Crossmax/Monster ?

• Trådstartare Trådstartare solstace
  • Start datum Start datum
S

solstace

Guest
Crossmax/Monster ?
Crossmax 10 Pilot eller Monster 70?

Har åkt tidigare på iM70 vilket är en kanonskida om än kanske inte bäst på något, valde HEAD då för att Salomons Crossmax verkade på tok för mjuk. Nu verkar den dock ha styvats upp och blivit stabilare, Crossmax 10.0 Pilot alltså. Har dock inte kunnat testa den...

Hur skulle ni ha valt? Crossmaxen eller iM70? Lägg inte någon vikt vid priset. Rädd för att Crossmaxen ska vara för vek och tråkig men att Head blir trist när det är stenhårt och vid mycket piståkning.

Tacksam för svar och synpunkter!

Crossmax/Monster ?
Jag har inte testat crossmax, men har däremot im70 och är mer än nöjd me skidan!! dock är den medföljande bindningen (sl 11) inte av bästa kvalitet då den sprack första gången jag använde den.. Förstår inte att en så pass billig och plastig bidning följer med vid köpet...fick dock SLD 11 istället. Den fungerar mkt bra och är gjord i hårdare material och har dessutom diagona lutlösning på bakdelen vilket sl 11 saknar..
Har dessutom en vän som slog dit idag me hyrda, helt nya, crossmax 10 och böjde hela framdelen av skidan.. inte bästa kvaliteten kanske..
Jag skulle alltså valt monstern me tanke på att det är en helt underbar och lättåkt skida!
Dessutom skadar det ju faktiskt inte att den är 1500 kr billigare om jag inte är felaktigt informerad.

Crossmax/Monster ?
Har själv ett par IM70 och faktum är att det är en jävligt sköj skida. Den är kvick från kant till kant, svarar oerhört snabbt. Vridstyv och stabil i högre farter (nåja, allt är relativt). Sidoskärningsradien ligger på 17 m så det svänger bra om du ligger på. Bindningen jag fick till var Tyrolia LD12, ingen kanonbindning direkt, men den duger.
IM 70 ska vara en skida för hela berget, men man får ju ut så mycket mer om man åker pist med den. Vill man åka mycket offpist får man helt enkelt köpa ett par breda lagg.
Det är en kanonskida iaf, men sen får du ju ta hänsyn till hur du själv åker.

Crossmaxen har jag inte testat, men om du tvekar, läs IM70:s recension i alpingaragets katalog...vet, sån info kanske inte alltid är att lita på..men men.

Good luck

Tillbaka
Topp