Cervinia/Zermatt och Corona (viruset, inte fulölen)

MKOL

Medlem
Har möjlighet till en spontanresa nästa vecka och är lite inne på Cervinia då jag har gratis boende tillgängligt där. Men nu blir jag lite tveksam p.g.a. coronamöget som härjar. Inte för att man har något specifikt om just Aostadalen men man flyger ju billigast till Milano eller Turin och där är det ju fullt coronakaos.

Har försökt att söka mig till information men inte hittat något alls egentligen. Någon som vet, någon som kanske t.o.m. är där nu?

kyllojyr

Ny medlem
Jag reser till Milano och vidare till Courmayeur på Torsdag och jag har inte hört något. Så vi kommer resa och ta hyrbil för vidare färd mot skidåkning.

Information idag från Milano, Linate https://www.milanolinate-airport.com/en/airport-regulations

"In relation to the New Coronavirus COVID-19 emergency, passengers are informed that the activities of Linate and Malpensa airports are continuing regularly."

pd

Aktiv medlem
Skall också ner till Italien de kommande två veckorna och funderar på hur det kommer att utvecklas. Än så länge lutar det åt att vi åker som planerat. Till att börja med så är det bara knappt 300 som är smittade av de 15 miljoner invånarna i Lombardiet och Veneto. Alltså 0,02 promille. Och de andra 99,998 % verkar ta begränsning av smittan på största allvar.

Räknar med att det bara är en tidsfråga innan det kommer ett eller flera liknande utbrott här på hemmaplan. Då får vi facit på om beredskapen är så god som det påstås eller om det blir bortförklaringar om att "omfattningen inte gick att förutse" - och vi gör bäst i att stanna kvar i Italien.

Lite sunt förnuft är det väl som gäller. Tvätta händerna ofta och undvika att pilla i ögon, mun och näsa. Man kan ju även visa sin omgivning lite omtanke när man kommer hem och hålla sig borta från äldre släktingar och småttingar i ett par veckor.

Åka gondol är jag smått tveksam till. Förra året blev jag bokstavligen duschad av en engelsk dam som nös rakt ut i en gondol. Förkylningen kom som på beställning 24 timmar senare. Så får väl ligga och nöta backar med stolslift eller tomma gondoler.

MrHotDog

Medlem
Google-översatt från Alagnas typ Borgmästare.
OFFFICIELLA KOMMUNIKATION - CORONAVIRUS SITUA

Kära medmänniskor och välkomna gäster, för att lugna er alla om COVID-19-nödsituation försäkrar jag er att det i Alagna inte finns något fall av människor infekterade med coronaviruset och att, som redan visats på pressen och sociala kanaler, familjen Codogno som ligger i vårt kommunala territorium presenterar inga synthoma! Familjekärnan har dock placerats i huskarantän, oförmögen att ha någon extern kontakt, uteslutande som en försiktighetsåtgärd och med avseende på hälsovårdsministeriets indikationer.
I hela Piemonte-regionen, av över 4 miljoner medborgare, har endast 3 fall av infektion hittats, ingen inom nordvästra Piemonte territorium, och alla områden i Lombardiet anses utbrott av viruset har isolerats till undvik spridning av smitta. Att delta i Alagna är därför för närvarande säkert och innebär ingen risk för infektion för medborgarna.
Inför dessa förtydliganden uppmanar vi alla medborgare att inte sprida falsk och fantasifull information som kan skapa onödig och ogrundad alarmism.
Det erinras om att kabelbilar och kollektivtrafiken fortsätter att bedriva sin verksamhet regelbundet, det finns ingen begränsning av kommersiella och turistverksamhet.

kappakomplett

Aktiv medlem
Ska ner om fyra veckor till Tyrolen. Det är inte utan att man undrar lite, om reseförsäkring, om smittspridning i gondoler som @pd nämner etc.
Skidorter är lite utsatta kan man tänka sig med just folksamlingar i olika typer av slutna liftar, folksamlingar under afterski, på hotellen etc...

Hawk100

Aktiv medlem
Med tanke på snöprognoserna som visar på sjuka snömängder i Alperna närmsta tiden så gissar jag att fler skidåkare kommer dö av laviner än av Covid-19. Så för er egen skull säger jag: Stanna hemma! Det är inte bara Covid-19 utan dessutom laviner ni riskerar!!! Åk till Sälen istället så är ni trygga från båda....!! ;)

Pillard

Aktiv medlem
En annan variant är ju att undvika Milano och istället satsa på flyg till Geneve och sen ta hyrbil genom Mont Blanc-tunneln. Lite längre blir det ju och lite dyrare antaligen iom att tunneln är rätt dyr men då slipper ni ju riskerna med Milano

Anzom

Aktiv medlem

Då gäller det att försöka köra snabbt genom Courmayeur/Aosta.

kebacken

Medlem

Då gäller det att försöka köra snabbt genom Courmayeur/Aosta.
Det visade sig inte vara smittade dock:

Även fast vissa verkar fuska med reseförbuden så känns det som dom flesta är seriösa. Jag flög från Milano Malpensa den 24:e feb och flygplatsen kändes halvtom. Planet till Frankfurt var fyllt till ca 30-40%

PelleNys

Ny medlem
Det visade sig inte vara smittade dock:

Även fast vissa verkar fuska med reseförbuden så känns det som dom flesta är seriösa. Jag flög från Milano Malpensa den 24:e feb och flygplatsen kändes halvtom. Planet till Frankfurt var fyllt till ca 30-40%

Vilket reseförbud tänker du på? Att det är inrese/utrese-förbud i vissa byar?

/Pelle

Drkosmos

Medlem
Risken för att smittas är väl kanske inte så hög i alporterna. Det större problemet är väl vilken påverkan på kommunikationsmedel, landsgränser och lätt hysteriska karantänsregler som kan tänkas dyka upp vid påvisade fall. Minst ett hotell satt i karantän i Innsbruck idag. Myndigheterna tar ju till rätt drastiska åtgärder, ex hotellet på Teneriffa där polis spärrad av området och 1000 pers är inlåsta i minst 14 dagar.

pd

Aktiv medlem
Ja, alltså risken för att bli satt i karantän på något trist ställe känns som ett betydligt större bekymmer än själva smittan. Man får väl i så fall hoppas på att de spärrar av hela skidorten fram till att snön smälter.

JAndersB

Aktiv medlem
Är i Livigno sedan 2 månader med husbil. Ett fall av Corona påvisat i granndalen, mot Bormio. 17 åringen gick i skola i det drabbade området och reste hem i fredags, med kompisar lite runt om ifrån, bl.a. en från Livigno. Nattklubbar och barer är nu stängda från 18:00. Vi drar förmodligen norrut nu torsdag trots prognoserna. Stå och trängas i skidbussar, liftköer och gondoler, med risk för att de 2 ut- och infarterna till dalen stängs p.g.a. karantän, vågar vi inte ta mer. Karantän är jag rädd för blir ju inte bara stängt område utan även stängda aktiviteter i området...

kappakomplett

Aktiv medlem
Är i Livigno sedan 2 månader med husbil. Ett fall av Corona påvisat i granndalen, mot Bormio. 17 åringen gick i skola i det drabbade området och reste hem i fredags, med kompisar lite runt om ifrån, bl.a. en från Livigno. Nattklubbar och barer är nu stängda från 18:00. Vi drar förmodligen norrut nu torsdag trots prognoserna. Stå och trängas i skidbussar, liftköer och gondoler, med risk för att de 2 ut- och infarterna till dalen stängs p.g.a. karantän, vågar vi inte ta mer. Karantän är jag rädd för blir ju inte bara stängt område utan även stängda aktiviteter i området...
Tack för rapporten! Har själv en bokad resa till tyrolen, avresa om tre veckor. Börjar tvivla på att det blir av... De stänger nog ner och tackar Gud för att corona kom i slutet av säsongen.

redigerat: Kontaktade just länsförsäkringar, ingen ersättning för hotellbokningar som ej återbetalas även om hotellet är stängt pga smittrisk. Ingen ersättning för flygresor etc...

Senast ändrad:

kollomanen

Medlem
Åkt skidor i Cervinia och Zermatt och kom just hem. Flyg Milano (Linate) och hyrbil med stopp på vägkrog och stormarknad på vägen dit. Värmekameror på alla på Milano flygplats när vi kom men inte när vi lämnade landet. Lite folk på flygplasten nu när vi flög hem, många bar mask och skyddshandskar, lite absurt och obehagligt psykologiskt. Nu är vi hemma och igår en göteborgare smittad i norra Italien, oklart var. Idag en dansk smittad på en skidort norra Italien, oklart vilken. Vi bevakar utvecklingen men känner oss för egen skull lugna, men vill inte föra smitta till någon riskgrupp. Efter helgen ska sambon till Saalbach via Salsburg är planen... får se hur det blir.
Lycka till! Det är underbart där nere :) !

kyllojyr

Ny medlem
Flyger i kväll tillsammans med sonen till Arlanda och vidare till Milano imorgon. Konstaterar att när jag checkade in så verkar det inte vara många på flyget. Tror oxså att det kommer vara lite folk på Linate. Blir en Hyrbil och sedan rakt västerut och ut från Lombardiet. :)

Jibdish

Medlem
Ska till Cervinia nästa fredag och har ägnat dagen åt att forska lite på ämnet och det verkar vara centrala Lombardien som är bov till dom flest som blivit smittade. MXP ligger precis i utkanten av Lombardien så jag tror att risken är ytterst liten till att bli smittad.

Läste även på ambassaden om vilka områden som blivit satta i karantän länk nedann :

Här står det även att alpområdena ska vara opåverkade och då syftar jag på in och utresa.

Känner personligen ingen stress över det hela men som några tidigare nämnt så kanske man inte ska krama farmor direkt när man kommit hem.

JAndersB

Aktiv medlem
Sitter nu i Scuol, CH. Radion rapporterar om nya fall i jämn takt. Nu 10 smittade i CH, vad jag förstår har alla varit i norditalien, precis som göteborgaren, dansken nämnda ovan och italienskan som satte hotellet i Innsbruck i karantän. Tidningarna i Livignoområdet nämnde ca 50% avbokningar. Men nu har det i alla fall börjat snöa, äntligen 😀

Jibdish

Medlem
Hur mår du, samt det människor som du träffat reser med? Är det någon hysteri? Man kanske ska höra rätt i att hålla sig ifrån folkmassor. Typ bar besök och dylikt.

JAndersB

Aktiv medlem
Hur mår du, samt det människor som du träffat reser med? Är det någon hysteri? Man kanske ska höra rätt i att hålla sig ifrån folkmassor. Typ bar besök och dylikt.
Jag reser med min fru i husbil. Vi är båda lite lätt förkylda men vi vägrar tro att det är något annat. Ingen hysteri ännu men man började känna lite sådana vibbar idag. Vi åkta 2 timmar i morse innan vi drog och nyheter, löpsedlar etc är 100% corona. Läser man kommentarer på liftbolaget Carosello3000:s facebook sida så ser man vissa tendenser till panik. Nattklubbar och barer stängda, restauranger likaså.

Omöjligt att undvika närkontakt. Skidbussarna knökfulla ännu, sydtyskland har sportlov+fashing, liftköerna täta och flertalet liftar fullmatade gondoler. Tänk vad en smittad kan åstadkomma i detta gytter. 30000 nya gäster varje vecka. Följ upp det kontaktspåret efteråt...

kappakomplett

Aktiv medlem
Sitter nu i Scuol, CH. Radion rapporterar om nya fall i jämn takt. Nu 10 smittade i CH, vad jag förstår har alla varit i norditalien, precis som göteborgaren, dansken nämnda ovan och italienskan som satte hotellet i Innsbruck i karantän. Tidningarna i Livignoområdet nämnde ca 50% avbokningar. Men nu har det i alla fall börjat snöa, äntligen 😀
Har du sett något om St Moritz? Inte så långt till Lombardiet via Maloja... när jag var där för några år sedan verkade det som om de flesta som jobbade på hotellet var från italien... sen har dom väl en del från Iran som besökare också. Om det blir en risk där drar säkert många rikingar öronen åt sig.

JAndersB

Aktiv medlem
Har du sett något om St Moritz? Inte så långt till Lombardiet via Maloja... när jag var där för några år sedan verkade det som om de flesta som jobbade på hotellet var från italien... sen har dom väl en del från Iran som besökare också. Om det blir en risk där drar säkert många rikingar öronen åt sig.
Livigno och Scuol är ju inte många mil från St Moritz. Och massor av åkarna i Livigno är från CH så jag är ganska övertygad om att det gäller att försöka ligga lite före Tsunamivågen norrut :)

Vi tänkte ta en sväng via Tux i Zillertal nästa vecka, man kan stå med husbilen där och 60cm utlovad men vi får väl se hur spridningen blir.

CH radio säger att man nog får bereda sig på att loppet är kört och att känner man sig sjuk skall man bara stanna hemma som normalt och bara söka läkare vid allvarliga problem.

BoggarN

Ny medlem
Vi skulle resa vecka 13 till Bormio med hela firman (20 Pers) men cheferna valde att ställa in. Å då är resan betald utan någon chans till pengar tillbaka sålänge SAS inte gör resförbud.

Så sjukt tråkigt men som sagt risken att hela firman skulle fastna i karantän skulle bli rätt stökigt ekonomiskt.

Fan gått å längtat i ett halvår så ba kommer den här skiten. Tur jag ska till Åre i påsk med grabbarna!

Lufthansa bjuder på reebooking, kanske sas snart gör detsamma. De ingår ju båda i Star Alliance. Jag hade tur och bokat med lufthansa på nu inställd resa till Gressoney 11 mars

Travel Restrictions to Northern Italy

Due to the Coronavirus outbreak, Lufthansa Group offers free rebooking for the following destinations in Northern Italy:
  • Milan, Bologna, Turin, Verona, Venice, Trieste and Genova
Tickets must be issued on Lufthansa, SWISS, Austrian, Brussels Airlines or Air Dolomiti on or before February 26,2020.

brattattack

Ny medlem
Någon som vet hur läget är vid Mont Blanc-tunneln just nu? Är det fritt fram att passera? (I båda riktningar)

WeededSix

Ny medlem
Hej! Har tänkt att åka till Cervinia den 6 apr, därför undrar jag vart man kan kolla upp in ut rese förbud från Danmark/Köpenhamn?

pd

Aktiv medlem
Jaha, där lyfte flyget mot två soliga veckor i favoritdalen Val Gardena utan oss ombord. Blir Åre med bil istället. Om det nu kommer att vara säkrare. Tycks vara ovanligt mycket som är bokat.

Jibdish

Medlem
Hej! Har tänkt att åka till Cervinia den 6 apr, därför undrar jag vart man kan kolla upp in ut rese förbud från Danmark/Köpenhamn?
Om du menar in och ut från Danmark så har jag inte hört något om det. Dock så har flera flygbolag ställt in eller slutat flyga till Italien(MXP,TRN) men flyger du till Geneve så ska det fortfarande gå bra. Dock så är detta beroende på flyg och förutsatt att du flyger. Du kanske bilar ner. Vad vet jag. Hittade ingen info om reseförbud eller dylikt på italens ambassad i Danmark.

Kan tyvärr inte ge dig mer info än så.

WeededSix

Ny medlem
Det blir med flyg från Köpenhamn. Kontaktade ud och dom berättade att Danmark har inte något in/utrese förbud mellan Italien. Jag får ju säga att man är kluven. Finns en risk att vi väljer pd alternativ och bilar till Åre istället för det känns bättre. Vi har lite mer än en månad kvar så får hålla tummarna och hoppas på det bättre! Tack för svar!

GoranC

Aktiv medlem
Jaha, där lyfte flyget mot två soliga veckor i favoritdalen Val Gardena utan oss ombord. Blir Åre med bil istället. Om det nu kommer att vara säkrare. Tycks vara ovanligt mycket som är bokat.
Skulle tro att bilturen till Åre och själva skidåkningen är betydligt farligare än att som fullt frisk bli drabbad av Coronaviruset.

kappakomplett

Aktiv medlem
Får man fråga hur ni resonerade? Har själv en resa bokad till Fiss (Serfaus-Fiss-Ladis) och känner mig lite kluven.

JAndersB

Aktiv medlem
Är i CH ännu, på väg till Tux. I radion berättas att alla tillställningar med mer än 1000 personer är förbjudna. Vissa kantoner har satt gränsen till 50. En kabingondol rymmer ju det dubbla, hur tänker man där?

kappakomplett

Aktiv medlem
Är i CH ännu, på väg till Tux. I radion berättas att alla tillställningar med mer än 1000 personer är förbjudna. Vissa kantoner har satt gränsen till 50. En kabingondol rymmer ju det dubbla, hur tänker man där?
Ja, man undrar... risken är väl, om det blir en utökad spridning, att man i linje med ovanstående stänger ner alla liftar där folk pressas ihop i ett slutet rum.
Då blir det säkert avbokningar på skidorterna och dåligt med folk. Hotellen kanske håller öppet men skidåkningen blir begränsad till sittliftarna? Som du nämnde ovan så var Livigno utsatt för typ 50% avbokningar. Trots att om man går in på livigno.eu så möts man av

CORONAVIRUS: TRAVELLING SAFE
At the moment the health situation is under control and to date, there have been no cases of contagion from Coronavirus in Livigno, as a matter of facts our area is not considered a risk zone.

Såg att dom ställde in ett skidlopp i St Moritz.
52nd Engadin Skimarathon 2020 cancelled

Jag börjar tro att min resa till Serfaus-Fiss-Ladis kan bli lite speciell om jag överhuvudtaget åker.

Senast ändrad:

Drkosmos

Medlem
Riskerna för enskild individ vid ev smitta av coronavirus är kanske inte så stora, och det är inte det jag är oroad av vid alpresor i nuläget. Men bedömer att riskerna för att fastna i ev karantän eller inskränkta möjligheter att ta sig hem osv är rätt höga. Utvecklingen på 1 vecka gick från inget känt fall i alperna till 100.000 pers i avstängda byar. Förbud mot folksamlingar osv. Nu har bevisligen något tusental smittats i Italien och dragit vidare smittan till sina hemtrakter i alpområdena. Gissa hur utveckligen blir nästkommande vecka?

pd

Aktiv medlem
Får man fråga hur ni resonerade? Har själv en resa bokad till Fiss (Serfaus-Fiss-Ladis) och känner mig lite kluven.
Det resonerades fram och tillbaka i flera dagar.

+ Regionen har bara haft ett enda bekräftat fall. Dalen inte ett enda.
+ Verkar som att det bokas av en hel del så trängseln kommer att vara begränsad om man undviker flaskhalsarna.
+ Större medvetenhet i Italien än här hemma. = minskar smittspridningen
+ Konsekvenserna av att bli smittad om man är i övrigt frisk tycks vara begränsade.
- Flygresor, flygplatser, tåg och transfer innebär mycket exponering. I synnerhet vid hemresan.
- Risken att smitta äldre släktingar som inte är helt krya efter hemkomst kommer att innebära minst två veckors frivillig karantän.
- Risken för att bli satt i karantän från jobbet efter hemkomst.
- Svårt att bedöma hur situationen kommer att utveckla sig över två veckor. För två veckor sedan var det bara enstaka fall i Europa.
- Risken att inte kunna resa hem på grund av begränsningar, stängda gränser eller omfattande smittspridning.
- En viss stigmatisering. Frun vill inte vara "Kvinna, 40 som (egoistisk och dum) åkt på semester till norra Italien".
- Om inget annat hade hänt så hade vi i all fall haft en oro och knarkat nyheter morgon, middag, kväll. Och vi vill inte få vår favoritdal förstörd av oro, virus och karantän. Vi kommer tillbaka nästa säsong och nästa och nästa ...

Framför allt så är det tidsaspekten och hur reaktionerna är på väg att skena iväg till något som mer och mer liknar panik som till sist fällde avgörandet. Plus omtanken om släktingarna, men de kan ju förstås likaväl bli smittade i mataffären.

Men det var ett tungt beslut att ta för det har varit den klarast lysande ljuspunkten som vi sett fram emot under en höst och vinter som i övrigt mest bjudit på mörker. Känns dock som helt rätt beslut. I synnerhet när jag läser igenom ovanstående.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det resonerades fram och tillbaka i flera dagar.

+ Regionen har bara haft ett enda bekräftat fall. Dalen inte ett enda.
+ Verkar som att det bokas av en hel del så trängseln kommer att vara begränsad om man undviker flaskhalsarna.
+ Större medvetenhet i Italien än här hemma. = minskar smittspridningen
+ Konsekvenserna av att bli smittad om man är i övrigt frisk tycks vara begränsade.
- Flygresor, flygplatser, tåg och transfer innebär mycket exponering. I synnerhet vid hemresan.
- Risken att smitta äldre släktingar som inte är helt krya efter hemkomst kommer att innebära minst två veckors frivillig karantän.
- Risken för att bli satt i karantän från jobbet efter hemkomst.
- Svårt att bedöma hur situationen kommer att utveckla sig över två veckor. För två veckor sedan var det bara enstaka fall i Europa.
- Risken att inte kunna resa hem på grund av begränsningar, stängda gränser eller omfattande smittspridning.
- En viss stigmatisering. Frun vill inte vara "Kvinna, 40 som (egoistisk och dum) åkt på semester till norra Italien".
- Om inget annat hade hänt så hade vi i all fall haft en oro och knarkat nyheter morgon, middag, kväll. Och vi vill inte få vår favoritdal förstörd av oro, virus och karantän. Vi kommer tillbaka nästa säsong och nästa och nästa ...

Framför allt så är det tidsaspekten och hur reaktionerna är på väg att skena iväg till något som mer och mer liknar panik som till sist fällde avgörandet. Plus omtanken om släktingarna, men de kan ju förstås likaväl bli smittade i mataffären.

Men det var ett tungt beslut att ta för det har varit den klarast lysande ljuspunkten som vi sett fram emot under en höst och vinter som i övrigt mest bjudit på mörker. Känns dock som helt rätt beslut. I synnerhet när jag läser igenom ovanstående.
Tack, det märks ni har begrundat detta. Det var en del aspekter ovan som jag inte hade tänkt på själv. Blev mer benägen att stanna hemma... bokningen är för 21/3 så det kanske löser sig av sig självt, dvs reseförbud eller stängda liftar mm, annars får jag se vad som gäller om tre veckor. Det kommer ju fler vintrar som du säger.

pd

Aktiv medlem
bokningen är för 21/3 så det kanske löser sig av sig självt, dvs reseförbud eller stängda liftar mm, annars får jag se vad som gäller om tre veckor.
Till dess kan det också vara så spritt att det inte längre är någon idé att försöka undvika smitta genom att isolera sig.

Kan tipsa om att det hade varit betydligt mindre ångestfyllt att ta beslutet om vi från början hade skakat fram en komplett plan B. Tio dagar i Åre som avslutas med WC är ju inte fy skam även om Skutan och Mullfjället inte är Sasslong och Seceda. Och netto så blev det ett fullt hanterbart extrabelopp. Igår när vi tog beslutet så stod det mellan snöparadiset i Selva och jobbträlande hemma i ett snöintolerant Malmö.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp