chamonix 2011/2012

chamonix 2011/2012
Tjena!
Jag är en 26 årig kille från Malmö som tänkte göra en mini-säsong. Har åkt skidor hela livet, dock aldrig säsongat, må vara gammal i detta sammanhang, men ung i sjäääääälen. Jag har tyvärr bara möjlighet att vara nere 6v, mellan den 15/1 och 26/2. Jag letar som så många andra efter boende, så är det någon som har plats över under de här veckorna eller tips så maila cf_frimand@hotmail.com.
/C-F

chamonix 2011/2012
cinramn sa:
26 är sketa ungt! En annan är 37, iofs skall jag inte säsonga utan är en turista jävel med säsongskort :)
37? Så du trodde du var värst? Sorry, jag är 51... Dessutom förstagångssäsongare och ska bo med ett par på 21 och 23... (Va fan, det finns ju öronproppar!)
Vi ses därnere, småpöjkar. :D

Senast ändrad:
chamonix 2011/2012
Hehe, jag vet att jag inte är värst. Vän till mig har säsongat senaste 7-8 åren i Chamonix och han blev 50 år i år. Men gick tyvärr bort nyligen. Han har jag och tacka att jag äntligen vågar uppfylla en dröm och vara en säsong i alperna =)

chamonix 2011/2012
Tjosan!

Jag och en polare ska ner till Alperna och har tänkt spendera vecka 2 och 3 i Cham.

Därav söker vi(2) boende för dessa två veckor!

chamonix 2011/2012
Boson sa:
cinramn sa:
26 är sketa ungt! En annan är 37, iofs skall jag inte säsonga utan är en turista jävel med säsongskort :)
37? Så du trodde du var värst? Sorry, jag är 51... Dessutom förstagångssäsongare och ska bo med ett par på 21 och 23... (Va fan, det finns ju öronproppar!)
Vi ses därnere, småpöjkar. :D
Och vi ser desutom ifram i mot o bo med dig!
Som sackt syns där nere i vinter!!

chamonix 2011/2012
Hej alla skidsugna!!
Sitter nu i boende-letartagen, o har beslutat att försöka boka ett boende denna vecka..
Har hittat ngr stycken, men kan inte bestämma mig, tänkte därför att antalet intresserade att dela boende får avgöra..
För er som är intresserade, PM:a mig, o då de flesta boenden har minst 1 dubbelsäng, vore det bra om ngt "par" hörde av sig.
Hoppas vi ses i backen snart
Nicken

chamonix 2011/2012
Henck sa:
Giebat sa:
tja, hur gör man med försäkring och så? någon som har koll!?
Öka på reseförsäkringen du har genom din hemförsäkring, kostar inte så farligt mycket.
som dock med stor sannolikhet inte gäller vid offpist, aka hämtning av heli osv.... Dock kan den ju va bra att
ha ändå.

I frankrike gäller väl som förut "carte niege" köps samtidigt som man hämtar ut liftkortet tror jag ?

chamonix 2011/2012
linkan_110 sa:
Henck sa:
Giebat sa:
tja, hur gör man med försäkring och så? någon som har koll!?
Öka på reseförsäkringen du har genom din hemförsäkring, kostar inte så farligt mycket.
som dock med stor sannolikhet inte gäller vid offpist, aka hämtning av heli osv.... Dock kan den ju va bra att
ha ändå.

I frankrike gäller väl som förut "carte niege" köps samtidigt som man hämtar ut liftkortet tror jag ?
Dock täckte min kostnader för sjuktransporter, står inget om att den inte inkluderar heli. Jag menar bara att det är dumt att ringa sitt försäkringsbolag och säga "hej, jag ska åka offpist i frankrike i 5 månader", det blir garanterat dyrt.
carte niege kan ju vara bra att ha, jag vet inte hur det fungerar i cham, blir man inte hämtad om man inte har carte niege?

chamonix 2011/2012
Henck sa:
linkan_110 sa:
Henck sa:
ha ändå.

Dock täckte min kostnader för sjuktransporter, står inget om att den inte inkluderar heli. Jag menar bara att det är dumt att ringa sitt försäkringsbolag och säga "hej, jag ska åka offpist i frankrike i 5 månader", det blir garanterat dyrt.
carte niege kan ju vara bra att ha, jag vet inte hur det fungerar i cham, blir man inte hämtad om man inte har carte niege?
snackade med min polare om det idag och han hade haft båda, Jag hade inte velat ligga där med brutet ben och svår terräng och försöka förklara på franska att man har försäkring i sverige. Kör på båda så är saken biff !

chamonix 2011/2012
linkan_110 sa:
Henck sa:
linkan_110 sa:
ha ändå.

snackade med min polare om det idag och han hade haft båda, Jag hade inte velat ligga där med brutet ben och svår terräng och försöka förklara på franska att man har försäkring i sverige. Kör på båda så är saken biff !
okej tack för svaret :) då kör jag på det!

chamonix 2011/2012
Ni som köpt säsongs/årskort och valt att få det hemskickat har ni fått ert? Hur lång tid brukar det ta ungefär?

chamonix 2011/2012
jag tror inte det e nårra problem att bli hæmtat problmet ær att betala før det om man inte har førsækring =) tror det va runt 2500 € per dyng på sjukan å 3000 på intensivavdeling om man inte har førsækring, sen helikoptern e nog inte så billig den heller!

4 veckor kvar å jobba sen blir det coreshot i gm =)

ååå erika e orolig :P sa ju att dom sækert skicka ut alla typ nu nær månaden e slut....

chamonix 2011/2012
Hej!

Kul att komma i kontakt med andra som skall till Chamonix i vinter. Jag läste franska med Insted för två vintrar sedan och ska nu tillbaka och göra en säsong. Har bokat boende med Insted. Åker man ensam är det perfekt eftersom man kan välja delat boende med andra skibums och eller med de som läser franska. Någon annan som har bokat boende med dem? Maila gärna mig isacarlson85@gmail.com
/Isa

chamonix 2011/2012
Hej!

Jag är en 22-årig kille som precis hoppat av Chalmers i Göteborg. Nu har jag mycket tid att slå ihjäl så jag tänkte att några månader i Chamonix inte vore fel. Är jag för sent ute eller finns det fortfarande boende kvar? Om det är någon som behöver en extra rumskamrat så är jag väldigt intresserad! jag är inte kräsen när det gäller typ av boende eller med vem, bara jag får lite tak över huvudet. Min förhoppning är att komma ner i månadsskiftet november/december.

Är sjukt tacksam för all hjälp jag kan få!

/Jakob

chamonix 2011/2012
Heej! Jag ar skittaggad pa att gora en sasong och kollar nu runt efter nagon att dela boende med, och ar jattesugen pa chamonix. Jag ar en 91a fran Lund och pluggar just nu franska i sodra Frankrike, sa kan aka ner forst efter jul nagon gang. Ar det nagon som behover fylla ut sin lagenhet sa ar jag jatteintresserad! Hor garna av er om ni har nagra tips!

/Josefin

Senast ändrad:
chamonix 2011/2012
Hej!! Jag och en till tjej (Nickenn på fr) letar boende för fullt. Planen är att åka ner nov/dec och det kommer helt klart behövas någon till i lägenheten. Skicka pm till någon av oss om ni är intresserade av att joina en grym säsong i Cham onix!
Katarina

chamonix 2011/2012
isa85 sa:
Hej!

Kul att komma i kontakt med andra som skall till Chamonix i vinter. Jag läste franska med Insted för två vintrar sedan och ska nu tillbaka och göra en säsong. Har bokat boende med Insted. Åker man ensam är det perfekt eftersom man kan välja delat boende med andra skibums och eller med de som läser franska. Någon annan som har bokat boende med dem? Maila gärna mig isacarlson85@gmail.com
/Isa
Hej! Vi är fyra tjejer som ska ner till Chamonix och säsonga f.o.m. januari och tre av oss ska även läsa franska på insted. vi hållerpå för fullt att boka boende med dom, de erbjuder ju sjukt bra dealer så vi är supernöjda än så länge. Vad tyckte du om insted och chamonix? Skulle va kul att höra hur det var från ngn som varit där tidigare år! :)

vi är sjukt taggade i alla fall!!! Vilka ska mer säsonga i chamonix i vinter?

chamonix 2011/2012
Är riktigt taggad på cham men har inte hittat en vrå än! hjälp! :,(

letar soffa/madrass/vrå 3mars-15arp

Jag är sjöman och är ledig med lön just då. Jobbar på ett holländskt segelfartyg vid namn stad amsterdam och kommer dimpa ner någonstans i alperna just den perioden och sen åka tillbaka och jobba vidare. Jag är en ganska trevlig filur, rumsren, van att bo trångt och gillar att laga mat.

skicka ett PM om det verkar intressant!

chamonix 2011/2012
Såg några som åkte det dära north face åket från aguille och jag blev sjukt sugen, såg riktigt häftigt ut, men vilken typ av klätterutrustning behöver man? vet bara hur man åker skidor inget om klättring =) Sen är det någon som har varit i Cham innan? Behöver man klätter utrustning för att ta sig till de flesta bra åken eller hur funkar det?

chamonix 2011/2012
linkan_110 sa:
Henck sa:
linkan_110 sa:
ha ändå.

Ok, nu ska vi klara ut det här en gång för alla. Det så kallade "carte neige" som säljs av Compagnie du Mont Blanc (liftföretaget) är en tilläggsförsäkring för sjuktransport INOM skidsystemet. Dvs både i och utanför pisten i närheten av liftarna, eller ännu mer precist om du får hjälp av en pistör el vårdpersonal anställd av pistbolaget (inkl hämtning av heli inringd av dessa) Har du detta tillägg får du hjälp både snabbt och enkelt. Har du INTE det kan det vara väldigt omständigt att få snabb hjälp då de måste ta ner dig på "billigast möjliga vis". Samt att du senare måste klabba med försäkringsfrågor innan du får hjälp på sjukhus. För veckoturister kallas denna försäkring "carre neige" och läggs till på själva liftkortet (mot avgift på 4-5€/v).

ALL ÖVRIG BERGSRÄDDING I FRANKRIKE ÄR GRATIS och sköts (i CHX) av Le peloton de gendarmerie de haute montagne, Bergspolisen. (dvs allt UTANFÖR liftsystemen) För att nå dessa ringer man +34(0)450531689.

Hoppas ni får en fantastiskt säsong i Cham!
Lev väl

chamonix 2011/2012
Olindby sa:
Såg några som åkte det dära north face åket från aguille och jag blev sjukt sugen, såg riktigt häftigt ut, men vilken typ av klätterutrustning behöver man? vet bara hur man åker skidor inget om klättring =) Sen är det någon som har varit i Cham innan? Behöver man klätter utrustning för att ta sig till de flesta bra åken eller hur funkar det?
You have much to learn, young padawan

chamonix 2011/2012
lilldogen sa:
Olindby sa:
Det är vad jag kallar ett uttömmande svar... Har du nåt att lära ut, så fram med det!

chamonix 2011/2012
lilldogen sa:
Olindby sa:
haha yes min nya idol =)

beror ju på vilket åk du menar ?

chamonix 2011/2012
Hade inte slängt mig ut på Mallory (Antar att det är det du menar med "åket på nordsidan", finns ett par st) det första jag gjorde när jag kom till cham första gången. Glaciärutrustning är ett måste om du ska ut på äventyr, vet du inte vad det innebär så har du som sagt en del att lära dig men det kommer du göra väldigt fort om du bara vill när du kommer dit.

Mitt tips är att du går en glaciärkurs och sen försöker hitta lite erfarna människor som kan visa dig runt, lusläs freeskiing och Anselme Baud's guidebok, mont blanc and the aiguilles roughes.

chamonix 2011/2012
Lilldogen, bagge_87 och delta kan säkert mer om det här än jag, men eftersom dom är för fina för att svara, så får väl jag göra det, trots att jag bara varit där ett par gånger.
Hur det funkar beror förstås på vad man är ute efter.
Piståkning finns hur mycket som helst, men systemen sitter inte ihop, så det blir mycket skidbuss. Den liftnära offpisten blir ganska snabbt uppåkt eftersom stället är det mest berömda i världen. Du når mer orört om du är beredd att gå lite, och givetvis ännu mer med hudar.
Någon klätterutrustning eller glaciärkurs behöver man enligt min mening inte för att "få ut" nånting av Chamonix, såvida man inte är Doug Coombs eller Andreas Fransson (dvs självmordskandidat).
Tillägg mer den som kan...

chamonix 2011/2012
haha, näe Boson, jag har aldrig varit i chamonix, och min backcountry och klättringskunskap är typ noll. Däremot har jag insett att man inte kan lära sig det pa ett forum därför supportade jag lilldoggens statement.

chamonix 2011/2012
Jag håller inte med Boson alls får jag säga. Spenderade förra säsongen i Cham och de som var i alperna förra året vet att det inte var ett superår, snömässigt. Jag är jävligt nöjd med min säsong trots lite snålt med snö för jag fick en hel del turande gjort och åkte bra mycket mer puder än många som jag känner tack vare det.

Enligt mig får man ut enormt mycket mer av Chamonix om man lär sig att färdas på glaciär och inte är rädd för ett par timmars tur. Varför man spenderar en säsong utan regelbunden åkning på midin förstår jag inte heller, systemen är ärligt talat rätt usla. Enda bra med dem är att de ger tillgång till väldigt fina turer som ger den grymma åkningen som man förknippar med Chamonix.

Chamonix är ett helt otroligt ställe om man har vett på att utnyttja det.

Tillbaka
Topp