grejor! leta på bara!

På min bräda är midjan 248mm, jag har Cartel L - dock mindre fötter än du (42). Men men, inga problem att med att mina bindningar är för stora. Har ca +35/+25.

35/25.. shit, du måste ju stå nästan rakt fram.. snacka om icke-switch-inställning... ja har man så lustig stance så är det klart man får plats, bindingarna är ju inte särskilt breda när man ställer dem på tvären hehe...

Cartel fungerar aldeles utmärkt att köra friåkning med, de har bra respons och stöd i ånga åk i tuff terräng, sen att de har skybacks gör ju inte saken sämre.

Sen tycker jag också att lite duck kan man gott ha när man kör friåkning, typ minus 3-5, blir stabilare i landningar från klippor då

Blizzy:

Jag har inga Cartelbindningar än men är nästan helt säker på att det kommer bli ett par!

Jag letar efter ett kit som ska passa både freeride och freestyle, vill ha en lite hårdare bräda, (ca7 på en skala från 1-10) Men jag funderade så att eftersom den brädan var en helt och hållet freeride så skule jag ju kunna köpa den till att börja med tillsammans med ett par cartel-bindningar för att sedan köpa en lite finare freestyle bräda och använda samma par bindningar till den!

Ang att alla gillar nya grejjer. Jag gillar själv beggade grejjer då man oftast käner en ganska stor slant på det. Förutsatt att det är grejjer som inte är så slitna! Vem gillar inte ett rikitgt klipp?

Ang storleken på cartelbindningen så käns det som att jag borde skaffa en L, men det kanske går med en M oxå om jag nu skulle hitta en fin beggad M. Någon som vet om det funkar meden M bindning till stl 45-46 fötter?

peetteerr sa:
Blizzy:

Jag har inga Cartelbindningar än men är nästan helt säker på att det kommer bli ett par!

Jag letar efter ett kit som ska passa både freeride och freestyle, vill ha en lite hårdare bräda, (ca7 på en skala från 1-10) Men jag funderade så att eftersom den brädan var en helt och hållet freeride så skule jag ju kunna köpa den till att börja med tillsammans med ett par cartel-bindningar för att sedan köpa en lite finare freestyle bräda och använda samma par bindningar till den!

Ang att alla gillar nya grejjer. Jag gillar själv beggade grejjer då man oftast käner en ganska stor slant på det. Förutsatt att det är grejjer som inte är så slitna! Vem gillar inte ett rikitgt klipp?

Ang storleken på cartelbindningen så käns det som att jag borde skaffa en L, men det kanske går med en M oxå om jag nu skulle hitta en fin beggad M. Någon som vet om det funkar meden M bindning till stl 45-46 fötter?
Du kan inte ha M om du har så stora fötter.. jag har M på mina cartel och jag har 41-42 på mina fossingar. du bör leta efter ett par L..

storleksguide....
S= 3-8

M= 8-10

L= 10+

Du ska ha L i Cartel...

jag har 44 och kör på en bräda med 250mm i midja.. funkar fint, dock är allt beroende av vinklarna.. jag kör duck med ca +17 och -10...

FredrikCarlsson sa:
ty=Thank you...

Och till Peetteerr:
Med att "alla gillar nya grejer" menade jag bara att ska man nu åka mycket på sin kära bräda (du har iofs inte uppgett hur mkt du åker på en säsong, själv säsongar jag så åker rätt mkt :-) så köper man en beg bräda (som inte är "ny") så har nån annan redan åkt in den o brädan kan då ha tappat en del i pop, flex mm. Där av: Alla gillar (väl?) nya snowboards!

Att ha Cartel M är inget alternativ, har själv mindre fötter än dig (43,5) och kan inte ha M, så att du skulle kunna ha det låter bara som trångt o många onda tår...

Ideen med att ha en freeride- o en freestylebräda o bara byta bindingar låter bra, gör själv så (när jag om nån dag köper min fina Dominant) med Cartel så borde ju funka.. o andra sidan är, och förblir, Cartel freestyle så vill man satsa på en freeridebinding är det (iaf enl klassificeringen) inte rätt.. sen måste jag säga att den funkade finfint för mig när jag, efter att ha tatt absolut första liften upp, åkte 50cm puder i förrgår så inget o klaga på i praktiken..

Som man sa på gamla CS-dagarna, GL och HF..

blizzy sa:
ty=Thank you...

Och till Peetteerr:
Med att "alla gillar nya grejer" menade jag bara att ska man nu åka mycket på sin kära bräda (du har iofs inte uppgett hur mkt du åker på en säsong, själv säsongar jag så åker rätt mkt :-) så köper man en beg bräda (som inte är "ny") så har nån annan redan åkt in den o brädan kan då ha tappat en del i pop, flex mm. Där av: Alla gillar (väl?) nya snowboards!

Att ha Cartel M är inget alternativ, har själv mindre fötter än dig (43,5) och kan inte ha M, så att du skulle kunna ha det låter bara som trångt o många onda tår...

Ideen med att ha en freeride- o en freestylebräda o bara byta bindingar låter bra, gör själv så (när jag om nån dag köper min fina Dominant) med Cartel så borde ju funka.. o andra sidan är, och förblir, Cartel freestyle så vill man satsa på en freeridebinding är det (iaf enl klassificeringen) inte rätt.. sen måste jag säga att den funkade finfint för mig när jag, efter att ha tatt absolut första liften upp, åkte 50cm puder i förrgår så inget o klaga på i praktiken..

Som man sa på gamla CS-dagarna, GL och HF..
ah okej..haha..
håller med dig om att en ny bräda är att föredra pga bättre flex och pop..

Ska jag säga BN då eller? (BN= Big Need) haha ;)

Jag förstår att det är kul med en ny fin bräda som man säkert vet är i toppskick men smakar det så kostar det och om man nu skulle vilja sälja den efter en vecka i alperna så sjunker priset enormt. Och det är en sån beg bräda jag skulle kunna köpa! För min del är det gott om tid innan jag åker nånstans.. Sälen v8 är det ändå planerade hittills. Jag har dock bara åkt på min gamla 145 bräda och ingen annan mer än den 130 långa skiten ja fick testa när jag skulle börja åka bräda så jag vet inte exakt vilka egenskaper jag vill ha hos en bräda. Därför känner jag oxå för att leta reda på nåt billigare beggat då jag inte skulle förlora så mkt pengar på det om jag skulle vilja ha en kortare eller mjukare eller vad det nu kan bero på. Jag vill ha något lite bättre som kan utveckla mig så att köpa en ny billig variant är inget alternativ!

Så stl M är försmå för boots i stl 43.5, då kanske stl L är i minsta laget för mina fötter? :S
Är kanske helt och hållet fel bindning för stora fötter?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp