Convertera alpinpjäxa till randonné

stojje

Aktiv medlem
Jag har kikat runt lite efter lämpliga randopjäxor men funnit att det inte finns speciellt många alternativa pjäxor om man vill ha samma prestanda utför som med alpina pjäxor. Därför funderar jag att bygga om ett par vanliga alpinpjäxor till randopjäxor. Jag har ett par helt oåkta raichle flexon som jag tror är är bland de lättaste alpinpjäxor som tillverkats men forfarande ger aldeles utmärkta åkegenskaper. Pjäxan är gammal men helt oanvänd. En skomakare har satt på gummisula under. Nu till kruxet. -För att hålla nere vikten på ekipaget skulle vilja ha ett par lätta dynafit bindningar men de kräver speciella fästen både vid tåleden och hälen.
Är det någon som vet om det går att få itag i dessa fästen och borra in dem själv i pjäxan eller finns det någon som har tillverkat någon lösning själv?

Hej. Alltid kul m egna uppfinningar. Betänk dock om ett par lätta dynafit bindningar ger dig den prestanda utför som du vill uppnå med att använda alpina pjäxor? Har själv åkt i rando pjuck många år och min erfarenhet är att bindningarna varit den svaga länken. Kan vara värt att släpa på den extra vikt ett par stabilare rando-bindningar ger upphov till om det innebär att man tar sig ner i ett stycke.

Om jag fattat det rätt så är dynafitbindningen ruskigt vridstyv och låg i sin konstruktion, till och med styvare än en del alpina bindningar. Det som jag funderar lite över angående bindningen är säkerheten. Hur säker och hur tillförlitlig är utlösningsfunktionen?

Har sjælv en Scarpa Spirit 4, kommer med 2 pløser. En grøn ledad før længre tur alt. komfort. En svart hård som jag tror ær samma som till Scarpa Tornado, den gør att pjæxan får en mkt styv flex. Jag mærke inte stor skilland i prestanda mot mina tidigare alpina pjuck. Blev faktiskt førvånad øver hur hård flex det var på den! Så håller med Christofer_Said att det inte kænns som pjæxan ær den svaga lænken.

EDIT: Vad gæller bygga egna dynafit pjæxor har jag læst nånstans på nætet om nån guide hur man gør. Googla runt lite så hittar du sækert den, lægger till den om jag hittar den igen. Men man ska nog vara førsiktig och veta vad man gør om det ska bli bra och anævndbart.
http://www.wildsnow.com/?p=210
http://www.wildsnow.com/articles/denali_dynafit_retrofit/denali_dynafit_retrofit.html

Læst en hel del på nætet innan jag skaffade mina dynafit, har dock inte hunnit prova dom sjælv ænnu, och det hær ær væl lite av det jag kom fram till.
Dynafiten fungerar ju på ett lite annat sætt nær det gæller løsa ut. Ska inte vara lika sæker som vanlig alpin bindning men fullt tillræckligt sæker om den ær rætt instælld. Samt har den ju en "funktion" som gør att man kan stælla in den før att aldrig løsa ut!
Vad gæller vridstyvhet så blir det ju bara slagen av The Duke. http://www.wildsnow.com/?p=379

Det mesta man læser på nætet om bindning ær positivt, vældigt få(!) som ær missnøjda med bindningen. Fast visst, man ær lite skeptisk, den ser inte mkt. ut før værlden! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp