Covidrestriktioner Italien

arfsnarf

Medlem
Hej,

Vi har en bokning till Champoluc i vinter. En i sällskapet är 14 år och kommer således inte vara vaccinerad. Italiens nuvarande regler säger att alla över 12 år måste ha covidpass (vaccinerad eller ha påvisad sjukdom senaste 6 mån) för att släppas in i restauranger, museer, konsertlokaler etc. Jag antar att det omfattar skidanläggningar också? Någon som har mer detaljerad info? En kabinbana är ju en av de minst "smittsäkra" platser man kan tänka sig.

Har någon bokat till Italien med tonåringar i vinter och fått liberalare avbokningsregler pga detta? Vår arrangör anpassar inte avbokningsreglerna pga den aktuella situationen. Man kan ju ana att antingen kommer vaccin släppas på från 12 eller så kommer Italien att luckra upp bestämmelserna, men säker är ju svårt att vara nuförtiden.

Hej,

Vi har en bokning till Champoluc i vinter. En i sällskapet är 14 år och kommer således inte vara vaccinerad. Italiens nuvarande regler säger att alla över 12 år måste ha covidpass (vaccinerad eller ha påvisad sjukdom senaste 6 mån) för att släppas in i restauranger, museer, konsertlokaler etc. Jag antar att det omfattar skidanläggningar också? Någon som har mer detaljerad info? En kabinbana är ju en av de minst "smittsäkra" platser man kan tänka sig.

Har någon bokat till Italien med tonåringar i vinter och fått liberalare avbokningsregler pga detta? Vår arrangör anpassar inte avbokningsreglerna pga den aktuella situationen. Man kan ju ana att antingen kommer vaccin släppas på från 12 eller så kommer Italien att luckra upp bestämmelserna, men säker är ju svårt att vara nuförtiden.
Samma 12-års regel gäller också i Österrike, en ”lösning” är ju att ta ett Covid-test var 48:e timme under semestern. Vissa resmål har erbjudit det gratis för att locka till sig turister, vet inte om det fortfarande finns den möjligheten.
Skulle ett test då visa positivt får man naturligtvis problem.

Letar efter info om detta... det verkar förresten som att italienarna kallar Covidpass för "Green Pass"... :unsure: :rolleyes: ... hittar inget definitvt. På en del ställen står det att det krävs för inomhusaktiviteter. Fortsätter leta.

Instämmer i din fundering kring kabinbanor. Även om jag är negativ till att icke-vaccinerade bannlyses från ditten och datten så inser jag att en kabin eller gondol vill man helst inte åka tillsammans med någon smittbärare.

Under tiden hittade jag denna filmsnutt, det snöade tydligen på glaciären Marmolada för ett par dagar sedan!

Tillbaka
Topp