Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Carving-teknikk!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 6421" data-attributes="member: 10565"><p>Hej Eirik,</p><p></p><p>Du skriver om att åka utan stavar så jag förutsätter att du då åker på ett par extrema carvingskidor (max 180 cm och svängradie under 15 meter).</p><p></p><p>Mitt generella tips är att åka mer på båda skidorna än bara på dalskidan. Jag står ganska brett isär med benen, ungefär lika brett som mina höfter, mitt på skidan och jobbar aktivt på bägge skidornas kanter.</p><p></p><p>Skillnaden för mig mot GS är att jag arbetar med kanten som en helhet och inte rör tyngdpunkten lika mycket utmed skäret. I en skärande sväng initierar jag annars med vikten förd något framåt och pressar gradvis mer och mer mot bakänden genom svängen. På carvlagg jobbar jag uteslutande med att luta kroppen in i backen och trycka bägge skidorna ifrån mig, skärningen gör resten.</p><p></p><p>Som någon skrev tidigare, var noga med medvridningen. Jobba aktivt med överkroppen, kryp ihop och res på dig in och ur svängarna. Höften in isvängen bidrar till att motverka medvridning och känns jävligt häftigt. Tills det släpper!! </p><p></p><p>* Mitt på skidorna.</p><p>* Bredare än vanligt.</p><p>* Luta in ordentligt.</p><p>* Jobba aktivt, främst upp och ner.</p><p>* Åk utav bara helvete!!</p><p></p><p>God tur!</p><p></p><p>/T</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 6421, member: 10565"] Hej Eirik, Du skriver om att åka utan stavar så jag förutsätter att du då åker på ett par extrema carvingskidor (max 180 cm och svängradie under 15 meter). Mitt generella tips är att åka mer på båda skidorna än bara på dalskidan. Jag står ganska brett isär med benen, ungefär lika brett som mina höfter, mitt på skidan och jobbar aktivt på bägge skidornas kanter. Skillnaden för mig mot GS är att jag arbetar med kanten som en helhet och inte rör tyngdpunkten lika mycket utmed skäret. I en skärande sväng initierar jag annars med vikten förd något framåt och pressar gradvis mer och mer mot bakänden genom svängen. På carvlagg jobbar jag uteslutande med att luta kroppen in i backen och trycka bägge skidorna ifrån mig, skärningen gör resten. Som någon skrev tidigare, var noga med medvridningen. Jobba aktivt med överkroppen, kryp ihop och res på dig in och ur svängarna. Höften in isvängen bidrar till att motverka medvridning och känns jävligt häftigt. Tills det släpper!! * Mitt på skidorna. * Bredare än vanligt. * Luta in ordentligt. * Jobba aktivt, främst upp och ner. * Åk utav bara helvete!! God tur! /T [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Carving-teknikk!
Tillbaka
Topp