Extrem besluts ångest skidköp!

niber

Ny medlem
Gott folk!

Jag behöver verkligen råd och hjälp gällande mitt kommande inköpt av nya skidor.

Har kommit fram till tre alternativ men jag kan ej bestämma mig:

Salomon twenty twelve 186
Atomic Theory 186
Völkl Kendo 184

Lite info om mig:
Har på senare dagar ny upptäck kärleken till snön i och med att jag förra året skull börja lära upp sonen. Har några säsonger bakom mig både i alperna och i fjällen (men det mesta dock på bräda). Hade dock ett totalt stopp i ca 8-10 år innan jag stod på ett par skidor igen ner i franska alperna och blev helt tagen av hur utvecklingen och hur lätt det var att åka på nyare lagg. Hur som helst det var inte förrän förra året jag skaffa ett par och tog tag i det och det blev väl ca två veckor i fjällen men ochså en hel del kvällsåkning i stockholms små backar.

Skaffade ett par pistskidor "Head Supershape Magnum" som jag verkligen gillade i fin pist. Dock märkte jag under påsken i Åres totalt uppkörda eftermiddags pister, att dessa skidor verkligen hade sina begränsningar. Gick då in och testade ett par Dynastar Legend 94? och ett par Völkl mantra. Blev förvånad hur lätta dessa var från kant till kant trots bredd och blev väldigt imponerad av att man istället körde rätt över alla pucklar/ojämnheter istället för runt som på mina HEAD.

Varför köper jag inte någon av dessa då? Jo, jag kommer mestandels framöver åka i mindre backar, typ funäsdals fjällen och runt stockholms området (flottsbro, romme, kungsberget) och då känner jag att någon av dom skidorna ej blir så roliga där. Behöver något mer kortsvängt och livligare.
Jag är inte ute efter några som har direkta puder egenskaper, utan det jag letar efter är några som är bra i pist, sväljer ojämnheter, samt dessutom pga sonen, inte skall vara som lok när man är i parken (som jag misstänker det kommer bli mer och mer av, inte för att jag gör några direkta trick)

Har då funnit dom ovan nämnda skidorna som alla har fått bra kritik. Förstår att man inte kan få alla egenskaper att man borde ha flera, men det får duga med ett par.

187 lång 89 kilo -

Salomon Twenty Twelve - Är rädd att dom är lite för mjuka, Hur är pistegenskaper när det är lite hårdare? Bra pris

Atomic Theory - Har fått bra kritik i tester men hittar ingen direkt mer info om dom i forum mm. Bra pris

Völkl kendo - Verkar ha grymma pistegenskaper, men jag är osäker på om dom är för hårda för mig. Tyckte Mantran var lite styv men jag testade bara ca fem åk, kanske en vanesak

Har inget möjlighet att testa några innan köp.

Hur som helst, vilka tror ni jag kommer ha mest nytta och kul med? Har lagt åtskilliga dagar på att söka info mm och blir helt tokig för jag kan ej bestämma mig. Så jag vore mycket tacksam med råd.

/Niclas

Du behöver inte vara rädd för att 2012'an blir för mjuk. 186 är rejält märkbart styvare än 179. Och jag som är 75kg och kört hårt tyckte inte 179 kändes fladrig och instabil trots kort längd. 2012 är en löjligt rolig allroundskida (att enbart kategorisera den som park är generalfel om du frågar mig) som bjuder på en oklar mix av riktigt rolig pistprestanda och lekvänlighet i parken (har dock inte provat 186 än, ev. att de blir märkbart hårda i park).

Mantran inte kul i Funäs? Undrar om vi är i samma Funäs. Kör 101 mm som alldags skida här uppe och har sjukt skoj med den...

^^ och bredden säger som bekant det mesta om en skida...

Tycker personligen inte om flertalet av völkls skidor då jag upplever dem som lite döda. 2012 är precis som carled skriver en väldigt skojig allroundskida som görs sig bra i såväl pist som park. 186an kommer fungera alldeles förträffligt för dig för tilltänkt ändamål...

Tackar för råden.

Dock har jag dessvärre fortfarande ångest:)! Var och klämde på 2012:erna. Dom känns väldigt mjuka, men det är väl i för sig svårt att avgöra utan att testa dom.

Om man skulle jämföra 2012:erna mot Kendo i stenhård frusen pist då och i isiga förhållanden a la Schweden? tror ni det blir stor skillnad. Kendon har ju fått extremt bra kritik i sådana förhållnaden för att vara en all mountain skida. Där är jag lite orolig för att man eventuellt tappar väldigt mycket med 2012 jämfört med Kendon. Har jag fel?

Vilken av dom två tror ni är lättast på lite kortare svängar? (För att vara all mountain)

Tacksam om någon har några tankar om detta?

Ingen som har testat eller äger några Atomic Theory?

Jag skulle väl sagt Kendon alla gånger eftersom jag tycker den är så fantastisk men inser att det du frågar efter är inte riktigt dess starkaste kort. Kendon är grym i hög fart nedför en svart pist. Den bara mörsar på oavsett underlag men är samtidigt extremt lätt att kontrollera och ger omedelbar respons på det man gör.

Men... det känns inte som det är rejält hög fart nedför branta pister du frågar efter. I park och i lugnare backar när du tar hand om sonen bör du nog ha någon lite "softare" skida. Tror Kendon blir fel.

Tror du ska gå på aningen bredare skida än Kendo för att du ska få stabiliteten du frågar efter när du kör i uppkörd och lite pucklig pist. Samtidigt lite mjukare så att den blir mer "rolig" i lägre fart. Kanske rocker fram samt bak men inte full.

Sen vet jag inte om det här med Kendo och "all mountain". Har åkt på en jäkla massa bra pistskidor senaste tre åren och ingen har, i mitt tycke, spöat Kendon. Skulle nog säga att det är en pistskida/storslalomskida. Klart det går att åka utanför pisten om man verkligen vill men det kan man med mina gamla racelagg med 65mm i midja också...

Senast ändrad:
Hej, jag har ett par Atomic Theory och de är verkligen lättåkta. Jag har alltid gillar raceskidor, har ett par riktiga Rossignol WC-cupskidor som jag fått av en polare i landslaget och kör annars på Ross Z9, men ju mer jag kör på Atomicen, desto mer gillar jag dom.

Det är enkelt att carva, de klarar också hårt före, men deras största förtjänst är just att de är lätta, flyger liksom fram. De är ju 95 m i midjan och glider lätt upp på lössnön. Är det bara inte tokhårt så föredrar jag Atomicen före mina Rossskidor. Blir det blåis så blir det riktiga raceskidor.

Skillnaden mellan Kendon och Atomicen är ju som ngn skrev ovan: Kendon är mer hardcore, mer jävlar annamma, det gäller att damma på. Atomicen är väldigt lekfull, men ändå stabil,,,,en riktig kanonskida om jag får säga.

Tillbaka
Topp