Chalmers Big Jump Open 020202

När:
Lördagen 2:a februari 2002. (träning 10.30, start 11.30, final runt 15.00)

Var:
Olgas Trappor utanför nya kårhuset på Chalmersområdet

Klasser:
Iår kommer det att finnas en skidklass och en snowboardklass. Om intresse finns öppnas även damklasser.

Anmälan:
CBJO är öppen för alla över 18 år. 80 plaster finns till förfogande. Först till kvarn...
Anmälan görs via epost till cas@chs.chalmers.se. Det går även bra att anmäla sig till oss personligen. Anmälningsavgiften är 100:-. Självklart betalar CAS (läs ESS) medlemmar en reducerad anmälningsavgift på 50:-. I anmälningsavgiften ingår en fribiljett till CBJO afterparty.
För eventuella frågor, eposta till cas eller ring 0706/525315

Priser:
Det kommer att finnas ett stort prisbord med prylar från T12, Quiksilver EyeWear, Megmax, K2, Ripcurl, OneOff och Prostuff

CBJO Afterparty:
På kvällen efter tävlingen kommer en stor fest att hållas i kårhuset. På festen kommer the State och Motorhomes att spela. Biljetter säljes av festu.
Motorhomes släppte sitt debutalbum "Songs for me and my baby" hösten -99 och hade stora framgångar med singeln "Into the night" som bla låg trea på Trackslistan och dessutom låg videon topp tre i Voxpop flera veckor i rad. Bandet blev grammisnominerade för videon till "Into the night".
Under hösten -99 var Motorhomes även förband till Suede på deras uppskattade Skandinavien turné. Nu är Motorhomes tillbaka med nya singeln "The Man" och albumet " The Long Distance Runner" som släpps i slutet av februari. "The Man" spelas redan flitigt på ZTV, MTV och P3. Bandet gör en exklusiv spelning på Chalmers BIg Jump Open Afterparty och ger publiken en chans att höra material från nya skivan innan den släpps. The State (fd Moody) spelade på förra årets Afterparty och var väldigt uppskattade. Bandet räknas som ett av landets mest lovande demo-band och har under året spelat på bla The Plan´s och The Ark´s turnéer. De har dessutom spelats flitigt av P3 både i Musikjournalen och i P3 Demo.

Nytt för i år:
Förutom platsen, kommer hoppet iår att vara ett riktigt Big Jump. NCC kommer att hjälpa oss med ställningar till hoppet, starttorn och materiel för att jämna ut trappan.
I pausen mellan kval och final kommer åkare från Rossignols freerideteam att köra uppvisning!

Frågor om vadsomhelst skickas till cas@chs.chalmers.se

Chalmers Big jump? Är det en tävling i att slänga teknologer och doktorander i akrobatiska luftfärder mot en platt isig landning? Om så är fallet är jag intresserad annars kan det vara.

Jag skulle uppskatta en dam-monoklass!

Är det sant att Stig Strand kommer och är domare tillsammans med Kropp å Skinnarmo - eller är det bara ett rykte som florerar här på varvet och i fikabyschan utanför?

Om det i tävlingen bara finns prylar på prisbordet borde ju de riktiga vinstpengarna vara sparade till festen efterpå. Så ta bladet från munnen och berätta hur mkt jag kommer ha insatt på mitt nummerkonto på Credit Banque Suisse i Zürich på morgonen den fjärde?

Kommer det att vara mödan värt att frottera sig med Chalmerister en halv kväll - eller blir det festligare att göra en helkväll på Wandas som var planerat från början.

Jag spricker av nyfikenhet!

En stackars skidåkare som jag har förirrat mig inpå studier i Göteborg, icke på Chalmners men på GU. Helt oberoende av kvalitet på hopp vill jag anmäla mig. Men lite mer info, Olgas trappor är ju knappast snösäkra vid någon tid på året och vad för hopp kommer det vara?

Ser fram emot att göra mig till allmänt löje, känna snön under fötterna och smaka på en besk.

Olgas trappa kommer vara snösäkert den 2:a tro mig...
Hoppet kommer vara ett ett tablehopp med en en platå på ca 5 m. Ungefär 3 meter högt kommer det bli.

Välkomna!
jake

Jag var där på tävligen, dock inte på afterpartyt tyvärr då mina jobbiga polare prioriterade en massa löjliga specialarbeten i skolan, men hur som helst.
Tyckte det var ett trevligt jippo, med ett schysst hopp! Speakern var helt ok och en allmänt trevlig stämning infann sig bland publik och deltagare!
Några av höjdpunkterna var när en av rossignols brädåkare satte en clean 720, en snubbe satte en nosegrab slob och snubben med häng utan kallingar...

Ska l3tt göra ett besök på detta evenemang nästa år!
Skulle va kul om nån skrev lite om after-partyt!

//PlunTzkY

Chalmers Big Jump Open 2002
Ur SMHI´s väderrapport: ”Utsikter för Göteborg, Lördag 2/2 - 10 grader varmt, frisk till hård vind från sydväst och regnskurar”...

Med dessa yttre förutsättningar var det alltså dags för den andra upplagan av Chalmers Big Jump Open. Under torsdagen och fredagen hade CAS (Chalmers Alternative Sports) med hjälp av ställningsmaterial och 180 kubikmeter snö, byggt ett 13 m långt och 3 m högt hopp med en platå på 6 m. Den för i år nya platsen för tävlingen var vid Chalmers nybyggda kårhus. ”Inrunnet” gick ner för en lång trappa, vilket antagligen gav en av de bekvämaste hikemöjligheterna någonsin i en big jump tävling.

När hoppet var ”färdigshapat” på fredagskvällen, startade ett ösregn som varade till klockan tio på lördagsförmiddagen. Hela inrunnet, hoppet och landningen täcktes av presenningar och kunde på så sätt undvikas att helt regna bort innan tävlingsstarten.

Lagom till träningen upphörde regnet och ungefär samtidigt kom musiken från dj-killarna igång och genast var humöret hos både de drygt 50 deltagarna och arrangörerna på topp.

I år var tävlingen även öppen för skidåkare och 11 stycken tappra åkare hade anmält sig och ville vara med och slåss om att bli den första vinnande skidåkaren i Chalmers Big Jump Open.

Tävlingen var upplagd så att alla åkare fick två hopp vardera i kvalet. 10 snowboardåkare och fem skidåkare till gick vidare till final. Av dessa gick tre av vardera klass vidare till en superfinal. De två tjejer (Lisa Tholén och Karina Svensson) som deltog, var direktkvalificerade till damklassens superfinal. F d landslagscoachen i snowboard, Martin Gunnarsson ledde domarteamet och såg till att bedömningen av tricken skedde på ett proffsigt sätt. Publikens ledstjärna genom tävlingen var speakern Niclas Dahlgren som fick åskådarna till många skratt med sina kommentarer.

I kvalet bjöds det på underhållning av varierande klass. Allt från åkare som knappt tog sig över kicken till andra som direkt drog på med stora snurrar och inverterade trick såsom misty´s och rodeo´s. Skidåkarna visade att de kunde också och det laddades med både 360´s och volter av dess olika slag.

Mellan kvalåken, finalen och superfinalen visade Rossignol´s freerideteam vad de kunde och körde en uppskattad show för publiken, som mot finalerna uppgick mot nästan 500 personer.

De snowboardåkare som utmärkte sig i kvalet och finalen var Andy Olsson, Johan Ohlsson och Henrik Arvidsson. Andy, som innan CBJO knappt hade åkt något denna säsong, var trots detta mycket stabil på sina misty 540´s. Johan Ohlsson, som var en av få som vågade droppa in fakie i det ganska smala ”inrunnet” och körde stora fs 540´s och slutligen Henrik Arvidsson som var dagens rodeomästare.

Mycket riktigt var det dessa tre som slutligen återfanns i superfinalen. Där fortsatte de att köra riktigt bra och det blev till sist Andy som stod som segrare efter en mycket clean misty 540 med mute-grab. Segermarginalen var dock väldigt tight (16.8 mot 16.5!). Silvret gick till Johan Ohlsson som satte en stor och stilren switch fs 540 lien. Henrik Arvidsson gjorde dagens största rodeo 540 nosebone, men hade otur och fick felskär i landningen och fick nöja sig med bronset.

Damklassen vanns av fjolårssegrarinnan Lisa Tholén som visade att även tjejer kan dra på.

Bland skidåkarna var det Johan Wikland (telemark), Torbjörn Winther och Kasper Höglind som utmärkte sig och kvalificerade sig för superfinal. Där körde Torbjörn bäst, med en riktigt stor iron cross 360 med tail-grab. Men Johan Wikland skall ha respekt för att han lyckades placera sig tvåa med telemarkskidor, där han gång på gång visade att han bemästrade frontflippen. Johan som dessutom efter fem raka frontflips lovade speakern något nytt bjöd på sitt livs första försök på en backflip, mycket starkt gjort!

På kvällen var det dags för stor fest i kårhuset med Motorhomes och The State. Drygt 900 personer dök upp och kunde bland annat roa sig med att kolla på tävlingen på storbilds-tv, äta grillade hamburgare och försöka bränna pengar i den nästan kriminellt billiga baren…

Dessutom var det prisutdelning och de respektive vinnarna fick ta emot publikens applåder och fick känna på lite stjärnstatus. Bland priserna fanns det schyssta klockor från Rip Curl, snowboard från MegMax, coola goggles från Quiksilver Eyewear, och mycket annat gott från React, Prostuff, T-12 och K2.

Chalmers Big Jump Open 2002 tog ett riktigt stort kliv i rätt riktning från förra årets premiärupplaga och både festen och tävlingen uppskattades mycket både från tävlande och publik. Drygt 500 personer i publiken som bevittnade tävlingen (trots vädret!) och en fest med 900 personer måste ses som ett bra betyg på arrangemanget och ger mersmak inför framtiden.

Chalmers Alternative Sports vill tacka sina sponsorer SAS, Samsung, Emil Lundgren, NCC, HML, Quiksilver Eyewear, React, Prostuff, Oneoff, T-12, Rip Curl, Udéns Sport, Radio City 107.3, Metro, Mullsjö Alpin, Ruddalen, K2, Rossignol, Megmax, Salomon, Akademiska Hus och Quality Hotel Panorama samt domarteamet (med Martin Gunnarsson i spetsen), Niclas Dahlgren och alla frivilliga som ställt upp för all hjälp med Chalmers Big Jump Open 2002.

Tillbaka
Topp