Chamonix med ettåring Jan-mars 2019 - Ni också? Tips?

chrillelille

Aktiv medlem
Då vi precis fått barn och farbror staten är generös med familjedagar tänkte vi ta tillfället i akt att passa på att uppfylla en dröm och vara lite längre i alperna nästa år. Vi kommer bila ner till Chamonix i början av januari och åka hem igen början av mars. Cham blev det för skidåkningen, närheten till andra orter samt storleken på stad, då vi inte kommer kunna åka skidor hela tiden (vi vet att det är körigt med bussarna, det blev kompromissen). Vi har fixat en lägenhet precis vid Aiguille du Midi-stationen.

Jag och min fru är 34 år, och lilla Theodor kommer vara ett år. Jag och Anna är båda vana skidåkare och tar oss ner på de flesta ställen, även om vi självklart vill utvecklas under denna resa, men Teddy får nog stanna i dalen.

Därför blir det som sagt att dela upp oss lite på dagarna, förutom de tillfällen vi har far och morföräldrar nere, alternativt barnvakt. Tänkte att det lika bra är att langa ut lite krokar redan nu, både för att få tips inför planering men också knyta lite kontakter (kanske också är abstinensen som trycker på).

Några konkreta frågor:
-Någon annan som går i liknande tankar? Vore kul att hitta fler både med och utan barn som ska till Chamonix

-Då det finns fantastisk, men också ganska riskfylld åkning, blir det nog guide ofta. Detta kommer ju dock bli väldigt dyrt. Nån som har några tips här? Hur löser andra säsongare det?

-Tips på barnvakt? Någon som varit där och vet någon bra organisation? Vet ni ungefär vad det kostar beroende på proffs/säsongare?

-Tips inför den långa bilfärden? Vi tänkte dela upp det på tre dagar och kanske ta tåget.

-Tips kring vad man kan göra med en ettåring i och runt Chamonix?

Pillard

Aktiv medlem
Kul grej att göra. Vi nöjde oss med en vecka i Chamonix för våra "dubbeldagar". Vi åkte dessutom dit i september. Då var väl det roligaste man kunde göra att hajka med junior på ryggen (1500fhm hajk blir klart jobbigare med barn på ryggen...) En lärdom vi fick under denna veckan var att du inte får åka med småbarn i liftarna alls. Jag kan minnas fel nu men har för mig att det var 4-årsgräns tom på Aiguille di Midi och 2-årsgräns på nästan alla andra. Detta gjorde det ju omöjligt att komma upp i bergen och utgå därifrån utan du fick knata allting själv. Montenvers har jag dock för mig var ett undantag. Så för att komma upp där själva så skaffade vi barnvakt vid ett tillfälle, en kompis kompis som regelbundet jobbade extra som barnvakt. Priset då var ganska standardiserat på 10euro i timmen. Den typen av tjänster är ju betydligt billigare än i Sverige. Vi pratade med några britter (vana vid chamonix-priser) som åkt till östersund för bröllop och tänkt hyra barnvakt. De insåg att det var billigare att flyga in mormor istället.

Tips inför bilresan för min del skulle vara; flyg istället... Allt beror ju förstås på hur junior sover osv men det är sjukt långt och bara soppakostnaderna lär ju närma sig flygkostnaderna.

Ska du ha guide hela tiden lär det bli absurt dyrt. Det bästa lär ju utan tvekan vara att hålla sig ifrån glaciärerna eller se till att hitta kompisar som varit där länge och hittar.

K_A_L

Ny medlem
Mycket bra idé!
Vi bilade ner till La Grave för två år sedan när vår son var 7-8 veckor gammal och stannade där i 1,5 månader. Tog oss fyra dagar att köra ner dit från Östersund. Körde som längst 80 mil på en dag, man var lite försiktig som nybliven förälder.
Vi hade hyrt en lägenhet uppe i sömniga Le Chazelet. Utsikt över La Meije och det 'lilla' berget mittemot.

Nöjesutbudet i La Grave är rätt begränsat minst sagt, men det visste vi sedan innan. Vi prioriterade lugn och ro, bra skidåkning även längdåkning och att landa i det nya livet.

Om vi åker i väg igen, vilket vi funderar på, så är helt klart Chamonix en het kandidat just för utbudet av restauranger och övriga nöjen, men eftersom lillkillen har börjat åka skidor så känner vi ändå att Le Chazelet är bra ur det perspektivet.

chrillelille

Aktiv medlem
Pillard sa:
Kul grej att göra. Vi nöjde oss med en vecka i Chamonix för våra "dubbeldagar". Vi åkte dessutom dit i september. Då var väl det roligaste man kunde göra att hajka med junior på ryggen (1500fhm hajk blir klart jobbigare med barn på ryggen...) En lärdom vi fick under denna veckan var att du inte får åka med småbarn i liftarna alls. Jag kan minnas fel nu men har för mig att det var 4-årsgräns tom på Aiguille di Midi och 2-årsgräns på nästan alla andra. Detta gjorde det ju omöjligt att komma upp i bergen och utgå därifrån utan du fick knata allting själv. Montenvers har jag dock för mig var ett undantag. Så för att komma upp där själva så skaffade vi barnvakt vid ett tillfälle, en kompis kompis som regelbundet jobbade extra som barnvakt. Priset då var ganska standardiserat på 10euro i timmen. Den typen av tjänster är ju betydligt billigare än i Sverige. Vi pratade med några britter (vana vid chamonix-priser) som åkt till östersund för bröllop och tänkt hyra barnvakt. De insåg att det var billigare att flyga in mormor istället.

Tips inför bilresan för min del skulle vara; flyg istället... Allt beror ju förstås på hur junior sover osv men det är sjukt långt och bara soppakostnaderna lär ju närma sig flygkostnaderna.

Ska du ha guide hela tiden lär det bli absurt dyrt. Det bästa lär ju utan tvekan vara att hålla sig ifrån glaciärerna eller se till att hitta kompisar som varit där länge och hittar.
Tack för tips!

Visste inte om det där med liftarna. Även om vi inte skulle åka skidor med honom så kanske man ändå vill ta sig upp. Får utforskas närmre! Att gå runt i bergen är ju inte riktigt lika lätt i januari.

Angående barnvakt låter det lovande. €30-40 nån/några gånger i veckan kan vi nog jobba in i budgeten. Sen så ser vi framför oss att vårs gäster också kan hjälpa till att ta hand om honom.

Om det finns terräng utanför glaciärerna så är det ju inga problem. Har inte varit i Cham på 15 år, så kommer inte helt ihåg hur det är.

Vi tar bilen ner för att vi vill få ner en massa grejer. Att flyga med skidutrustning, barnvagnar/stolar och packning för två månader låter smått omöjligt.

Tack igen för input!

chrillelille

Aktiv medlem
K_A_L sa:
Mycket bra idé!
Vi bilade ner till La Grave för två år sedan när vår son var 7-8 veckor gammal och stannade där i 1,5 månader. Tog oss fyra dagar att köra ner dit från Östersund. Körde som längst 80 mil på en dag, man var lite försiktig som nybliven förälder.
Vi hade hyrt en lägenhet uppe i sömniga Le Chazelet. Utsikt över La Meije och det 'lilla' berget mittemot.

Nöjesutbudet i La Grave är rätt begränsat minst sagt, men det visste vi sedan innan. Vi prioriterade lugn och ro, bra skidåkning även längdåkning och att landa i det nya livet.

Om vi åker i väg igen, vilket vi funderar på, så är helt klart Chamonix en het kandidat just för utbudet av restauranger och övriga nöjen, men eftersom lillkillen har börjat åka skidor så känner vi ändå att Le Chazelet är bra ur det perspektivet.
Jäklar vad kaxigt att åka ner så tidigt. Vår kille är 10 veckor nu och vi är inte redo för äventyr än (även om jag inte hade haft något emot en skidresa.)

Men kul att höra att det gick bra! Låter toppen även med la grave. Dock så ser vi ju att vi ofta måste välja andra aktiviteter så då lockar Chamonix mycket. det är ju en ”stad”. Dessutom mycket nära så mycket annat (både skidorter och annat).

Sen har jag hört att det finns ok barnbackar i Cham så säg till om ni styr kosan dit ;)

Caroline_F

Ny medlem
Vi tar också tillfället i akt och utnyttjar föräldraledighet och dubbeldagar mm,
åker till Serre Chevalier med alla tre kidsen mitten december till början av mars.

Vi har bilat till södra Frankrike två gånger sedan barnen kom utan minsta problem. I vinter tar vi övernattning på färjan från Trelleborg och två hotellnätter längst vägen med förhoppning att nå vår slutdestination vid lunchtid så att man hinner landa lite packa in och handla!

chrillelille

Aktiv medlem
Kul!

Hur har ni löst åkning för de vuxna? Hur små har era barn varit?

Vi tänker barnvakt..

Caroline_F sa:
Vi tar också tillfället i akt och utnyttjar föräldraledighet och dubbeldagar mm,
åker till Serre Chevalier med alla tre kidsen mitten december till början av mars.

Vi har bilat till södra Frankrike två gånger sedan barnen kom utan minsta problem. I vinter tar vi övernattning på färjan från Trelleborg och två hotellnätter längst vägen med förhoppning att nå vår slutdestination vid lunchtid så att man hinner landa lite packa in och handla!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp