Cervinia/Zermatt och Corona (viruset, inte fulölen)

Har kollat följande resebolags hemsidor och det finns inte en notis om detta på någon av dem.
Nortlander
Slopetrotter
Alpresor(STS)
Lionalpin
GoAlpin
DanSki

Alla bolag har resor till norra Italien

Tycker att det är konstigt, men de vill kanske inte bidra till hysterin.

Ja, eller så vill dom bara undvika förluster. Många resebolag kan nog gå omkull om dom tänkte på folkets bästa just nu.

Riskerna för enskild individ vid ev smitta av coronavirus är kanske inte så stora, och det är inte det jag är oroad av vid alpresor i nuläget. Men bedömer att riskerna för att fastna i ev karantän eller inskränkta möjligheter att ta sig hem osv är rätt höga. Utvecklingen på 1 vecka gick från inget känt fall i alperna till 100.000 pers i avstängda byar. Förbud mot folksamlingar osv. Nu har bevisligen något tusental smittats i Italien och dragit vidare smittan till sina hemtrakter i alpområdena. Gissa hur utveckligen blir nästkommande vecka?
Samma för mig. Är inte orolig för viruset, bara för eventuella inskränkningar i min redan betalda resa nu. Ett par veckor bort i Valto.

Har kollat följande resebolags hemsidor och det finns inte en notis om detta på någon av dem.
Nortlander
Slopetrotter
Alpresor(STS)
Lionalpin
GoAlpin
DanSki

Alla bolag har resor till norra Italien

Tycker att det är konstigt, men de vill kanske inte bidra till hysterin.
Kan också tycka det är dåligt. Har en resa med Slopetrotter 7/3 till Cervinia. Inte ett pip från dom. Lite info om läget i byn dit man ska är väl inte för mycket begärt. Resebyrån har ju ett visst ansvar för sina resenärer.

Samma för mig. Är inte orolig för viruset, bara för eventuella inskränkningar i min redan betalda resa nu. Ett par veckor bort i Valto.
Åker också till Val Thorens om två veckor. Med Langley. Inte hört något. Vilken researrangör har du bokat med?

Åker också till Val Thorens om två veckor. Med Langley. Inte hört något. Vilken researrangör har du bokat med?
UCPA. D.v.s. vuxenkollo där alla bor och äter tillsammans, och grupper med blandade nationaliteter (förrförra året harde vi sverige, england, irland, tyskland, frankrike och kina i samma grupp). Så det är alltså ett riktigt paradis för smittbärande virus, vilket gör att jag tror att karantän/restriktioner kan komma snart.

UCPA. D.v.s. vuxenkollo där alla bor och äter tillsammans, och grupper med blandade nationaliteter (förrförra året harde vi sverige, england, irland, tyskland, frankrike och kina i samma grupp). Så det är alltså ett riktigt paradis för smittbärande virus, vilket gör att jag tror att karantän/restriktioner kan komma snart.
Ja det är väl risk för det. Vet du om det finns någon info om smittade i franska alperna generellt? Jag har inte läst något om det. Även om det mest känns som en tidsfråga.

Jag är bokad till Cervinia den 14 mars, inte via arrangör utan har bokat flyg och boende separat. Skall åka med en kanadensisk kompis och planen har varit att mötas på Malpensa och sedan ta hyrbil till Cervinia. Skida där 6 dagar och sedan köra till Chamonix och hinna med 2 dagar där. Allt bokat även om vi kan avboka hyrbilen, samt delar av boendet fram tills tors 5 mars.
Mycket logistik alltså.
Vi vill ju gärna åka (vårens stora höjdpunkt och första gången min kompis kommer hitåt för skidåkning) och liksom vad verkar vara tankarna hos flera andra här är inte oron för oss själva att bli smittade så stor, men däremot oron för karantän och restriktioner som ställer till det.
Så nu är vi lite rådvila - bevakar situationen men behöver snart bestämma oss...
Någon annan som också är på väg dit den veckan eller har bokat flyg/boende på egen han? Alla tips och rekommendationer mottas med tacksamhet!

Ja det är väl risk för det. Vet du om det finns någon info om smittade i franska alperna generellt? Jag har inte läst något om det. Även om det mest känns som en tidsfråga.
Öhh... ja!! En av de tidiga uppmärksammade fallen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mK6G1/tvabarnspappan-steve-pekas-ut-som-superspridaren

Jag och ett gäng sitter på flygbiljetter till Milano på onsdag för vidare färd mot Bormio. Vi avvaktar egentligen på besked från våra arbetsgivare om hur de tänker i frågan. Vi har inte lust att hamna i någon karantän på hemmaplan.
Det är ju stora fördelar i det här med tomma flygplatser och lugnt på skidorterna. Men det som inte känns 100 är risken för att bli fast i Italien eller satt i karantän där eller på hemmaplan.

Nu ikväll rapporterade GP om provtagningar på ungdomar som varit i Val Thorens. Svar imorgon. Tror dock mest på vanlig 'intensiv ungdomsalpvecka-förkylning' hos dessa.

Dödligheten är ju bara 2-40% beroende på tro. Karantän är nog inte det enda jag hade brytt mig om. Speciellt inte med familj (ev hemma).

Vad ligger dödligheten på för grov rattfylla?

30000 allvarligt skadade per år i trafiken.
Döda 200-300 per år.

Risken är 40x högre vid grovt rattfylleri.

Så får vi slå ut det på antal resor med fordon som görs varje år.. Vi har 4,7 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Ponera att varje bil gör en resa per år.

(300/4700000)*40*100 = 0.255319149

0,26% dödlighet på grov rattonykterhet med väldigt låga siffror mao. Bortsett risken för att åka fast för rattfylleri.. Vilket nog inte heller är särskilt stor så kan ni göra en jävligt rolig resa iaf.

Låga siffror för att många bilar gör många resor per dag, många fordon är inte personbilar, fler än en omkommer per olycka.

Och nej, jag har inte med sannolikheten att bli smittad. Men ingen vet den siffran ens om dom skjuter från höften på fyllan. Jag vill bara poängtera allvaret.

Lite märkligt, en massa smittade runt om i europa, nästan alla har varit på (skid)resa i norditalien. Ingenstans får man dock reda på var. Skidorterna säger att allt lungt. Men om de inte är smittade på orterna måste de ju smittats på Milanos flygplatser. Samtidigt, tusentals gäster kommer till skidorterna från Milanos flygpatser. Får inte ihop detta.

Lite märkligt, en massa smittade runt om i europa, nästan alla har varit på (skid)resa i norditalien.
Nja...har bilden att det rapporteras att de flesta smittade har varit i eller närheten av de värst drabbade områden. Också att man i många fall kunnat fastställa smittkällan. Det blir ju såklar svårare desto större spridning.

Positivt att symptomen verkar lindriga för de flesta. Riskgruppen verkar vara samma som för den vanliga influensan. Vid tidigt upptäckt och vård verkar dödligheten ha sjunkit till ca. 0.7% i Kina.

Nja...har bilden att det rapporteras att de flesta smittade har varit i eller närheten av de värst drabbade områden. Också att man i många fall kunnat fastställa smittkällan. Det blir ju såklar svårare desto större spridning.

Positivt att symptomen verkar lindriga för de flesta. Riskgruppen verkar vara samma som för den vanliga influensan. Vid tidigt upptäckt och vård verkar dödligheten ha sjunkit till ca. 0.7% i Kina.
Jag har bara sett många uppgifter att man varit på skidresa till norra Italien. Finns inga skidorter nära de huvudsakliga smittoområdena så var har de blivit smittade?

Tror inte man börjar leta läkare om man blir lite förkyld på en alport, eller på resan hem utan söker läkare hemma.

Har möjlighet till en spontanresa nästa vecka och är lite inne på Cervinia då jag har gratis boende tillgängligt där. Men nu blir jag lite tveksam p.g.a. coronamöget som härjar. Inte för att man har något specifikt om just Aostadalen men man flyger ju billigast till Milano eller Turin och där är det ju fullt coronakaos.

Har försökt att söka mig till information men inte hittat något alls egentligen. Någon som vet, någon som kanske t.o.m. är där nu?
Jag var där vecka 9
Det var inget uppe i Cervinia byn men när man är på flygplatsen i Turin så kollar personalen så att man inte har viruset genom värmekameror. Inga problem uppe i bergen men om man är i de större städerna får man nog vara försiktig.

Men har ju inte hört mer om franska alperna sedan dess. Känns som en krutdurk, men hoppas vi slipper.

En by strax norr om Annecy har fått ett utbrott, skolorna där håller stängt, men än så länge har jag inte hört om något närmare bergen än så. Tunnlarna och passen mot Italien verkar vara öppna som vanligt.
Annars då – från och med igår är alla evenemang/folksamlingar med över 5000 personer "på avgränsat utrymme" inställda/otillåtna i Frankrike. Dvs konserter och liknande. Dock verkar större fotbollsmatcher ha spelats som vanligt, antar att det kanske inte räknas pga utomhus. I Bretagne, och Oise norr om Paris har några hundra människor testats positivt de senaste dagarna, och skolor håller stängt i de berörda kommunerna. Helt ärligt känns det mest som en tidsfråga innan det bryter ut någonstans här i krokarna, med tanke på hur mycket folk som är i omlopp, men jag hoppas att jag har fel. Den dagen den sorgen, liksom.

En by strax norr om Annecy har fått ett utbrott, skolorna där håller stängt, men än så länge har jag inte hört om något närmare bergen än så. Tunnlarna och passen mot Italien verkar vara öppna som vanligt.
Annars då – från och med igår är alla evenemang/folksamlingar med över 5000 personer "på avgränsat utrymme" inställda/otillåtna i Frankrike. Dvs konserter och liknande. Dock verkar större fotbollsmatcher ha spelats som vanligt, antar att det kanske inte räknas pga utomhus. I Bretagne, och Oise norr om Paris har några hundra människor testats positivt de senaste dagarna, och skolor håller stängt i de berörda kommunerna. Helt ärligt känns det mest som en tidsfråga innan det bryter ut någonstans här i krokarna, med tanke på hur mycket folk som är i omlopp, men jag hoppas att jag har fel. Den dagen den sorgen, liksom.
Man får hoppas att det lugnar ner sig, även om det kanske inte är så sannolikt den närmaste tiden. Har det märkts någon minskning i antalet turister i VT på sista tiden? Man kan ju tänka sig att folk bokar av pga oro för corona. Snöförhållandena verkar ju annars vara ganska bra just nu vad jag kan se :)

Kan också tycka det är dåligt. Har en resa med Slopetrotter 7/3 till Cervinia. Inte ett pip från dom. Lite info om läget i byn dit man ska är väl inte för mycket begärt. Resebyrån har ju ett visst ansvar för sina resenärer.
Jag har också en resa den 7 till Cervinia och jag ringde till dom och frågade. Han rapporterade bara positivt från byn (vad annars..) och sa att dom håller koll på UDs rekommendationer. Bokar man av får man stå för kostnaden i alla fall. Ombokning samma sak... För min del så är det i nuläget helt klart att jag åker. Det kan dock ändras beroende på vad UD och Italien säger. Turin verkar ännu så länge förskonat från Corona så...

Jag har också en resa den 7 till Cervinia och jag ringde till dom och frågade. Han rapporterade bara positivt från byn (vad annars..) och sa att dom håller koll på UDs rekommendationer. Bokar man av får man stå för kostnaden i alla fall. Ombokning samma sak... För min del så är det i nuläget helt klart att jag åker. Det kan dock ändras beroende på vad UD och Italien säger. Turin verkar ännu så länge förskonat från Corona så...

Jag och mitt gäng sitter i samma båt. Vi får tillbaka näst intill 0 kr om vi avbokar eller behöver lägga till typ hälften av vad vi redan betalat för att boka om. Vi åker fredag morgon om inget flygförbud visar sig. Med tanke på att flera fall tillkommer i Sverige så känns det som att det inte kommer spela någon större roll vart man befinner sig.

Om det emot oddsen blir flygförbud får man tillbaka alla pengarna så det är det vi väntar på.

Man får hoppas att det lugnar ner sig, även om det kanske inte är så sannolikt den närmaste tiden. Har det märkts någon minskning i antalet turister i VT på sista tiden? Man kan ju tänka sig att folk bokar av pga oro för corona. Snöförhållandena verkar ju annars vara ganska bra just nu vad jag kan se :)
Tuistminskningen just nu beror typ bara på att sportloven äntligen är slut, hurra! Och snöläget är grymt just nu, enda felet är att jag råkar jobba långpanna idag när solen äntligen skiner..

Tuistminskningen just nu beror typ bara på att sportloven äntligen är slut, hurra! Och snöläget är grymt just nu, enda felet är att jag råkar jobba långpanna idag när solen äntligen skiner..
Haha okej, det är ju så klart en fördel :) Dålig tajming med andra ord...

Due to the current situation in Northern Italy regarding the Coronavirus outbreak, the Danish foreign office has published new travel recommendations. The recommendation is to avoid unnecessary travel to the region. The safety of our passengers and crew being our first priority, SAS has therefore decided to suspend all flights to Milan, Bologna, Turin and Venice from March 4 until March 16. All affected passengers will be notified.

Antar att detta får stora konsekvenser för alla som ska åka med charterbolagen till Italien. De flyger väl ofta med SAS?

Nu blev det ju ingen resa för mig och det kanske är lika bra. Inte för att jag är så orolig för smittan men osäkerheten kring allt det praktiska som flyg etc. hade gjort mig som lite kontrollfreak gaaalen. Dessutom är det risken med ev. karantän etc. som stökar till det lite.

Läste dessutom tidigare idag att SAS ställer in alla flygningar till Milano vilket kanske är en fingervisning om hur resten av branschen kommer att agera. För mycket osäkerhet etc. Dom som har en paketresa bokat till denna regionen bör väl kunna sova något lugnare då researrangören har ett ansvar att genomföra resan. Åtminstone så länge UD inte avråder från resor till aktuellt område.

Due to the current situation in Northern Italy regarding the Coronavirus outbreak, the Danish foreign office has published new travel recommendations. The recommendation is to avoid unnecessary travel to the region. The safety of our passengers and crew being our first priority, SAS has therefore decided to suspend all flights to Milan, Bologna, Turin and Venice from March 4 until March 16. All affected passengers will be notified.

Antar att detta får stora konsekvenser för alla som ska åka med charterbolagen till Italien. De flyger väl ofta med SAS?

Vet inte men jag antar att det gäller ordinarie flygavgångar, dvs inte charterplan.
En del av dem, t. ex. STS flyger på Turin.

Är det någon som vet varför Aostadalen nu är adderat som utpekat riskområde? Alla kartor/uppgifter vi hittar säger noll utbrott där.

Vi har bokad resa till Courmayeur via flyg till Genève och har hittills med hopp följt de låga resp obefintliga antalet utbrott i Geneve/Courmayeur, men plötsligt blev Aosta ändå riskområde och därmed problem med arbetsgivare.

Är det någon som vet varför Aostadalen nu är adderat som utpekat riskområde? Alla kartor/uppgifter vi hittar säger noll utbrott där.

Vi har bokad resa till Courmayeur via flyg till Genève och har hittills med hopp följt de låga resp obefintliga antalet utbrott i Geneve/Courmayeur, men plötsligt blev Aosta ändå riskområde och därmed problem med arbetsgivare.

Enligt den här aktuella rapporten finns det inte något fall i Aostadalen:

Which regions of Italy are affected by the coronavirus?

Italy has confirmed the death toll from coronavirus had reached 79 on Tuesday as the number of confirmed cases rose to 2,263.

All but one region in Italy has at least one confirmed case of the virus with Valle d'Aosta now the only region without any cases.

UPDATE: Map - How coronavirus has hit Italy's regions

Men prognosen är väl att det kommer till Aostadalen snart?

Enligt den här aktuella rapporten finns det inte något fall i Aostadalen:

Which regions of Italy are affected by the coronavirus?

Italy has confirmed the death toll from coronavirus had reached 79 on Tuesday as the number of confirmed cases rose to 2,263.

All but one region in Italy has at least one confirmed case of the virus with Valle d'Aosta now the only region without any cases.

UPDATE: Map - How coronavirus has hit Italy's regions

Men prognosen är väl att det kommer till Aostadalen snart?
Ja, men verkar ju lite inkonsekvent eftersom det finns oräkneliga regioner i Europa dit det redan kommit.

Hittar inget om detta på websidan Folkhälsomyndigheten, kan du ge en referens till vad myndigheten har sagt angående Aostadalen?
Ska själv inte resa just dit, men i närheten...
I vilka länder pågår det smittspridning?
  • De allra flesta fall har konstaterats i hela Kinas fastland inklusive Hongkong (men inte Macau). Fall av det nya coronaviruset har även konstaterats i en rad länder utanför Kina. För närvarande pågår även smittspridning i Sydkorea
  • Iran
  • Norra Italien. Regioner där smittspridning pågår i Italien är följande: Aostadalen, Piemonte, Ligurien, Lombardiet, Emilia-Romagna, Trento-Alto Adige, Veneto, Friuli Venezia Giulia och Toscana.

I vilka länder pågår det smittspridning?
  • De allra flesta fall har konstaterats i hela Kinas fastland inklusive Hongkong (men inte Macau). Fall av det nya coronaviruset har även konstaterats i en rad länder utanför Kina. För närvarande pågår även smittspridning i Sydkorea
  • Iran
  • Norra Italien. Regioner där smittspridning pågår i Italien är följande: Aostadalen, Piemonte, Ligurien, Lombardiet, Emilia-Romagna, Trento-Alto Adige, Veneto, Friuli Venezia Giulia och Toscana.

Tack!
Om det stämmer att det inte finns några fall i Aostadalen så är detta felaktig information från Folkhälsomyndigheten.

Själv ska jag flyga till Zürich och vidare till Tyrolen, det är väl lite samma sak där att det inte finns mer än ett handfull fall. Snart finns det väl fler fall i Sthlm...

Om det stämmer att det inte finns några fall i Aostadalen så är detta felaktig information från Folkhälsomyndigheten.

Samma sak med Trento-Alto Adige där vi skulle ha varit den här och nästa vecka. I italienska medier anges bara ett bekräftat fall. Men enligt Folkhälsomyndigheten pågår det alltså smittspridning.

Det kan ju vara så att det inte finns några eller bara enstaka bekräftade fall i ett område men att andra länder har fått hem personer som blivit smittade i området. Känns som att sättet som det rapporteras på inte riktigt har hängt med in i en tidsålder där man reser mycket.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp