Crowbar med H.I. persimon eller HI amber polarized

aelgen

Medlem
Tja!

Ska nu beställa ett par nya crowbars som komplement till mina wisdoms med fire iridium lins. Har suttit och velat ett bra tag nu för att försöka besluta mig vilken lins jag vill ha. Behöver en lins för plattljus/lågt ljus men som ändå fixar ifall solen kommer fram en liten stund och jag inte har med mig mina wisdoms, därför åker H.I yellow bort. Ska jobba som reseledare och kan inte ha ryggsäck med mig på pistvisningar, så därför måste linserna fixa en omväxling.

Det står alltså mellan H.I persimon och H.I amber polarized. Jag har aldrig testat någon av linserna, och de kommer beställas på nätet så det skulle vara mycket uppskattat med åsikter från ni som har testat dem! H.I persimmon är ju lite trevligare i med att den är billigare men om h.i amber är bättre så är priset inte det största problemet.

Så vad tycker ni?
För mig är båda linserna lika snygga så ni behöver inte kommentera vilken som är snyggast osv. utan endast hur bra de är rent funktionellt ;)

Tack så mycket!

h.i amber är en klart bättre lins, framför allt i fråga om kontrasthöjning. sen kostar den förstås ett antal hundralappar mer, men har du inget problem med det så slå till.
personligen tycker jag pink iridium är en fantastisk lins i så väl flatljus som växlande, har aldrig behövt ljusare komplement utan kör med pink iridium och black alt. fire iridium för soliga förhållanden.

@nojlas: vet inte om frågan var riktad till mig, men...
huruvida linsen är polariserad eller inte kan väl i stort sett kvitta vid dåligt ljus, eftersom de primära fördelarna är att brytningsfel och blänk minskar, och att skyddet mot solen ökar. jag menade att den lämpar sig bättre än h.i. persimmon för det önskade användningsområdet beror på att den klarar ljusa förhållanden bättre.

men kanske borde revidera mitt svar något iaf, läste missade att det var H.I persimmon det gällde, den är ju snäppet mer kontrasthöjande än den vanliga persimmonlinsen. dessutom kanske amber ligger lite för nära fire i fråga om ljusgenomsläpp...

skyller på sen kväll. :)

Lee-nus: Precis så jag resonerar. Vidare så är jag inte säker på att jag ens VILL ha polariserat glas. De filtrerar mest bort blänk från ytor horisontala i förhållande till bågen, och sådana ytor är sällsynta i alpin miljö där allt lutar...
(Har själv flera oakleylinser, både i goggles och solglasögon. Både polariserade och vanliga linser)

Sitter själv och suktar på ett par nya Splice, frågan är om man ska välja H.I. Persimmon eller Pink Iridium som dålig-dag-lins???

(Angående H.I: Persimmon kontra persimmon, så har väl H.I.:n iridiumbehandling - till skillnad från vanliga persimmon som inte har det.)

Nojlas sa:
Lee-nus: Precis så jag resonerar. Vidare så är jag inte säker på att jag ens VILL ha polariserat glas. De filtrerar mest bort blänk från ytor horisontala i förhållande till bågen, och sådana ytor är sällsynta i alpin miljö där allt lutar...
(Har själv flera oakleylinser, både i goggles och solglasögon. Både polariserade och vanliga linser)

Sitter själv och suktar på ett par nya Splice, frågan är om man ska välja H.I. Persimmon eller Pink Iridium som dålig-dag-lins???

(Angående H.I: Persimmon kontra persimmon, så har väl H.I.:n iridiumbehandling - till skillnad från vanliga persimmon som inte har det.)
nej, jag förstår ditt resonemang. jag har bara använt amber när det varit riktigt soligt, och då har man ju inte precis samma problem med kontrasten, så...
vad gäller din andra fundering tycker jag att du ska gå på pink, förutsatt att du inte alltid har ett par extra goggles med dig i väskan. jag tycker att persimmon är för ljus om det slår om till sol, har aldrig haft samma problem med pink.
har själv pink på mina splice, tycker att det är deras bästa lins, fast det kanske du skiter i. :)

Ska blanda mig i så fort jag kommer till jobbet. Har kanske lite rolig/intressant info att dela med mig av... ;-)

Lee-nus:
Tänker givetvis köpa 2 par brillor.
Ett par med fire Iridium (föredrar gold iridium, eftersom hela linsen har samma färg över hela ytan, men dem går inte att få till splice... och fire iridium är en sjukt bra lins ändå.
Kör idag H.I: Yellow som andralins, men den är på tok för ljus för mig. Har provat och gillar skarpt H.I. Persimmon... Men Pink Iridium verkar vara snarlik - och kanske lite lättare att få tag på ibland?

Nojlas sa:
Lee-nus:
Tänker givetvis köpa 2 par brillor.
Ett par med fire Iridium (föredrar gold iridium, eftersom hela linsen har samma färg över hela ytan, men dem går inte att få till splice... och fire iridium är en sjukt bra lins ändå.
Kör idag H.I: Yellow som andralins, men den är på tok för ljus för mig. Har provat och gillar skarpt H.I. Persimmon... Men Pink Iridium verkar vara snarlik - och kanske lite lättare att få tag på ibland?
ja, ett komplement behöver man ju oavsett. jag har kört med pink iridum och black iridium de senaste två åren. och ja, jag tror att pink är lättare att hitta än h.i. persimmon. hade h.i. yellow ett tag själv, men som du säger, den är för ljus. och tycker inte den gör sig speciellt mycket bättre än pink vid dåliga ljusförhållanden, så blev överflödig.

Nojlas sa:
Vad säger jet om Pink Iridium vs. H.I. Persimmon vid dåligt väder?
Ta vad som är bekvämast för just DIG och dina ögon. Båda har kontrasthöjande men olikfärgade baser och Iridiumbehandlingar. Vid dåligt väder är HI Yellow bättre men inte lika allround som dina alternativ.

02-180 är artikelnumret för Splice Gold Iridium Replacement Lens. Den finns, den erbjuds dock för tillfället bara som ersättningslins.

Fördelar med polariseringsfilter är att du kan ha en relativt ljus lins för dåligt väder som ändå tar bort alla reflektioner när solen kommer fram. Värt att tänka på är att bländande reflektioner kan vara upp till ca 10x starkare än vanligt solljus...

Polariserade linser ger ofta också en naturligare färgåtergivning då reflektioner bleker och "blockerar" andra färger och försämrar färguppfattning och djupseende.

Tack för svaren, pink kanske skulle vara ett alternativ dock tycker jag h.i persimon passar bättre till de goggles jag "byggt".

Jet: så du säger att polariserade gör det svårare att se konturerna? Eller läser jag och tänker fel?

Om du skulle köpa ett par av de 2 linserna jag rekommenderade, vilken skulle du välja jet? Om tanken var Att mestadels användas när det är dåligt väder, dock kunna palla någon timme ifall det slår om till sol? Jag är inte jätte ljuskänslig, men jag klarar inte av att åka utan solglasögon/goggles mer än några minuter om det nu kan vara någon referenspunkt ;)

Tack!

aelgen sa:
Jet: så du säger att polariserade gör det svårare att se konturerna? Eller läser jag och tänker fel?
Polariseringsfilter gör det INTE svårare att se konturer, snarare tvärtom... Det tar bort störande bländade reflektioner.

Kan inte uttala mig om H I Persimmon men H I Amber polarized är den absolut bästa lins jag någonsin haft funkar hur bra som helst till alla ljusförhållanden utom nightmissions. Dyr som fan dock.

Hur är linsen g30? inte sett den linsen förut? om man ska ha 1 lins och en lins bara, vilken är den ultimata linsen isf. Hellre en som är lite mer åt bra väder hållet. Kan kompletera med typ en perismon sen som är billigare. Den duger la i sämre väder?

aelgen sa:
slutsats: Köp polariserade?
Frågan är om man ibland inte faktiskt VILL se blänket och reflektionerna i alpina ljusförhållanden? (En isfläck vill man gärna upptäcka...)
Sen fungerar ju polariserat glas bäst till reflektioner som är vågräta mot bågen.
(prova att titta i motljus mot en våt vägbana eller över havet, och tilta dina polariserade glas - det mesta av effekten försvinner när du vrider bågen!)
Vidare så kan det vara lite småknepigt att kika på LCD-skärmar och liknande med polariserade glas. Ska man använda mobiltelefonen eller digitalkameran - ja då måste brillorna av för skärmen är nattsvart!

Nej, själv kör jag Black Iridium Polarized till bilkörning, på havet och till vardagsanvändning - och jag är fett nöjd. Polariserade glas sparkar rumpa!!!
I alpin miljö har jag inbillat mig att jag vill se alla reflektioner - därför använder jag inte polariserade glas där.
Gold Iridium/Fire Iridium i kombination med H.I. Persimmon kommer jag nog köra på i vinter.

Pizzaaugust sa:
Hur är linsen g30? inte sett den linsen förut? om man ska ha 1 lins och en lins bara, vilken är den ultimata linsen isf. Hellre en som är lite mer åt bra väder hållet. Kan kompletera med typ en perismon sen som är billigare. Den duger la i sämre väder?
Pink Iridium är väl ganska allround.
Men köper du en allroundlins och ska komplettera med någonting till sen, då blir det lite knepigt.
Köp en Fire Iridium och hoppas på mycket sol istället ;)

Nojlas sa:
aelgen sa:
slutsats: Köp polariserade?
Frågan är om man ibland inte faktiskt VILL se blänket och reflektionerna i alpina ljusförhållanden? (En isfläck vill man gärna upptäcka...)
Sen fungerar ju polariserat glas bäst till reflektioner som är vågräta mot bågen.
(prova att titta i motljus mot en våt vägbana eller över havet, och tilta dina polariserade glas - det mesta av effekten försvinner när du vrider bågen!)
Vidare så kan det vara lite småknepigt att kika på LCD-skärmar och liknande med polariserade glas. Ska man använda mobiltelefonen eller digitalkameran - ja då måste brillorna av för skärmen är nattsvart!

Nej, själv kör jag Black Iridium Polarized till bilkörning, på havet och till vardagsanvändning - och jag är fett nöjd. Polariserade glas sparkar rumpa!!!
I alpin miljö har jag inbillat mig att jag vill se alla reflektioner - därför använder jag inte polariserade glas där.
Gold Iridium/Fire Iridium i kombination med H.I. Persimmon kommer jag nog köra på i vinter.
Polariserat vid skidåkning är när jag talat med min kollegor nere i Europa ett vanligt diskussionsämne.
Oftast är det kanske inte något man rekommendera till absoluta nybörjare, då det kan ta en liten stund att vänja sig vid som du säger att man kan få lite svårare att se is. Däremot går det bra att se is med polariserade linser men den ser lite annorlunda ut än vad man ofta är van vid. Skidåkning är en aktiv sport där man rör på sig och inga vinklar är konstanta, framförallt inte de som ljus träffar linsen eftersom man vrider och rör på sig hela tiden.
Intressent kan också vara att snö ofta reflekterar mer än vad vatten gör.

Senast ändrad:
Grey Polarized är iaf den skönaste oakley linsen jag har haft i ett par goggles. Och har då provat Black, Persimmon, Blue, Pink och Fire.

Nojlas sa:
Pizzaaugust sa:
Pink Iridium är väl ganska allround.
Men köper du en allroundlins och ska komplettera med någonting till sen, då blir det lite knepigt.
Köp en Fire Iridium och hoppas på mycket sol istället ;)
Jo det är sant, hade Black iridium + hi intensity yellow förut till crowbars. men funderar på Splice i år och har fan inte råd med två så dyra linser. Möjligtvis blackiridium, den funkar hyffsat i sämre väder också. Inte ultimat kanske. Är det skitväder så kör ja inte så hårt ändå så..

Sen en clear lins till kvällsåkning osv.

Har H.I amber polarized.... dem är mycket mörkare i verkligheten än på bild. Mer blåa än gula.

Funkar sjukt bra allround. Funkar när det är bluebird och dimmigt. Möjligtvis att den är liteeeeeeeeee lite för ljus vid tex glaciär åkning på våren. Men helt klart bästa linsen jag använt!

Tillbaka
Topp