Chamonix har fått sin snö...

Dr_Snow

Ny medlem
Ja, kom precis hem från en veckolång vistelse i alpernas rövhål Chamonix. På bussen ner fick vi reda på att det hade snöat 1 meter de senaste tre dagarna. Blev så skidnödig att jag frågade busschaffisen om jag fick sova bland skidorna... Har aldrig sovit så gott på en buss!
Men... snöbristråder fortfarande, även om det kom några jättedump (senast i lördags, ca. 40cm). Tövädret gör att snön smälter bort alltför fort. Längs ner i dalen utövade jag och en kompis vattenskidåkning över en stor pöl, detta efter att ha konstaterat att knappt någon av liftarna i hela systemet rörde sig... Trist sa "Bengt".
En dag var vi i Flegére och åkte. Efter avslutad skiddag, inte en minut före 16.30, tänkte vi ta transportsträckan ner (inte fan kan man ta liften ner!)... Det var det dummaste jag gjort... Hela transportsträckan såg ut som ett stenrös. Resultat: Hiking åt fel håll i ca. 45 min. Måttligt irriterad? Gissa... Visste inte att det var så jävla jobbigt att gå nerför. Dessutom var Aguille du Midi stängd större delen av veckan och när den väl var öppen var vädret så dåligt (dåligt och dåligt, det snöade) att det inte var värt ett försök. Fan. "Grekliften" var också stäng nästan hela veckan, främst p.g.a. lavinrisken. Den har förövrigt legat på en fyra hela veckan...

Om du håller dig på skuggsidan (Grand Montets) kommer du garanterat kunna hitta lite "fresh powder".
Jag var där v9 och hade nåra riktigt schyssta åk i över en halvmeter lössnö ned från äggliften på Grand Montets.....med lite lägre temp, nysnö och sol på dagarna kommer det garanterat bli grymt..!

Ta med dig massa stålar omm du ska till chamonix förresten.....allt e skitdyrt......lunch i backen knappt 150 spänn bärs på afterskin ca 50 spänn! afterskibärs brukar ju ligga på 30 spänn annars...hare bra annars...
håll utkik efter reseledartjejerna från langley travel...dom e sockersöta allihop!

PÅ victors (Valdisere) förra året tog dom 20 franc för bärsen på afterski och det motsvarade då 28 spänn! de va asså happy hour under after skin annars kostade "bässen" 25 eller 30 frassar typ

Va! Kostar bässen på Victor"s? Å på Chambre Neuf? Nääääääääh. Det är bara nån som lurats med dig.

tja!

var i chamonix v.8, innan det började snöa det vill säga (i början på veckan i alla fall) hade först tre dagar sol men då var det väldigt dåligt med snö... men solen värmde dock rätt skönt ändå! Sedan började det att regna snö i två dagar vilket medförde att liftsystemet stängdes av till stora delar, det var bara att vänta och hoppas. Sedan kom det man längtat efter i hela sitt liv... på fredagen, dvs. sista dagen vi var där, sprack himlen upp och det blev sol. Vi begav oss tidigt till Grand Mondte (...) vilket skulle visa sig vara ett bra drag!! I de andra systmen i dalen var det mesta i princip avstängt men där var både "grekliften" och ägget uppe. vi började med att ta ägget upp och sedan åka ner till vänster, uppifrån sett.. jag skojar inte om jag säger att det var över en meter lössnö!! för oss lite mer ovana puderåkare som bara drömt om det, eller sett det på film var det rena havet av snö, nästan för mycket eftersom man ramlade om man försökte svänga i för låg fart. Sedan var mina bindingar inte tillräckligt åtspända så jag fick ägna åtskilliga minuter åt att gräva efter skidor... Hursomhelst var det det mest fantastiska jag upplevt i hela mitt skidåkarliv!!! Vi gjorde två vändor ner på samma ställe på förmiddagen innan det blev dags för lite käk, och då kändes det i hela kroppen vill jag lova! Men på ett bra sätt.. =)

Vi såg ockås hur folk kom ner från grekliften och att det såg väldigt fint ut där uppe, men kön var ungefär 2km lång till kabinen så vi skippade det... dessutom var det mesta förmodligen uppåkt vid det här laget med tanke på att hela byn i princip var där! Vi tog istället stolen under kabinen upp och åkte därifrån ända ner till dalen... detta åk bjöd blandat på djup lössnö, uppåkt "puckelpist" lössnö och frym skoggsskidåkning... helst hade man väl velat stanna hela dan i backen men orken tröt så vi drog oss hemmåt... med ett av de finaste skidminne man kan tänka sig..

// mattias

Bässen kostar lika mycket som ett dyrt ligg på le Garage... M.a.o. cirka 5 €. Sorgligt men sant... Det är ganska mycket samma pris i hela hålet. En värre köttmarknad får man leta efter. Appropå att det är dyrt i backen. Vaddå, 65 skr för en 50cl Cola, dyrt? Förstår inte vad ni pratar om... En bra grej om man vill skära ner på kostnaderna är att alltid beställa kannor på after skin. Då blir ölen lite billigare i.a.f. Det andra alternativet är att leta reda på, charma, ragga upp och träna (läs knulla) en rik tysk direktörsdotter. Då kan man också leva billigt.

Dr. Snö; alltid lika kritisk.

Nu ar det mkt lite sno i chammo. Solen steker hart, idag satt vi i bara shorts pa var balkong och solade! I slutet av veckan verkar
det komma in lite mer sno.

Jag har forovrigt tre sasongskort att salja i borjan av april. Ar du pojke med relativt kort har ar det bara att sla till. Pris: 1000 kr st.
Sketbilligt, ett veckokort kostar 1700 typ... och dessa gar att anvanda fram till maj. Maila pa i00anto@itek.chalmers.se

Tillbaka
Topp