CoreUPT - Vågar man?

Disorder

Ny medlem
CoreUPT - Vågar man?
Tjena

Ska iväg på en säsong borta i Kicking horse nu till vintern så jag är ute efter ett par schyssta skidor som är mer
"all-mountain" men ändå inriktade på puder.

Efter lite surfande såg jag att coreUPT har lanserat sina modeller för året, vilket även är deras första helt egna
linje. Jag är sjukt sugen på en par candide pow, men frågan man ställer sig är om man vågar köpa en förstaupplaga?

Vad tror ni som har erfarenhet av liknande situtation?
Ska man slå till och lita på att tekniken för skidor är så långt fram att dom lyckas tillverka riktigt bra grejer eller
får man räkna med småfel?

MVH

CoreUPT - Vågar man?
Jag tror det inte kommer vara några större problem på deras skidor... Jag skulle ha köpt.

CoreUPT - Vågar man?
Tack för snabbt svar!

Förmodligen är det som du säger! Känns bara nice att ha recensioner att luta sig mot, men spelar nog mindre roll i verkligheten ändå.

CoreUPT - Vågar man?
Finns nog inte så många recensioner eftersom, precis som du säger, dom är helt nya..

CoreUPT - Vågar man?
jag tror att jag läste på newschoolers att core-upt är dynastars (kanske rossignol också) med annan grafik.

CoreUPT - Vågar man?
De är i min mening ganska små om du vill ha en skida som är inriktad mest på puder.
Vill du ha ett par "all-mountain men ändå inriktade på puder" så skulle jag satsa på något bredare. och med tanke på att det är Kicking Horse som du ska spendera vintern i så tycker jag minst 110 i midja.

CoreUPT - Vågar man?
är det bara jag som har problem med coreupts hemsida?
den hakar sig hela tiden å det är inte min data för jag har kollat på 3 andra oxå.
sen hittar jag ingen mejl adress, någon annan som lyckats hitta något?

CoreUPT - Vågar man?
madskii sa:
Richard Permins modell såg intressant ut. Skulle vara roligt om dessa skidor finns recenserade någonstans. Någon som vet?
Läs det här, kanske kan vara till hjälp..
http://www.newschoolers.com/web/forums/readthread/thread_id/449932/
http://www.akaskidor.se/prylguiden/prylnyheter/article300612.ece
http://www.freeskier.com/articles/article.php?article_id=3972
http://www.coreupt.com//ski/freeride/richard-permin/

hittade dock inga recensioner, men Permins modell ser absolut riktigt intressant ut!

CoreUPT - Vågar man?
snortpowder sa:
De är i min mening ganska små om du vill ha en skida som är inriktad mest på puder.
Vill du ha ett par "all-mountain men ändå inriktade på puder" så skulle jag satsa på något bredare. och med tanke på att det är Kicking Horse som du ska spendera vintern i så tycker jag minst 110 i midja.
Skulle istället för Candide's modell, satsat på Permin's modell (125 midja), alt. Chicherit's modell (111 midja) i så fall. Men Permin's modell verkar helt klart mest intressant av dessa två!

CoreUPT - Vågar man?
Det är så pass alltså. Det bör tilläggas att det är första skidorna jag köper då jag åkt bräda tidigare och körde på ett par lånade k2 extreme när jag bytte till skidor halva förra säsongen.

Permins pro model verkar sjukt intressant när jag tittar lite närmare! Det är egentligen mer den typen av skida jag letat efter men har en förkärlek till Candide ;)

Kan någon med erfarenhet berätta hur pass stor skillnad det är på hårt underlag så som pist tex med en så pass bred jämfört med en typ 85mm midja? Behöver man jobba för att få upp den på kant eller?

simonthyrberg, Det är ett sjukt stort plus=)

Och ja, coreupts hemsida fungerar inte som den ska, hade varit gött med en mailadress eller en registrering som fungerar.

CoreUPT - Vågar man?
Disorder sa:
Det är så pass alltså. Det bör tilläggas att det är första skidorna jag köper då jag åkt bräda tidigare och körde på ett par lånade k2 extreme när jag bytte till skidor halva förra säsongen.

Permins pro model verkar sjukt intressant när jag tittar lite närmare! Det är egentligen mer den typen av skida jag letat efter men har en förkärlek till Candide ;)

Kan någon med erfarenhet berätta hur pass stor skillnad det är på hårt underlag så som pist tex med en så pass bred jämfört med en typ 85mm midja? Behöver man jobba för att få upp den på kant eller?

simonthyrberg, Det är ett sjukt stort plus=)

Och ja, coreupts hemsida fungerar inte som den ska, hade varit gött med en mailadress eller en registrering som fungerar.
Bytte till 105 mm midja förra säsongen(från 90) och kände en ganska stor skillnad första åken, var nära att ramla ett antal gånger ^^ Men efter ett tag, när man har vant sig vid den extra bredden tänker man inte på det.

CoreUPT - Vågar man?
jag bytta från ett par k2 silencer (80-83 i midjan) till ett par rossignol brigade(98 i midjan) dom första åken kändes det klumpigt och fel men sen va det hur bra som helst:) i år blir de ett par armada jj och jag får väll se hur de går.

CoreUPT - Vågar man?
Jaa alltså. Core-UPT är Dynastar fast ombrandat... så kvaliteten är ju sjukt bra! Inget man behöver vara orolig över.

Edit: Bakis som jag är så orkade jag inte läsa tråden innan jag svarade..men nu såg jag att ngn redan hade nämnt det jag skrev :P WHOOOPS

Tror fortfarande att skidorna görs i Dynastars fabrik även om det inte bara är omrandade Dynastar lagg länge.

Senast ändrad:
CoreUPT - Vågar man?
Låter ju lovande, har som sagt ingen som helst erfarenhet av bredare skis, tack för svaren=)

PNyberg sa:
Jaa alltså. Core-UPT är Dynastar fast ombrandat... så kvaliteten är ju sjukt bra! Inget man behöver vara orolig över.

Edit: Bakis som jag är så orkade jag inte läsa tråden innan jag svarade..men nu såg jag att ngn redan hade nämnt det jag skrev :P WHOOOPS

Tror fortfarande att skidorna görs i Dynastars fabrik även om det inte bara är omrandade Dynastar lagg länge.
Stämmer bra, dom görs fortfarande hos Dynastar. Så tillverkningen känns ju inte helt oseriös då ägaren till coreupt var sponsrad (?) eller i alla fall hade något samarbete med Dynastar tidigare.

simonthyrberg sa:
Hittade EN(!) recension på Permins pro model. Dock på franska, men kanske är nån som känner för att översätta :P http://www.skipass.com/guide-matos/ski/ … tests.html
Tack så mycket, mina franskunskaper sträcker sig typ till att kunna beställa bärs men det lilla jag fattar så ser det sjukt bra ut. Ska dock höra med nån fransktalande polare.

Är fortfarande sjukt sugen på candide pow, kommer sluta med att jag singlar slant om vilken skida det blir =(

CoreUPT - Vågar man?
jag skulle inte satsa på en 100 mm waistad skida om du ska åka med fokus på backcountry/pow,. du vill ha flytet som du hittar i en bredare skida, och jag gillade det som skrevs om Permins promodel som bla. vågar (utöver rocker tip) ha en rocker tail vilket kan vara mkt skönt för att slasha runt tailen i pudret.

tänk verkligen efter 2 gånger innan du köper en 100 mm skida för att ha som fokus;puder skida då det i själva verket är en skida (enligt mig) för svenska förhållanden där puder inte alltid finns att tillgå..

lycka till!

CoreUPT - Vågar man?
MnO sa:
simonthyrberg sa:
Hittade EN(!) recension på Permins pro model. Dock på franska, men kanske är nån som känner för att översätta :P http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2010/coreupt/richard-permin-1_tests.html
Lite sedvanligt korrekt google-grammatik löser väl den saken :)
http://translate.google.se/translat...ermin-1_tests.html&sl=fr&tl=sv&hl=sv&ie=UTF-8
Haha jo.. "mer Crossing ett minfält (trafolle mjuk frysas, det går, men hey, jag vet inga skidor med detta är roligt) att nå en uppgörelse som inte tar för mycket sol eller Väl Godkänd (endast behöver veta ;-)). Och där ... Jag började i små hörn, är studsa otroligt, det är inte tjock och jag känner att jag har 50cm under stålspalsar! Det är för bra, jag accelerera, jag drar gränsen, gråter jag ..."

Tillbaka
Topp