Chamonix i januari

nirre

Medlem
Chamonix i januari
Hade tänkt att dra till chamonix i vinter och om man kollar på priserna så är det väldigt mycket billigare i januari än i februari. Jag hade bara tänkt att åka en vecka så man vill ju inte åka då det är dåligt väder...

Är det någon som varit i chamonix i januari och hur var det då???
Kan Val thorens eller val dísere vara bättre??

Ha en bra vinter!!!

Senast ändrad:
Chamonix i januari
lånar tråden...! :)

jag funderade på att åka med ucpa en sväng i januari, eftersom jag verkar vara ensam om att vara ledig... :)
nån som gjort denna tur som kan rekommendera den? värt tid och pengar?

Senast ändrad:
Chamonix i januari
Inte åkt med ucpa men med Lion Alpin. Kommer ej ihåg exakta datum men det var i början av Januari, en vecka. Vi hade puder nästan varje dag och praktiskt taget ensamma i backen, riktigt lyckat med andra ord =)

/Phille

Chamonix i januari
Jag har varit i januari utan att få nysnö en enda dag. Så det varierar, som alla andra vintermånader. Omöjlig fråga att svara på, bara hoppas.

Chamonix i januari
UCPA i cham är riktigt bra- Bra guidning utanför pisterna med kunniga guider som visar fina repor. En fin grej är att man åker i en grupp med folk som är ungefär lika duktiga som sig själv. Guiderna gör allt för att anpassa och hitta åk som passar gruppen. Prickar man ett dump så finns det möjligheter för enormt mycket puderåka i bra tempo utan att behöva vänta in nybörjare vurpat som gräver efter B2erna i en halvmeter puder var och varannan kvart..
Dessutom: Fint boende, bra käk osv. Man gör som sagt mycket i grupp, även utanför backen. (om man vill) Dvs man lär känns en hel del folk på turen.

UCPA alla gånger före både Lion, STS och Langley när det gäller chamonixdalen.

Skulle definitivt säga att det är värt pengarna. Sen kan man ju aldrig garrantera bra snöförhållande om man bara ska stanna en vecka.. men kan man det någonstanns i alperna egentligen? :)

Ang. skidåkningen i allmänhet i cham i januari kan det vara ganska olika. Förra vintern hade vi en väldigt fin januarimånad tillexempel, kom mängder med snö och sprack i regel alltid upp till blå himmel och strålande sol dagen efter. Har förstått att de inte var riktigt så bra året innan.. Känns som att säkraste månaden är mars... Brukar poppa upp billiga resor då med så det kan vara värt att vänta lite.

Chamonix i januari
philipc sa:
Inte åkt med ucpa men med Lion Alpin. Kommer ej ihåg exakta datum men det var i början av Januari, en vecka. Vi hade puder nästan varje dag och praktiskt taget ensamma i backen, riktigt lyckat med andra ord =)

/Phille
Allvarligt talat så funkar lion kanon om du ska ner billigt och festa och åka.
Men att ge sig ut utan att hitta och leta efter de riktigt bra åken i cham är ingen bra idé.
Räkna inte med någon hjälp från lions guider. Jag minns speceillt en januaridag då vi fick guida liongäster på brevent/flegere för att guiderna "inte fick" åka offpist med gästerna. Med UCPA får du franska guider med mycket erfarenhet och bra kunskap om bergen. garranterat mer kvallitetsåkning oavsett snöförhållande..

Senast ändrad:
Chamonix i januari
Jag var i Chamonix i februari/mars och det var toppen väder,jag rekomenderar Värkligen Chamonix! :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp