Choppa skidor - går det?

Alfakrull

Aktiv medlem
Choppa skidor - går det?
Hej!
Inom Longboardåkningens värld finns det en del (däribland jag) som kapar sina brädor när de slits eller om shapen inte faller i smaken. Där har man ju dock inte samma problem med vatten och sakernas värde. Nu sitter jag med ett par skidor med brutalt hooky rockerkurva (S7:or) och funderar på om man till nästa säsong ska kapa bort de mest absurda delarna av rockern för en mer moderat kurva.

Så det jag undrar är helt enkelt om det är praktiskt genomförbart om man ser till att täta ordentligt med epoxy där där man sågat. Förstår såklart att hållbarheten blir lidande men dessa var knappast dyra i inköp. Kan eventuellt komma att investera i tailguards (även detta longboardgrej) om jag blir nöjd med modifieringen. Har läst om folk som kapat tail på tgr så det borde vara genomförbart.

En av många följdfrågor blir såklart vad man vill ha för tip- och tailshape när man väl kan välja fritt. Spontant gillar jag hendryx tip-shape (inte idio) ur ett pistperspektiv men det är knappast prio ett på dessa skidor. I tailväg är jag ganska obestämd men känner åtminstone skepsis kring fishtails och pintails.

Avslutar med en vacker rockerbild med paintstreck ungefär där jag tänker mig att kapningen sker

Edit: Den här bilden är vriden rätt i datorn, det får vara som det är just nu.

Senast ändrad:
Choppa skidor - går det?
Åh, tack så mycket! Letade bara efter ämnet på freeride...
Så i bästa fall behövs alltså ingen epoxy, om kärnan börjar längre in. Det vore väldigt praktiskt!

Då är det tip- och tailshape...men jag kanske ska läsa den delen av projekt opinion-tråden en tredje gång innan jag kräver för mycket här...

Choppa skidor - går det?
Vattendroppe sa:
Fast så långt in skidan som du har markerat på bilderna lär det vara träkärna.
Ja det är väl mycket möjligt. Men tgr-tråden verkar konstatera att även epoxytätning är fullt fungerande om man gör det ordentligt. Samtidigt ligger det en orange linje längs hälften av delarna med rocker, men det kanske är dämpning och inte själva tailspacern.

Choppa skidor - går det?
Alfakrull sa:
Ja det är väl mycket möjligt. Men tgr-tråden verkar konstatera att även epoxytätning är fullt fungerande om man gör det ordentligt. Samtidigt ligger det en orange linje längs hälften av delarna med rocker, men det kanske är dämpning och inte själva tailspacern.
Epoxytätning tror jag absolut fungerar fullgott.

Choppa skidor - går det?
Epoxy med lång härdningstid funkar. Rent allmänt är ju enligt min mening bakändarna på de flesta rockerskidor helt i onödan alltför mycket uppböjda. Ett gissel när man skall stoppa ned dom i äggliftarnas skidställ. Och tag tror inte det är något annat än en modenyck.Kapa på du, men ta litet i taget och prova. Möjligen bör bindningen flyttas för att bibehålla skidans balans.

Choppa skidor - går det?
gubbfan sa:
Epoxy med lång härdningstid funkar. Rent allmänt är ju enligt min mening bakändarna på de flesta rockerskidor helt i onödan alltför mycket uppböjda. Ett gissel när man skall stoppa ned dom i äggliftarnas skidställ. Och tag tror inte det är något annat än en modenyck.Kapa på du, men ta litet i taget och prova. Möjligen bör bindningen flyttas för att bibehålla skidans balans.
Varför lång härdningstid? 5-min epoxy borde ju hålla lika tätt...?
Och de flesta senare modeller har väl ganska moderat tailrocker? Typ rocker2 till exempel.

Siktar på att kapa lika mycket fram respektive bak. alternativt lite mindre bak, men det är ju kortare bit bak än fram på skidan så det lär bli balanserat.

Choppa skidor - går det?
Alfakrull sa:
Långsamhärdande sugs upp mer av träet och binder därmed bättre, snabbhärdande kommer bara lägga sig ovanpå. När epoxyn som ligger "utanpå" slits bort (eller kanske t o m trillar av i det snabbhärdande fallet) kommer den långsamhärdande fortfarande finnas inuti själva träkärnan och fortsätta hålla torrt, medan det snabbhärdande endast kommer ha legat ovanpå och därmed exponera en "rå" träkärna.

Choppa skidor - går det?
Vattendroppe sa:
Alfakrull sa:
Långsamhärdande sugs upp mer av träet och binder därmed bättre, snabbhärdande kommer bara lägga sig ovanpå. När epoxyn som ligger "utanpå" slits bort (eller kanske t o m trillar av i det snabbhärdande fallet) kommer den långsamhärdande fortfarande finnas inuti själva träkärnan och fortsätta hålla torrt, medan det snabbhärdande endast kommer ha legat ovanpå och därmed exponera en "rå" träkärna.
Det låter rimligt. Får väl leta reda på långsamhärdande epoxy till sommaren då...

Choppa skidor - går det?
Alfakrull sa:
Det låter rimligt. Får väl leta reda på långsamhärdande epoxy till sommaren då...
Är inga problem att hitta, bara gå in på valfri bygghandel! :) Skulle vara kul om du postade resultatet sen, speciellt om du kan ha med en beskrivning om hur skidan beter sig före/efter! :D

Choppa skidor - går det?
Vattendroppe sa:
Alfakrull sa:
Är inga problem att hitta, bara gå in på valfri bygghandel! :) Skulle vara kul om du postade resultatet sen, speciellt om du kan ha med en beskrivning om hur skidan beter sig före/efter! :D
Det ska jag absolut försöka göra men som sagt ligger det en bit fram i tiden, har inte skidorna hemma nu. Ska också sägas att jag inte testat så jättemånga breda skidor men jag ska göra mitt bästa att förklara när det blir aktuellt.

Videon kändes som att den summerar det jag tänker mig ganska bra. Anar att han använder bågfilen för att spara på sticksågen från att behöva såga genom kanten.

Choppa skidor - går det?
Alfakrull sa:
Anar att han använder bågfilen för att spara på sticksågen från att behöva såga genom kanten.
Sorry min fråga var otydlig. Det jag undrade var om det går att kapa med vikelslipen direkt istället för att bara ha den att jämna till med.
När jag ser videon undrar jag också hur varm skidan blir närmast stålkanten då man ser gnistregnet. Finns det risk för lokal delaminering?

Senast ändrad:
Choppa skidor - går det?
Förutom att antagligen minska värsta bromsböjandet i lössnö, kommer den här kapningen att påverka så mycket?
Kommer tailkapningen att påverka öht?

Choppa skidor - går det?
Max_Faktor sa:
Alfakrull sa:
Anar att han använder bågfilen för att spara på sticksågen från att behöva såga genom kanten.
Sorry min fråga var otydlig. Det jag undrade var om det går att kapa med vikelslipen direkt istället för att bara ha den att jämna till med.
När jag ser videon undrar jag också hur varm skidan blir närmast stålkanten då man ser gnistregnet. Finns det risk för lokal delaminering?
Att kapa en stålkant med vinkelslip borde inte ta lång tid, så det går säkert bra.

Choppa skidor - går det?
PhatFred sa:
Max_Faktor sa:
Alfakrull sa:
Att kapa en stålkant med vinkelslip borde inte ta lång tid, så det går säkert bra.
Vinkelslipen borde vara bättre att kapa med ja...
Vet inte om PhatFred har sett filmen, han står i några minuter och rundar till stålkanterna där han kapat dem, det borde hinna generera en del värme...

PhatFred sa:
Förutom att antagligen minska värsta bromsböjandet i lössnö, kommer den här kapningen att påverka så mycket?
Kommer tailkapningen att påverka öht?
På S7:orna är det ganska extrem böj på både tip och tail så det lär göra en hel del skillnad i just bromsfrågan. Jag har när det varit lite tyngre lössnö varit med om att farten försvinner i princip direkt när det flackar ut lite, då var det svårt att hålla sig på benen... Tror även tailen bromsar mycket, den skvätter en massa när man transporterar sig i pist så den lär ju rimligen ändra riktning på ganska mycket snö i lössnön.
Huruvida den påverkar i övrigt vågar jag nog inte säga helt säkert men det borde ge lite lugnare skidor i pist med mindre vikt som inte är dämpad av snön. Sen tänker jag att de borde bli lättare att få runt men det kanske är rent önsketänkande...

Choppa skidor - går det?
Alfakrull sa:
Vet inte om PhatFred har sett filmen, han står i några minuter och rundar till stålkanterna där han kapat dem, det borde hinna generera en del värme...
Jodå, jag kollade. Stunden han är på varje stålkantsände är ju inte lång. Dessutom kan man ju växla mellan höger kantände, vänster kantände och belag-/topsheet-kant. Särskilt om man kapat hörnen lite snett för att få lite rundning på tipen.

Alfakrull sa:
Tror även tailen bromsar mycket, den skvätter en massa när man transporterar sig i pist så den lär ju rimligen ändra riktning på ganska mycket snö i lössnön.
Aha.

Alfakrull sa:
Huruvida den påverkar i övrigt vågar jag nog inte säga helt säkert men det borde ge lite lugnare skidor i pist med mindre vikt som inte är dämpad av snön. Sen tänker jag att de borde bli lättare att få runt men det kanske är rent önsketänkande...
Ja, vikten kanske gör lite skillnad.

Choppa skidor - går det?
Nu ser det ut som att det börjar bli dags att ta fram vinkelslipen, skissade ut profilen på tip och tail nyss och det blir väl att jag sågar på måndag eller något. Ska försöka att ta en del bilder för att jämföra och så.

Det här med att såga ut för stighudsfäste, finns det någon generell önskvärd form eller ska jag vänta med det till att jag köpt stighudar? Det ser ut som att det blir turande till hösten...

Choppa skidor - går det?
Alfakrull sa:
Det här med att såga ut för stighudsfäste, finns det någon generell önskvärd form eller ska jag vänta med det till att jag köpt stighudar? Det ser ut som att det blir turande till hösten...
Kort platt sektion baktill, mer behövs inte. Har nån slags utfräsning på mina k2-skidor, är mer irriterande än hjälpsamt om jag ska vara ärlig.

Choppa skidor - går det?
Vattendroppe sa:
Alfakrull sa:
Kort platt sektion baktill, mer behövs inte. Har nån slags utfräsning på mina k2-skidor, är mer irriterande än hjälpsamt om jag ska vara ärlig.
Tack så mycket, det får det bli...

Choppa skidor - går det?
Idag hände det, idag tog jag fram vinkelslipen och körde! Jag kan konstatera att allt det jag sågade bort var stålkant topsheet och olika typ av dämpning, alltså inte något trä. Skidorna har minskat från ~2.25kg till ~2,1kg styck och ner till cirka 168cm i belagslängd (från 188 i angett fabriksmått).

Om du funderar på att göra något liknande så rekommenderar jag varmt att du befinner dig utomhus för gummit genererade en del rök...vidare så ska man såklart se till att man skyddar öronen från ljud och ögon och kropp från flygande spån.

Observera också att jag enbart har kapat och filat något än så länge, jag ska jobb på finnishen och lägga epoxy samt eventuellt tailguards innan jag kommer betrakta det här projektet som färdigt. Tailutformningen är mer eller mindre på grund av att vinkelslipen skar in något, jag ska försöka snygga till den med.

Skärning, linjerna som jag kapat efter och grafik före

Efter

Front rocker före

Efter

Tailrocker före

Efter

Rockerprofil före

Efter

Det bortkapade

Hur kanten ser ut där jag kapat (och filat bort det dominerande svarta spånet...)

Senast ändrad:
Choppa skidor - går det?
Go lowrise nu! Förstärker du lite så lär det hålla. Det verkar ju inte vara något exponerat trä alls.

Choppa skidor - går det?
Nu har jag dragit på epoxy där det sågats så när jag känner för det blir det väl premiär (jag tror det blir innan det faktiskt finns någon ansenlig mängd lössnö, men jag måste orka flytta bindningarna med...)

Choppa skidor - går det?
Jag har en snabb fråga till dig som ändå kapat ett par moderna skidor..
Vad tror du om att slipa bort stålkanten+lite till för att få till en spoon-shape längst ut på rockern?

Choppa skidor - går det?
Schluter sa:
Vad tror du om att slipa bort stålkanten+lite till för att få till en spoon-shape längst ut på rockern?
Dels behövs kanske tillräckligt material för att skidan inte ska bli helt instabil och dels vill man kanske inte kapa de olika lagren i skidorna allt för snett, det känns som att det blir större risk för delam då. Om det i nuläget inte är ett par allt för skräpiga skidor skulle jag inte säga att det är värt risken. Kanske borde säga att jag inte är insatt i skidbygge eller så.

Choppa skidor - går det?
Alfakrull sa:
Schluter sa:
Dels behövs kanske tillräckligt material för att skidan inte ska bli helt instabil och dels vill man kanske inte kapa de olika lagren i skidorna allt för snett, det känns som att det blir större risk för delam då. Om det i nuläget inte är ett par allt för skräpiga skidor skulle jag inte säga att det är värt risken. Kanske borde säga att jag inte är insatt i skidbygge eller så.
Har mest lekt med tanken men kanske skulle prova med ett par skruttskidor. Tänker mig att man inte slipar på hela rockern utan kanske 2 dm fram och bak. Smeta på massa epoxy och slipa till det lite snyggt.

Känns som man vill göra det på ett par skidor man åkt mycket på så man känner skillnaden ordentligt, men känns lite trist att experimentera med favvo-laggen!

Helt klart inspirerande tråd, grymt jobbat!

Choppa skidor - går det?
Schluter sa:
Alfakrull sa:
Schluter sa:
Har mest lekt med tanken men kanske skulle prova med ett par skruttskidor. Tänker mig att man inte slipar på hela rockern utan kanske 2 dm fram och bak. Smeta på massa epoxy och slipa till det lite snyggt.

Känns som man vill göra det på ett par skidor man åkt mycket på så man känner skillnaden ordentligt, men känns lite trist att experimentera med favvo-laggen!

Helt klart inspirerande tråd, grymt jobbat!
Nu är inte jag insatt i spoonfenomenet för fem öre, mer än att det såg lite fräckt ut vid första anblick.
Men, hur mycket gör det egentligen? Vad säger dps och atomic som väl är de enda med spoonteknik?
Mestadelen av tiden så befinner sig väl skeden i luften? Eller har jag missat något?

Edit,ontopic; Cool ide med att kapa S7orna btw, det behövdes!

Senast ändrad:
Choppa skidor - går det?
Jag måste ju säga att skidorna nu fått sin premiärtur i lördags kväll i en sliten pist och i ringa mängder lössnö (5-10cm). Flytet är definitivt för tidigt att kommentera men det känns som att skidan gick betydligt stabilare (mindre fladdervikt) i pist och att den gick genom istället för över högar mm. Sen kändes den såklart mer lättmanövrerad i korta sladdsvängar.

@Lenrik spoon borde ju få skidan att bete sig mer som om den hade omvänd skärning fast något mer funktionell på hårt underlag

Choppa skidor - går det?

@Alfakrull Kul att se att skidorna kom till användning^^ Jag hade faktiskt inte en tanke på att göra något sånt med dom och blir nästan lite avundsjuk att jag inte kom på det själv:P

Choppa skidor - går det?
Trist bara att gå loss på en av de snyggare skidor som gjorts :( Kan ana att den kändes sjukt kort i pisten nu med tanke på att den kändes näst intill snowblade redan innan ;)

Choppa skidor - går det?
Tillägg till hur skidan kändes i löst kan ju vara att det i de cirka tio centimetrarna halvtung lössnö fanns det inga bromstendenser när man släppte på farten lite

Pillard sa:
Trist bara att gå loss på en av de snyggare skidor som gjorts :( Kan ana att den kändes sjukt kort i pisten nu med tanke på att den kändes näst intill snowblade redan innan ;)
Ja, jag försökte faktiskt behålla grafiken någorlunda, de bortsågade delarna är faktiskt mestadels vita. Sen kan ju de otroligt många pluggningarna förmildra omständigheterna.

Den delen som är aktiv i pist är ju fortfarande lika lång och avsaknaden av fladdrande tip och tail som vill gå över alla tänkbara ojämnheter gör snarare skidan stabilare i pist. Jag borde kanske nämna att jag är av flugvikt så jag upplever skidan ganska stadig i pist, den är ju trots allt väldigt hård under fot.

@Jadin det hade inte jag heller men när jag väl åkt en del på dom så kändes det som att det behövdes någon form av åtgärd...

Choppa skidor - går det?
Kanske ska göra en till rapport här, jag kom liksom av mig på den fronten när det var skidsäsong.

Skidorna har i alla fall börjat ha tendenser till delaminering som jag limmat och det håller väl hyggligt. Det ska sägas att jag inte fått tag i 24h-epoxy i Hemavan heller utan att jag använt epoxy som är brukbar i 2h och härdad på 18h.

Jag har skaffat ett par Down cdc3 som fått tjänstgöra huvudsakliga offpistskidor sedan påsk och nu har jag för första gången en referensskida som uppenbart flyter mycket bättre. S7:orna håller ändå ganska bra och det är först i djupare blötsnö (25-40cm) som det börjar haverera och jag behöver kompensera med bakvikt och elvor. I pisten upplever jag som sagt förbättring och det är inte några större problem med att gå upp ordentligt på kant och köra skärande svängar, om det inte skulle vara direkt hårt.

Som det ser ut nu kan det bli så att skidan helt enkelt får agera låneskida för att man ska kunna få folk att hänga med hyggligt i offpisten.

Hade jag satt mig och gjort det här för några månader sen hade jag säkert haft mer att säga...

Edit:
Sedan jag kapat skidorna upplever jag att de är:
Mer lättkörda i pist och offpist i i stort sett alla situationer, i och med lägre svängvikt och mindre broms och hook från tip och tail. Givetvis är flytet försämrat men följden blir också att när skidan väl åker i och inte på snön så blir det inte tokbroms från skidan utan att den jobbar sig uppåt i snön igen utan någon större påverkan på farten.

Senast ändrad:
Choppa skidor - går det?
En fråga i denna gamla tråd. Jag har kommit över ett par gamla S3 och tänkte såga. Jag undrar hur det gick med ev delaminering. Om trådskaparen minns :)

Choppa skidor - går det?
En fråga i denna gamla tråd. Jag har kommit över ett par gamla S3 och tänkte såga. Jag undrar hur det gick med ev delaminering. Om trådskaparen minns :)
Istället för att minnas tänkte jag att jag kan gå upp på vinden och bjuda på lite foton. Det verkar ha klarat sig bättre fram där kapningarna blev lite snyggare och mer likformiga. Men det är också oklart om de gått någon mer skiddag sen mitt senaste inlägg i tråden, har blivit mer petig med skidor och skaffat mer av en quiver sen jag köpte dessa som ett andra par.

PXL_20240411_142804794.jpg
PXL_20240411_142810290.jpg
PXL_20240411_142819353.jpg
PXL_20240411_142838037.jpg
PXL_20240411_142843499.jpg
PXL_20240411_142849645.jpg

Tillbaka
Topp