Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Chamonix med ettåring Jan-mars 2019 - Ni också? Tips?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1100424" data-attributes="member: 83225"><p>Kul grej att göra. Vi nöjde oss med en vecka i Chamonix för våra "dubbeldagar". Vi åkte dessutom dit i september. Då var väl det roligaste man kunde göra att hajka med junior på ryggen (1500fhm hajk blir klart jobbigare med barn på ryggen...) En lärdom vi fick under denna veckan var att du inte får åka med småbarn i liftarna alls. Jag kan minnas fel nu men har för mig att det var 4-årsgräns tom på Aiguille di Midi och 2-årsgräns på nästan alla andra. Detta gjorde det ju omöjligt att komma upp i bergen och utgå därifrån utan du fick knata allting själv. Montenvers har jag dock för mig var ett undantag. Så för att komma upp där själva så skaffade vi barnvakt vid ett tillfälle, en kompis kompis som regelbundet jobbade extra som barnvakt. Priset då var ganska standardiserat på 10euro i timmen. Den typen av tjänster är ju betydligt billigare än i Sverige. Vi pratade med några britter (vana vid chamonix-priser) som åkt till östersund för bröllop och tänkt hyra barnvakt. De insåg att det var billigare att flyga in mormor istället. </p><p></p><p>Tips inför bilresan för min del skulle vara; flyg istället... Allt beror ju förstås på hur junior sover osv men det är sjukt långt och bara soppakostnaderna lär ju närma sig flygkostnaderna. </p><p></p><p>Ska du ha guide hela tiden lär det bli absurt dyrt. Det bästa lär ju utan tvekan vara att hålla sig ifrån glaciärerna eller se till att hitta kompisar som varit där länge och hittar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1100424, member: 83225"] Kul grej att göra. Vi nöjde oss med en vecka i Chamonix för våra "dubbeldagar". Vi åkte dessutom dit i september. Då var väl det roligaste man kunde göra att hajka med junior på ryggen (1500fhm hajk blir klart jobbigare med barn på ryggen...) En lärdom vi fick under denna veckan var att du inte får åka med småbarn i liftarna alls. Jag kan minnas fel nu men har för mig att det var 4-årsgräns tom på Aiguille di Midi och 2-årsgräns på nästan alla andra. Detta gjorde det ju omöjligt att komma upp i bergen och utgå därifrån utan du fick knata allting själv. Montenvers har jag dock för mig var ett undantag. Så för att komma upp där själva så skaffade vi barnvakt vid ett tillfälle, en kompis kompis som regelbundet jobbade extra som barnvakt. Priset då var ganska standardiserat på 10euro i timmen. Den typen av tjänster är ju betydligt billigare än i Sverige. Vi pratade med några britter (vana vid chamonix-priser) som åkt till östersund för bröllop och tänkt hyra barnvakt. De insåg att det var billigare att flyga in mormor istället. Tips inför bilresan för min del skulle vara; flyg istället... Allt beror ju förstås på hur junior sover osv men det är sjukt långt och bara soppakostnaderna lär ju närma sig flygkostnaderna. Ska du ha guide hela tiden lär det bli absurt dyrt. Det bästa lär ju utan tvekan vara att hålla sig ifrån glaciärerna eller se till att hitta kompisar som varit där länge och hittar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Chamonix med ettåring Jan-mars 2019 - Ni också? Tips?
Tillbaka
Topp