Chanser för jobb/boende i St Anton Jan 2010

ojjan

Ny medlem
Tjena...
Har kollat runt lite här på forumet, men inte hittat något direkt om chanserna att få jobb/boende om man kommer ner så sent som i mitten/slutet av januari.

Finns det jobb och boende kvar då?
Har hört lite om "andra vågen". Att vissa bums inte pallar trycket, utan kilar hem i möjligtvis Januari och öppnar plats för mer boende / jobb...

Tacksam för svar!
tjiineee

EDIT: Såg att jag lade denna tråd i lite fel forumsdel. Sorry mates, my bad!

Senast ändrad:
Har ingen direkt erfarenhet av detta men skulle gissa att jobb går att fixa. Lär ju behövas personal med tanke på högsäsong och sportlovstider...

finns definitivt en chans för jobb i januari, många som inte håller måttet får sparken efter nyår (under jul/nyår behövs alla), och en del som åker hem så klart.
Jag kon nyss hem från St Anton och läget där nere är att alla håller igen med nyanställningar. De är rädda för en dålig vinter pga finanskris, svin influensa etc. Många kommer ta in folk när väl pengarna rullar in. Men mycket beror på hur mycket snö st anton får och hur många turister som kommer och hur mycket de spenderar.

Trillade ner den 8e Januari förra säsongen och kommer ner den 2e Januari i år till anton. Det går att få jobb då om du hugger på allt, ett plus är självklart om du klarar språket. Jag kan inte ett ord tyska så jag fick nobben på ganska många ställen. Till slut fick jag hjälpa till i skidskolan med alla småbarn under en vecka (kunde fått jobba mer om jag ville) som blev en sista nödlösning, och det gav ju allt lite pengar...

Boende är aldrig några problem som jag har upplevt. Hittar du inget centralt så kika i st jakob och pettneu, finns alltid någon säng ledig.

En liten notis är också att många som åker ner i november får också svårt att få jobb i början då säsongen knappt dragit igång. Man anställer efter behov där nere för man vet att det alltid finns folk som vill ha arbete.

Jesper-am-Arlberg sa:
De är rädda för en dålig vinter pga finanskris, svin influensa etc.
Vet du hur det ser ut angående svininfluensan i Österrike? Är situationen värre där nere? Har de tillgång till vaccin? Är lite orolig för att bli liggande där nere :/

Du kommer förhoppningsvis hinna bli vaccinerad innan du åker ner så borde inte vara några problem..

stay_tuned sa:
Vet du hur det ser ut angående svininfluensan i Österrike? Är situationen värre där nere? Har de tillgång till vaccin? Är lite orolig för att bli liggande där nere :/
Man blir inte liggandes av svininfluensa, den går normalt över på ett par dagar.. om du inte har otur, då dör du i stället. ;)

Lite information om den svininfluensa (novel H1N1) pandemi som sprider sig just nu.

Den 6e Juli hade ca 95000 smittade registrerats, av de hade 429 dött. ca 0,0045%.
Då får vi inte glömma de 100 000 kanske miljoner som aldrig behöver söka sjukvård, eftersom ja det bara är en influensa. .Så den egentliga siffran ligger nog långt under de 0,0045%.

Så teoretiskt sett har du större chans att dö i en bilolycka.

Anledningen till att svininfluensan är lite allvarligare än vanlig influensa är att det ofta är unga friska personer som drabbas hårdast.

Enligt mig är det någonting som media tillsammans med vaccineringstillverkarna blåst upp för att tjäna pengar.

Lite offtopic men behövde bara säga det. tack

Tillbaka till verkligheten:

Var i St Anton en vecka förra säsongen för att hälsa på min bror som säsongade där, som jag förstod det så är det inte svårt att få jobb bara man vill ha ett. Vanligast är nog jobb på skidskola, hotell eller disk. Det lär nog behövas även denna säsong.

Ska även säsonga i St Anton denna säsong, har fått boende fixat redan genom min bror, och förhoppningsvis även boende. Ska bli fett vi ses där! /Ante

Senast ändrad:
stay_tuned sa:
Jesper-am-Arlberg sa:
De kommer inte göra en galen total vaccinering som sverige. Och det skrivs inte alls lika mycket där nere. Men de är rädda att folk inte kommer våga resa, pga den något högre smittorisken på flygplan.

Jesper-am-Arlberg sa:
stay_tuned sa:
Jesper-am-Arlberg sa:
De kommer inte göra en galen total vaccinering som sverige. Och det skrivs inte alls lika mycket där nere. Men de är rädda att folk inte kommer våga resa, pga den något högre smittorisken på flygplan.
Okej... Vad tror du då? Är oron befogad? Förra säsongen slog väl finanskrisen ganska hårt då det kom betydligt färre engelsmän till anton, räknar man med ännu färre besökare iår? De pensionatägare jag pratat med säger att värme och el gått upp i pris därav dyrare hyra för oss turister (kan ju va bullshit också), kanske blir en tuff säsong för anton iår? Hm...

Tillbaka
Topp