Lite Tips önskas inför Chamonix

peejay100

Medlem
Hej, jag och grabben (15år) hade tänkt åka till Chamonix i mars i typ 4-5dagar och har lite funderingar/frågor.
Nån som har tips på ett prisvärt hotell? gärna nära en lift alt nära skidbussen.
Vi hade tänkt hyra utrustning på plats och jag åker telemark så nån som vet
nån som hyr ut detta?. En dag hade vi tänkt åka till Courmayeur och jag antar att det finns flera sätt att åka dit men antar att buss blir billigast, nåt bussbolag nån kan rekommendera?
Tack på förhand!

Jag skulle vilja slå ett slag för UCPA där ni bokar eget dubbelrum.

Va i Chamonix förra året med min tjej och de ser till att man får guidning över alla backarna med ink. Buss, skidor, liftkort, transfer, mat etc. Totalt tror jag de landa på 16.000kr pp.

www.ucpa.com

Åker med dom igen i mars 2023.

Jag skulle också vilja slå ett slag för UCPA. Du bor i princip i centrum, dock en lite längre promenad till bussen. Men som helhetskoncept är det oslagbart.

En dag hade vi tänkt åka till Courmayeur
Lite som att boka ett hotell i Åre, sen ta bussen till Trillevallen. Courmayeur är ju trevlig ställe för ett veckoslut, pasta pizza och afterski med friterad mozzarella. Dock är ju skidsystemet vad jag minns det rätt enkelt, och jag är tveksamt till att spendera 3 timmar buss tur/retur samt lämna franska sidan för att uppleva det. Skulle iså fall vara för att köra Funevie Monte Bianco.

Utbudet i Chamonix är ju rätt stort Grands Montets, Brevent, Vallorcine, Aguille Midi, Megevé. Finns lite mera info kring nyheter https://www.seechamonix.com/news/whats-new-this-winter-in-chamonix-montblancvalley-731416

Hejsan!
Om ni inte har något emot vandrarhem ska ni testa Ski Station uppe vid Brevent-liften. 50 m till liftfållan på riktigt. Billigt och ni kommer säkert stöta på en del sköna lirare som kan ge bra tips. Man måste dock gilla enkelt boende (också på riktigt). Avslappnad atmosfär.
När det gäller telemarksprylar är det Otavalo vid Super U på huvudgatan som gäller.
Klart ni skall åka till Courma: åkningen där är kul, käket mycke bättre än i Chamo, Hellbronner och Arp är lite äventyrligt (och man måste man ha koll på off pist). Bussen tor kosta typ €15, tar 45 minuter och går två gånger på morgonen från bussstationen i Chamonix Sud. Hem två gånger också. Tar ju inte mycket längre tid än bussen till Le Tour.
Ni kommer få kanonkul!

Senast ändrad:
Enda stället jag vet har telemarkskidor är Namaste i Argentiere en kort bussresa från Chamonix nära Grand Montet och granne med UCPA i Argentiere. Drivs av ett svenskt par tror jag.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp