Carvinskidor för tunga åkare

hajen5

Ny medlem
Någon som har tips på vilka racecarvingskidor som tål tunga åkare (95+) och vilka som inte gör det?

Har själv testat Atomic SL 11 och de verkade OK men SL 9 var rena katastrofen.

Tacksam för alla tips och synpunkter.

Salomon brukar enligt min erfarenhet göra rätt tunga och stabila skidor. Testa deras racing-skida för storslalom.

Givet att du är tung och även hyfsat duktig åkare tycker jag att du absolut inte ska ha något annat är racing-modellen (d v s world cup-modellen) av respektive märke - annars fladdrar det iväg ordentligt. Det är enligt mid en STOR skillnad mellan racing-laggen och modellerna på nivån strax under.

Tjena!

Försök att få provåka Rossignol 9 S. Riktigt följsam och livlig utan att vara "helracing". När man väger upp emot 100 kg och åker aggresivt så måste skidan vara ordentligt vridstyv för att du ska få ett bra isgrepp och en bra "kick" ut ur svängarna. Tyvärr kostar ju de här skidorna lite mer..

Tips på skidor.
* Rossignol 9 S, som sagt..
* Atomic SL 11. Precis som har känt är SL 9 för vek.
* Salomon Equipe 3V S-Lab. 2V för längre svängar.
* Fischer RC4 Worldcup SL.
* Dynastar Speed Omeglass 64 eller 68
* Nordica Doberman SL. GS för längre svängar.
* Head Worldcup i.SL Chip CP 13

Det här är dock ganska så krävande skidor alla av dem. Ska i ärlighetens namn säga att några av dem, framförallt Nordica och Dynastar, var på gränsen till för mycket racing för min del. En allför styv skida ger ingen upplevelse om du bara ska ha ett par skidor... Man orkar kanske ett par-tre åk men när man sen vill slöåka lite så blir dom "lite för mycket att jobba med". Provåk varje skida mer än ett eller två åk kan vara ett bra tips.

Lycka till!

Mvh // Danne

Tack för tipsen. Inga Völkl med på listan noterar jag. När man skall slöåka (=sladdigt eller nåt) så spelar det ju ingen roll. Men det är de där två-tre åken man orkar med full kraft som är värda nåt och som styr mitt skidval.

The Danne har förtjänstfullt betat av det mesta. Sen har du ju Völkl P60 SC Racing, och Stöckli Laser SL. Lasern är min favorit blnd SL-carvers i år. Klockren (läs FR-recension)!

För samtliga är ju just SL-carvers, perfekta i korta, isiga svenska pister, jobbigare i Alperna med stora ytor och långa åksträckor.

Beror som vanligt hur och var du tänker åka. Ett annat tips är annrs Ski-cross skidor. Dom ligger lite mittemellan SL- och GS-carvers.

För tunga åkare gäller att få tag i biffiga grejor, och butiksracers eller skidor från fabrikanternas racesortiment ("poolskidor") kan då vara ett alternativ. Dyrt, dock.

/Ace DG

Du ska ha ett par VÖLKL, antingen 724 Pro, P60, Supersport 6* eller Superspeed! Väger själv 93kg och är 196cm lång och kör bara Völkl sedan 4 år tillbaka, gymmt stabila och mycket skjut ur svängarna. Som pricken över i:et har man ju deras underbara kantgrepp, släpper aldrig!

P.S. Förresten har jag ett par Superspeed till salu, se köp & sälj! De skulla passa dig klockrent!

/Peter

...även om en annan har lyckat banta ner sig ett antal kilon, till både min egen och andras glädje.

Fast jag undrar, ibland ser jag att del nämner sin längd, men vad jag kan förstå med mina begränsade kunskaper, spelar väl bara vikten roll, med tanke på skidans vridstyvhet etc, för skidan känner väl knappast av din längd, eller...

Gubbf-n, det stämmer ganska bra idag det!
Många, dock inte alla, av dagens nya skidor är så pass vridstyva att man helt enkelt kan bortse från längden och istället köpa skida efter vilken svängradie man vill ha = vilken karaktär på skidan man vill ha. Skidan bör nog en prislapp på 4000:- och uppåt för att detta skall gälla.....samt heta Völkl, hehehe.

/Peter

Det som förvånade mig var att SL 9. var så veka/dåliga jämfört med SL 11.

SL 9. kostar väl ändå sisådaär en 4000?

allt från atomic med 9 efter är vekt och sladdrigt. passar i bästa fall min flickväns lillasyrra 45 kg. slå till på Stöcklis raceprogram, GS, SL, SC. ingen spöar dom. ärligt

om man vill ha en bra skida för tyngre åkare kan man testa de längsta skidorna från producenten, i vissa fall tillverkas dessa för tyngre åkare med högre vridstabilitet och så. Det e i alla fall så jag har upplevt det och fått höra. Rätta mig gerna om jag har fel.

Tillbaka
Topp