Onlytelemark
Ny medlem
chamonix 2011/2012
Det vi betalar kontant vid sjukbesök är 20% av den faktiska kostnaden, alltsa summan kan variera kraftigt beroende pa vad besöket handlar om, vi betalar när vi gar därifran, vad som händer om man inte betalar? det vet jag inte, men det finns ju en myndighet här som paminner om kronofogden, alltsa det är inte nyttigt att inte betala för sig, visst far du vard vid akut olycka, men det finns inget socialt skydd i nagot EU land som betalar helikopterräddning eller dyligt, eller hemtransport om sa kravs, det finns skandinaver som idag lever med livslanga skulder enbart av den anl att dom trodde att den vanliga reseförsäkringen tillsammans med den vanliga sjukförsäkringen var tillräcklig,, En skuld i ett EU land förs automatiskt över till det landet man är skriven i om det tillhör EU, men änen Norge innefattas i detta europiska systemet. Och man behöver inte vara medborgare i frankrike för att fa ett socialförsäkringsnummer här, endast att man är skriven i landet, och ett intyg fran svenska försäkringskassan att man är avförd fran det svenska systemet, men det finns ju ingen anledning för en bummare att tänka pa, Dom allra flesta som bor i frankrike har en privat tilläggsförsäkring, som hjälper till vid akut olycka/sjukdom om kostnaden skjuter i höjden, Sa att göra en säsong pa 5 manader och betala ca 3000kr eller lite till, det känns billigt för den trygghetenPontus90 sa:Min försäkring kostade runt 3000 från IF men jag hade även från saluansvar tror jag. Men det var för 5 månader, sedan tror jag att det är olika avtal beroende på vilket län man kommer från.Erika87 sa:Alltså man blir ju bara mer och mer förvirrad! Detta fick jag från mitt försäkringsbolag: ...
Tilläggsförsäkringen låter mer anpassad för kortare vistelser, men det är bara något tillägg för den vanliga utökade reseförsäkringen? Försök att få tag i det faktiska avtalet (liten krånglig text) och gå igenom den, det framgår oftast mycket tydligare då vad som faktiskt gäller.
Jag vet inte riktigt vad du menar, men nej, mer komplicerat än så blir det faktiskt inte om du är i behov av vård. Även fransmännen vet vad kortet innebär, nämligen att du har rätt till vård. Dessutom så behövde man bara betala 20% av kostnaden kontant i direkt samband med vården förra året, vet inte hur det är nu.Onlytelemark sa:Till Pontus90,, Det är mer komplecerat än att trycka upp europeiska försäkringskortet i ansiktet pa en fransman, till att börja med, är du stöddig här sa blir du arrogant bemött det kan jag lova,,, sedan pa samma ekonomiska villkor som invanarna i landet, det innebär,, här fungerar det sa att vid besök pa sjukhus osv betalar vi för varden/undersökningen, sedan i efterhand betalas pengarna tillbaka med automatik till varan franska bank, men det innebär att vi maste ha ett sa kallat "carte verte" med franskt socialförsâkringsnummer, men utan kontanter eller att betala via kreditkort far vi ingen hjälp, sa da kan du sta där o se korkad ut med ditt europeiska försâkringskort, sa ordna med en egen xtra försäkring för er egen skull,,
Av ungefär samma anledning som jag inte försöker använda det europeiska sjukförsäkringskortet när jag söker vård i Sverige så skulle jag inte använt det i Frankrike om jag hade franskt bankkonto och franskt socialförsäkringsnummer (varit fransk medborgare?).
Det verkar som att du bor i le France, hur fungerar det med att betala för sjukvård och akutsjukvård? Ex. du trill off-pist och är okontaktbar så att du inte kan identifieras, inre blödningar runt buken och måste tas till sjukhus. Hur skulle en turists vård se ut i ett sådant fall? Det finns två problem som är väldigt relevanta för bummare; (1) Det finns ingen anledning att tro att personen har försäkring över huvud taget, (2) Det finns en överhängande risk att personen aldrig kommer kunna betala för vården.