Countdown 114

Pillard

Aktiv medlem
Jag spontanköpte precis ett par begagnade Countdown 114 (sådär 9 år efter att jag övervägde att köpa CD2or istället för Bibbysar). Är det några här som kört CD114 (tror det är årsmodell 2017 jag fått tag i) och kan dela med sig av hur ni upplever den? Hur mycket har modellen förändrats över tid? Det jag funderar på är nämligen vad jag ska montera den med inför testning i vinter. Kan den bli ett substitut mot Bibbysarna (som börjar bli lite slitna efter 9 säsongers ganska hårt brukande) så åker det på Shifts och annars kör jag den som komplement och drar dit STH16 som ligger i förrådet.

iSooLi

Medlem
Har inte kört 114 från -17 men däremot stortrivs jag på 114M från -16. Jag har för mig att tailrockern sänktes en smula till -17 för att bli mindre puderinriktade och mer allmountain jämfört med -16, och att de i nästa steg blev en smula biffigare till -18 men med i stort sett samma shape, då även den lättade114L tillkom.

Dina (om de är -17) borde väl vara ett bra alternativ för Shift. Av fjolårets modeller är väl snarare 114L shiftvänligast och standard 114 och 114WA mer resort/alpininriktade.

Vad du än väljer, om det inte redan är gjort, se till att slöslipa kanterna framför tipparnas bredaste ställe! För att få dem en smula mer åt Bibby-hållet (releasevänliga) skulle jag även slöslipa dem bakom tailarnas bredaste punkt.

Med lite tur kanske @SiSt kan hoppa in i tråden och skina lite mer ljus på skillnaderna mellan de olika årsmodellerna?

Pillard

Aktiv medlem
Hm, sänkt tailrocker borde ju göra den aningen mindre "bibby-isch" iaf. Bra tips med kanterna. Det vore ju synd om jag dömer ut den vid test pga "fel" kanter.

Pillard

Aktiv medlem
Inte sett dem ännu. Köpte dem på köp och sälj men en kompis hämtade upp dem i sthlm och jag får hem dem först i helgen. När jag tittar här på freeride hittar jag bara årsmodell -17 och den bilden ser ut att stämma överens. Det är möjligt att -16 ser likadana ut?

drH

Medlem
Hej!

Intressant, Bibbys står högt på min önskelista sedan länge men kör ett par CD114 -17.

Överlag mycket förtjust i dem. Om jag ska försöka bli mer konkret: kört mestadels bra snö (haft tur senaste resorna) med dem. Inget att klaga på i puder/mjukt. Kan inte precisera bättre än så. Så mycket uppkört/skarigt har det inte blivit. Jag tycker de skiner framförallt i lite trixig skogsskidåkning, riktigt kvicka och lättmanövrerade. Carvar snällt i pist men där tycker jag det blir fladdrigt när det börjar gå undan. I offpist har jag inte upplevt samma sak men kör vare sig stort eller hårt.

Kikat på det där paret CD114LTD/WA som Down har kvar på hemsidan... utifrån hur jag upplever mina CD114 inbillar jag mig att de (114WA) borde vara perfekta (för mig).

Shift på ett par CD114 -17 låter som en riktigt lyckad kombo.

/drH

Pillard

Aktiv medlem
Hej!

Intressant, Bibbys står högt på min önskelista sedan länge men kör ett par CD114 -17.

Överlag mycket förtjust i dem. Om jag ska försöka bli mer konkret: kört mestadels bra snö (haft tur senaste resorna) med dem. Inget att klaga på i puder/mjukt. Kan inte precisera bättre än så. Så mycket uppkört/skarigt har det inte blivit. Jag tycker de skiner framförallt i lite trixig skogsskidåkning, riktigt kvicka och lättmanövrerade. Carvar snällt i pist men där tycker jag det blir fladdrigt när det börjar gå undan. I offpist har jag inte upplevt samma sak men kör vare sig stort eller hårt.

Kikat på det där paret CD114LTD/WA som Down har kvar på hemsidan... utifrån hur jag upplever mina CD114 inbillar jag mig att de (114WA) borde vara perfekta (för mig).

Shift på ett par CD114 -17 låter som en riktigt lyckad kombo.

/drH
Bibbyn går iaf stadigt även i högre fart. Visst de är inte dämpade som ett par Katana men jag brukar börja fega ur innan skidan gör det. Av beskrivningen att döma låter det ju dock som att de är väldigt lika.

Pillard

Aktiv medlem
Roade mig med att ta lite bilder. Onekligen ganska stor skillnad i shape mot Bibbyn. Helst hade jag nog tagit CD-nos, Bibby-tail och camber nånstans mitt emellan :)
57F1A901-FF1E-45B6-9CBA-4C0D42953E3C.jpeg
E40E5DCA-19A9-4F0C-BFA3-AA29F6FA9909.jpeg
34D37C7A-E626-4B45-8F93-B7BE724C50EF.jpeg
D351AD9D-8A67-49AC-ACCD-4F49DABF61AC.jpeg

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp