Covid-19 i franska alperna

Nidhugg

Medlem
Då har det kommit regler för skidåkning i franska alperna vintern 20-21 med anledning av Covid 19 (och under förutsättning att det inte helt drar iväg med smittspridning).

Sammanfattningsvis av det vi märker som åkare, mask typ mest hela tiden för utom när man åker, bara bordsservering på barer och restauranger och handsprit överallt.

kappakomplett

Aktiv medlem
Då har det kommit regler för skidåkning i franska alperna vintern 20-21 med anledning av Covid 19 (och under förutsättning att det inte helt drar iväg med smittspridning).

Sammanfattningsvis av det vi märker som åkare, mask typ mest hela tiden för utom när man åker, bara bordsservering på barer och restauranger och handsprit överallt.

Intressant. Man undrar om det här är det enda som kommer att vara annorlunda med liftarna:

Remontées mécaniques

• Port du masque obligatoire dans les files d’attente et sur les remontées mécaniques.
  • Désinfection quotidienne des zones de contact.

Ingenting om begränsning av antal i kabiner och äggliftar. Det verkar som om man förlitar sig helt på ansiktsmask. På restauranger ska man däremot hålla avstånd.

Pillard

Aktiv medlem

Lite dålig på franska, men innebär det krav på mask i alla liftar? Även om man åker med folk i samma sällskap?

Heddious

Aktiv medlem
@Pillard Yes, men det lär ju knappast vara någon som kollar under färdens gång i en stollift. Nyare ägg med kameraövervakning dock.. storebror ser dig. :) Och på- och avstigning.

Jag fick skäll av en liftwaffe i Saint Gervais häromveckan för att jag inte hade mask på mig när jag klev ur ett ägg som jag åkt helt själv i. Liftwaffen ifråga stod på behörigt (3-4 meters) avstånd, så även om jag hade haft århundradets nysattack precis där och då hade det nog varit lugnt, men jag antar att det är en principsak.

Heddious

Aktiv medlem
Jag tror fortfarande att det stora problemet i vinter (oavsett land) inte kommer vara huruvida folk har mask på sig eller inte, utan att folk kommer få symptom under resans gång och ändå fortsätta vistas bland andra, antingen medvetet (ut och åka) eller påtvingat (dela liten lägenhet/hotellrum, hemresa).

Edit/tillägg: Det ska även bli intressant att se vad som händer med smittspridningen bland de bofasta runtom i Alperna. I Ischgl har de ju papper på att typ halva befolkningen har fått antikroppar, och min egen högst ovetenskapliga uppfattning baserad på snack i bekantskapskretsen, är att väldigt många i franska alperna också hade covid kring tidpunkten för lockdown. Vore ju praktiskt om lokalbefolkningen höll sig frisk den här vintern i vart fall.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Mm, det ska onekligen bli spännande att åka UCPA i vinter. Vi har dock bokat in så många att i fyller ett rum...

JanN

Medlem
Någon som har koll på hur olika franska orter funderar med återbetalning av säsongskort, boende o.dyl. vid ny lockdown eller reseförbud?

I dagsläget hamnar t.ex. engelsmän i 14 dagars karantän ifall de åker till Frankrike, vilket måste vare ett stort problem för fransk turism.

Bor själv i Geneve och måste fatta beslut om billigt säsongskort i Chamonix för familjen inom 2v. Känns sådär.... fortfarande ingen info ifall de återbetalar en del av kortet (vilket t.ex Verbier gör).

I dagsläget är det ok att åka över till Haute-Savoie (Schweiz behöver arbetskraft, grannkommunerna i Frankrike behöver pengar=deal) men ifall jag åker till t.ex Val d'Isere blir det 10 dagar karantän. Med tanke på utvecklingen i Frankrike är jag rädd att all form av turism blir förbjuden oavsett region.

svbo

Ny medlem

På engelska

STE-77

Medlem
Någon som vet om Frankrike har skyddskrav på ansiktsmasker (FFP1, FFP2, FFP3) eller om det räcker med vilken tygbit som helst t.ex. en Buff. Misstänker dock att svaret på frågan är att det viktigaste är att tygstycket ser ut som en ansiktsmask. Inte hur väl den skyddar…

Heddious

Aktiv medlem
Någon som vet om Frankrike har skyddskrav på ansiktsmasker (FFP1, FFP2, FFP3) eller om det räcker med vilken tygbit som helst t.ex. en Buff. Misstänker dock att svaret på frågan är att det viktigaste är att tygstycket ser ut som en ansiktsmask. Inte hur väl den skyddar…
Oklart om det duger med buff, de flesta här använder antingen de ljusblåa engångsmunskydden, eller tvättbara i tyg som är sydda på samma sätt. Alltså inget krav på tättslutande etc. Precis när det blev krav på att ha munskydd i mataffärer etc var det rätt många som bara tog en sjal eller liknande, men då var det fortfarande lite ransonering på munskydden. Nu finns inte den ursäkten längre.

Det som skulle kunna tala emot buff är ju att det bara är ett lager tyg, och tunt dessutom. Även de minst robusta munskydden har mer än ett lager material i sig. Hosta rejält genom en buff så säger det sig självt att det är ganska icke-funktionellt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp