Check and Ride istället för transceiver?

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Och så en liten provokation:

Ni som funderar på att köpa en transceiver för 3500 kr, skit i det. Köp en Check and Ride för 200 kr istället!

http://www.arelavincenter.se/index.php?subaction=showfull&id=1224945907&archive=&start_from=&ucat=1&

Enligt en undersökning som DAV gjort så har majoriteten av offpist och turåkarna ingen kunskap om riskmedvetenhet. 3/4 av de tillfrågade läste inte lavinriskprognoser och tar därmed inte någon hänsyn till sån information i sin åkning.

Genom att använda den här minnsstickan tvingas man att läsa lavinriskprognoser. Man får med sig informationen under dagen. I stickan finns sedan en lutningmätare som gör att man kan undvika den farligaste terrängen och en kompass som gör att man kan undvika de farligast väderstrecken.

För 200 kr kan man alltså undvika att hamna i den situation som transceivern för 3500 kr skulle lösa i slutändan (och då ändå utan några garantier för överlevnad...) Är det inte briljant eller är det bara ytterligare en säkerhetsgizmo?

Nu får du sluta göra smygreklam för din sida ;)

Åter till topic
Jag tycker det verkar vara en ganska bra pryl, får man ner mer än dagens prognos? Lite historik över hur det har sett ut tidigare under säsongen och så?

På sätt och vis en lysande pryl. Jag hade köpt en som jag hade lånat ut till de skidkamrater jag har som inte har en susning om vad de gör på berget och tror att det bara är att tuta och köra hur som helst...

Tycker för övrigt den verkar sjukt smidig att använda. Tror man kommer inse sambanden mellan de olika faktorerna ganska snabbt med den här prylen, i alla fall jämfört med att läsa om allt detta i en bok. Sen är den ju billig också, bra julklapp! :)

Senast ändrad:
Nojlas sa:
På sätt och vis en lysande pryl.
Ja eller hur, eller kanske inte... Tänkte använda den som ett järnrör för att försöka slå sönder övertron på tekniken. Lite roligt att det är just en egentligen helt onödig pryl, varför inte ha ett vanligt anteckningsblock där man skriver ner lavinrisken istället?

Jarle sa:

Åter till topic
Jag tycker det verkar vara en ganska bra pryl, får man ner mer än dagens prognos? Lite historik över hur det har sett ut tidigare under säsongen och så?
Historiken ligger ju egentligen i lavinrisken, vi får förutsätta att de som bedömt lavinrisken har tagit historien i beaktning.

Den här gången tyckte jag ändå att det hyfsat relevant länkat...

centralbyrakraten sa:
Nojlas sa:
På sätt och vis en lysande pryl.
Ja eller hur, eller kanske inte... Tänkte använda den som ett järnrör för att försöka slå sönder övertron på tekniken. Lite roligt att det är just en egentligen helt onödig pryl, varför inte ha ett vanligt anteckningsblock där man skriver ner lavinrisken istället?

Jarle sa:

Åter till topic
Historiken ligger ju egentligen i lavinrisken, vi får förutsätta att de som bedömt lavinrisken har tagit historien i beaktning.

Den här gången tyckte jag ändå att det hyfsat relevant länkat...
Tänkte om man själv kundefå ta del av olika snöfall, vindriktningar osv. Är alldeles för ofta man ser 2 eller 3 oavsett hur läget är, om man nu skulle få mer info är det ju en schysst pryl men om man bara får dägsrapporten är det jäkligt onödigt...

För det låga priset av en Kebab pizza så kan Vem som helst få ett mycet bra tips av mej som funkar minst lika bra som den där rullen. ..

Tillbaka
Topp