champoluc med familjen

erik_lagg

Aktiv medlem
champoluc med familjen
Hej,
Jag tänkte få med mig familjen, + en familj till, till Champoluc och har väl tyvärr gjort en ganska kass research än så länge. Jag vill dit för att jag har läste att det är lite folk i backarna, bra backar och bra off-pist. Barnen är 10 och 13, skidintresserade, men behöver förstås bättra på tekniken lite. Så jag har en mängd frågor.
Finns det pistnära off-pist så att man eventuellt kan låta kidsen åka i backen medan några av oss andra åker utanför.
Kan man låta en 10 och 13-åring åka själva i backarna - eller är det helt fel tänkt. I svenska fjällen åker de själva då och då.
Någon som har erfarenhet av italiensk skidskola?
Var är bäst att bo, givet att man vill bo någorlunda billigt och nära till backen - kan Gressoney vara något?
Är det tom någon som har direkt tips om boende - stor lägenhet för tre vuxna och tre barn? Eller är det kanske så att charter blir billigare?
När bör man åka för att ha så bra snö som möjligt?

I korthet vill vi ha bra skidåkning och någorlunda barnvänligt samt hålla kostnaderna nere - afterski och nöjesliv är mindre viktigt men lite restauranger kan ju vara bra att ha.

/Erik

champoluc med familjen
Hej
Vi bodde på hotel CAMPAGNOL strax utanför Champoluc. Basic hotell med mkt bra mat. Vi betalade 61€ / dygn / halvpension för vuxna och 30% avdrag för barnen (11,15). Det finns bra pistnära offpist, framför allt i Alagna området. Där finns det bara en lång pist. Vi var där Sportlovet ve 9 2010
mvh Teddy

champoluc med familjen
Tjenare Erik. Var där förra året och körde en vecka. Åkte så fort det kom en dump men det hjälpte inte precis efter som det blev vindpiskat när vi var där och resten av veckan. Men med lite tur kunde man hitta sig lite åk lite här och där. Och det är ganska, eller väldigt lätt att åka lite "off-pist" där. Men vill då åka de riktigta offpisterna måste ni ha en bergsguide. Finns dock ett lite äventyrligt åk på högersidan när man ska ner till Champoluc från Alagna, man åker igenom en stor ravin. Ganska uppkörd men det är kul att se vad som finns där. Bara att följa efter någon annan som kör där så hittar ni dit. Och det här med att släppa iväg barnen själva i Monte Rosas system är inget jag skulle göra om jag har barn. Det finns visa backar som är ganska avancerade och väldigt lätt att köra utanför och där det kan finnas lite allt möjligt. Men om dom håller sig till Gressonys system borde det nog inte vara några större problem om dom är klara i huvet:). Skulle rekommendra mitten på Januari - slutet på Februari. Brukar vara fina dumpar då om det nu är puder ni är ute efter. REsturangerna är inget att hänga i granen med, kan bara rekommendera deras kött. Resten var ganksa halvtaskigt! Vi bodde fyra personer och hyrde en liten lägenhet, tror det är så ni kommer undan billigast!

MVH

champoluc med familjen
Tack för tipsen - jag ska kolla hotel Campagnol - och vi kommer nog att försöka att åka dit i februari. Nu börjar jag höra lite olika uppgifter om hur snösäkert Champoluc är - vad säger ni? Hur står sig Monte-Rosa mot andra system då det gäller snötillgång?

champoluc med familjen
erik_lagg sa:
Tack för tipsen - jag ska kolla hotel Campagnol - och vi kommer nog att försöka att åka dit i februari. Nu börjar jag höra lite olika uppgifter om hur snösäkert Champoluc är - vad säger ni? Hur står sig Monte-Rosa mot andra system då det gäller snötillgång?
Det är bara kolla på hemsidor så kommer du se att det är riktigt snösäkert. Ett av de ställen som fått mest snö de senaste åren tror jag.

Tillbaka
Topp