Champoluc eller Ponte di Legno-Tonnale säsong barnfamilj

Hej,

Vi är ett par på 35+ med en 3 månaders bebis (6 månader när vi reser). Vi ska åka på en säsong i alperna. Vi har lite svårt att välja om vi ska åka till Champoluc där vi har varit tidigare eller om vi ska åka till Ponte di Legno-Tonnale.

Förutom bra skidåkning och goda offpist-möjligheter är vi är intresserade av en genuin och mysig by med bra restauranger och caféer. Röjig afterski och nattklubar är inte så viktigt just den här resan.

Det vi har uppskattat med Champoluc tidigare är bra backar, tillgänglig offpist med Punta indren och hela Polvere Rosa boken. Vi gillar att det inte är så mycket turister och liftköer och upplever dessutom att det är ganska bra priser på det mesta i Champoluc.

Vi har bekanta som säsongat i Ponte di Legno-Tonnale och pratat varmt om det och vi har blivit lite nyfikna på det med.

Ni som varit i både Champoluc och Ponte di Legno-Tonnale hur tycker ni dom står sig mot varandra, för och nackdelar?

Tack på förhand.

MJ

Hej,

Min fru och jag planerar för samma sak som ni men har valt att avgränsa oss till fem veckor (v.4-8) och vi har valt den lilla orten San Martino di Costrazza i Trentino (tillhör Superski Dolomiti området). Anledningen till att vi valde den orten är att vi vill kombinera alpint med längd och att det ska vara smidigt att ta sig ner fort från skidsystemet om det skulle behövas. I vårt val resonerade vi att det mest troligt inte kommer bli särskilt mycket gemensam alpin åkning med vår 6 månader gamla son och då behövs det inte jättestort alpint skidområde. Tillgången till Superski Dolomiti området ger oss även möjligheten att besöka andra anläggningar och byar om vi tröttnar på åkningen i San Martino di Costrazza.

Med det sagt så har jag bara varit i Champoluc av de båda orterna och min erfarenhet därifrån är att det kan ta lite tid att ta sig tillbaka till byn om man åker i t.ex. Gressoney. Det behöver inte vara ett problem men kan bli.

Mitt inlägg är säkert inte till särskilt stor hjälp men om jag tittar på Google Maps så ser Ponte-di-legno mer lättillgängligt ut än Champoluc utifrån att lättare ta sig tillbaka till boendet. Av erfarenhet så vet jag att under en säsong kommer det dagar man inte kan/vill åka skidor på och då kan det vara bra att det finns andra saker att göra i närheten så det kan vara bra att ha med i beräkningen.

Lycka till med valet och så hoppas jag ni får en riktigt härlig vinter vart ni än bestämmer er för att åka till!

//Filip

Hej,
Vi åker till Champoluc jan-apr och kommer också ha en ca 6 månaders när vi kommer ner. Hör gärna av er om ni väljer att åka dit, vore superkul att kunna hjälpas åt ibland och maximera skidåkningen för oss alla

Tillbaka
Topp