Carva långsamt?

wamp

Medlem
Carva långsamt?
Tror rubriken säger det mesta.

Jag påstår inte att jag är någon superåkare, möjligen medelgod. Men jag tar mig ner för alla backar och i de flesta fall står jag även upp när jag kommer ner.

Dock när det gäller carving har jag en fundering.

Hur gör ni när ni ska carva om det går lite långsammare? Jag känner inte att jag får till det förän det börjar gå lite fortare och väl där går det ofta bara fortare och fortare tills det i vissa fall, beroende på backen, till och med går för fort. Går det att kontrollera farten på ett bra sett när man carvar eller är det bara full fart som gäller och sen dra på en sladd när det behövs för att sakta ner lite?

Jag har aldrig iofs åkt på några renodlade carvingskidor, utan föredragit att köpa mig lite bredare då det är främst offpisten jag är ute efter när det gäller skidåkningen. Kan detta ha någonting att göra med mina problem att carva i lite långsammare hastigheter?

Carva långsamt?
Börja med att lägga tyngd på den yttre skidans innerkant.
Alltså, i en högersväng så lägger du tyngd på vänsterskidans innerkant.
På så vis är det lätt att lära sig carva på en transportsträcka exempelvis.
Och därefter lägger du lika mycket tyngd på andra skidans ytterkant.
Piece of cake!

Carva långsamt?
oscarius sa:
Börja med att lägga tyngd på den yttre skidans innerkant.
Alltså, i en högersväng så lägger du tyngd på vänsterskidans innerkant.
På så vis är det lätt att lära sig carva på en transportsträcka exempelvis.
Och därefter lägger du lika mycket tyngd på andra skidans ytterkant.
Piece of cake!
Jo jag brukar göra liknande, liksom trycker fram ytterskidan så att den är jäms med innerskidan i svängen. Det känns ungefär som om man upplever en starkare centrifugalkraft i svängen som gör att man kan carva i lägre hastigheter.

Carva långsamt?
gå en kurs eller fråga experten, ingen hobbyåkare tror jag kan förklara lika bra som en expert!

Carva långsamt?
för att sänka farten får du helt enkelt göra längre svängar. genom att hålla svängen längre kommer du mer sidleds längst backen och hastigheten hålls ned. Detta blir ju svårt om skidorna inte svänger fullt så fort. 40m svängradie är väl inte att rekommendera :) alternativet annars är det ju bara fuska lite och släppa på trycket och låta bakdelen glida lite sidleds.

annars på flackare terräng där hastigheten är för låg för att kunna carva är det som oscarius säger, trycka på med ytterskidan. börja hålla på med rena carvingsvängar i låg hastighet är knepigt då kraften för att hålla kroppen uppe saknas och det blir mer fokus på att hålla balansen.

Men ärligt så finns det definitivt folk här som är mer eller mindre experter i ämnet och kan ge dig desto djupare och mer korrekta förklaringar. :)

Senast ändrad:
Carva långsamt?
Man kan vinkla in knäna när det går långsam eller när man är under acceleration, för att vid högra fart kunna kanta upp skidan med höften.

Det är svårt att hålla skidorna parallella när man åker långsamt och vill carva, men använd ytterskidan mycket så går det nog.

Carva långsamt?
victorpersson sa:
Man kan vinkla in knäna när det går långsam eller när man är under acceleration, för att vid högra fart kunna kanta upp skidan med höften.
Exakt. Eftersom du inte har så mycket G-kraft att kompensera för när du vill karva i slow-motion så gäller det att stå ganska upprätt och kanta med foten och knät istället för att kanta genom att luta sig mot G-kraften.

Senast ändrad:
Carva långsamt?
det låter inte som att du är uter efter hur du kantar skidan utan hur du får fart kontroll? jag tolkar det även som att du inte åker långsamt utan att du inte vill att det ska skena iväg? du vill kunna åka dina carvingsvängar utan att sladda?

om jag har tolkat din "fråga" rätt så kan du fortsätta läsa, annars så är detta jag skriver bara arabiska, ok!?

RUNDA UPP SVÄNGEN:

ska du ligga på skär genom hela svängen så finns det ett bra sätt att bestämma din fart själv utan att det går fortare och fortare: <<<"Runda upp dina svängar!">>>

exempel:
du har precis kört 10 meter rakt ner för en hyfsat flack backe, du är uppe i den hastigheten som du tycker känns bekväm. du bestämmer dig att svänga åt höger
du lutar hela din kropp in mot höger och fösöker lägga den största trycket på ytter skidan (BLA BLA BLA du gör en carving sväng helt enkelt). och sen så är det så enkelt så att du bara står kvar på yterskidan och lutar dig innåt tills di färdriktnig nästan kommer vara uppåt i backen. altså har du gort en så lång/stor "carving" sväng så att du nästan är på väg till bak upp i backen (notera att du fortfarande gör en höger sväng.)
så om vi då fösöker andvända vårat logiska sinne så kommer du inte att utsättas för en acceleration när du är på väg uppåt i backen? tävrt om så kommer din fart att sänkas drastiskt. på detta sätt så kommer du altså att bestämma själv hur fort du vill att det ska gå. och när du har den farten du tycker känns bekväm så på börjar du nästa sväng och gör precis samma sak. du kommer att få fiiiiiin fina svängar som ser snygga ut

och om du inte vill att det ska gå vansinnigt sakta så svänger du inte rakt upp i backen utan bara lite ltie granna. vill du att det ska gå snabbare rundar du inte upp svängen lika mycket. det där fattar du snabbt när du testar på snö.
sen så måste man även tänka på att det farten kommer aldrig vara jämn.
när du står med skidorna rakt ner så kommer acceleration vara som störst och när du kommer stå 90grader mot "fall-linjen" så kommer acceleration vara obefintlig och när skidorna kommer att peka lite uppåt så kommer acceleration att minska! kanske låter tjorvigt när det är skriftligt men väldigt enkelt i praktiken

acceleration= fart öknig
Fall-linje= rakt ner (enklast förklart)
snö= det vita som ligger på marken vintertid;)

PS: detta som folk har nämt ovan med knäkantnig och höft kantnig är en faktor som spelar in, men om du vill lära dig allt det där så ska du gå till en skidlärare och göra det i praktiken, att få tjorviga förklaringar som mina är bara onödiga. men nu har du fått en basic genomgång på en carving sväng:)
jag menar varför ska du sitta och läsa om svåra mekanik förklaringar som är onöjliga att förstå om man ändå inte redan kan dom i praktiken. så gör det enkelt gå till en skidlärare och fråga.
jag lovar att det inte finns en ända skidlärare som kommer ta betalt för att svara på en fråga. sen så kan du ju överväga om det kanske är värt att ta en lektion där du får fråga och testa hur mycket du vill! skidor är praktistkt inte teoretiskt (iallafall omman inte har det som yrke).

okok nu ska jag sluta ordbajsa ihjäl alla på freeride! hoppas att jag gav dig ett någorlunda svar om jag ens tolkade din fråga korekt?

lycka till! och glöm inte bort!!! HA SKOJ I BACKEN! :D

Senast ändrad:
Carva långsamt?
Blir inte svängarna VÄLDIGT vida då? Jag menar, tar man inte upp hela backen om man ska carva runt så att man nästan åker uppåt?

Carva långsamt?
Näe, du kan fortfarande köra riktigt fort. Du kan köra förbi de flesta på ett par tajta slalomskidor även fast du håller kvar svängarna, bara du håller greppet och pressar skidorna lite...

Carva långsamt?
jao, blir väl till att köra mellan folket då... men det är ganska risky, många åkare håller inte en jämn rytm ner för en backe, man kan inte alltid planera vart de tar vägen

Carva långsamt?
Har du 10 meters bredd i backen kan du hålla tempot, men jag kan hålla med dig om att rytm och planering inte är folks största egenskap i våra backar... Men det gör det hela lite mer spännande, det tycker jag iaf.!

Desto fortare du kör, desto snabbare kommer du förbi och tiden för passeringsstadiet minskar.... Så det är bara att gasa på! ;-)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp