crus fraktur?

Puddertjuv

Ny medlem
crus fraktur?
hej.
lyckades bryta høger vad i lødags. nu har de opererat in en titanstång i smalbenet men de har inte gjort nåt med det lilla benet i vaden. ær detta korrekt . vad ær chanserna før att det lilla benet leker fel alternativt leker så att jag i framtiden kommer få problem med pjaxan? de påstår hær att det ær så det gørs.

ochdetta ær nåt jag inte rekommenderar. det gør sjukt ont.

crus fraktur?
Din stackare!
De har nog gjort rätt. Eftersom det är skenbenet (smalbenet som du kallar det) som bär upp kroppen och tar stötarna så fokuserar de på att fixa det. Jag bröt vadbenet för en del år sedan pga låga telispjuck och en kabel som inte lossnade i ett fall. Jag fick kryckor, elastiskt bandage och order om vila. Åkte turskidor lite försiktigt sex veckor efter, funkade sådär. Var tejpad och hårt lindad. I hårt spända slalompjäxor var det lite bättre.
Din skada är dock mycket värre än min var. Se till att lyssna på läkare och sjukgymnaster så att du inte drar igång för tidigt och riskerar framtida men. Ser att du inte är purung... ;o) Stå på dig och kräv att få ett bra träningsprogram från en duktig sjukgymnast så att du snabbt kan bygga upp muskulaturen igen.
Jag hade ont vid ansträngning som långa promenader och löpning ganska länge efter skadan. Har också lite problem vid köp av nya pjäxor, dels vill jag att skaftet ska gå över skadan och så får de inte trycka på knölen som lär vara kvar hela livet. Har dock inga andra problem med det längre. Det här är mina erfarenheter, finns säkert många här på Freeride som är experter på detta.

Lycka till med rehaben!!!

Senast ändrad:
crus fraktur?
Gick även det "lilla benet" av? Om det klarade sig behöver de ju inte göra ngt åt det, om det gick av men ligger rätt och benet är fixerat så behöver de inte heller göra ngt så vitt jag vet...
Men jag antar att du har berättat för farbror doktorn att du är hängiven skidåkare och har tänkt fortsätta att vara det när benet läkt ihop.
Hoppas på snar bättring för dig!!

crus fraktur?
jag tror itne att du behöver oroa dig, tror att farbror doktorn gjorde va han skulle.. dom får ju inte sin lön för ingenting..

krya på dig..

crus fraktur?
tack før svaren. ja båda benen gick av. det jag undrar øver ær om detta ær samma metod som anvænds på proffs åkare. litt rædd før att jag fick turistvarianten. hoppas nu att det leker snabbt och att jag får tag på en bra sjukgymnast i stockhlm... redan less på att ta det lugnt. berættar mera sen nær jag kommer ut ifrån sjukhuset

crus fraktur?
Telecarve: Nästan rätt. Det sk smalbenet heter skenbenet eller tibia. Det bär kroppstyngden. Vadbenet ligger bakom och på utsidan om skenbenet och det bär inte kroppstyngden men den nedre delen är en del av fotleden.

Puddertjuven: En fraktur i övre delen av vadbenet brukar ofta inte behöva så mycket behandling. En fraktur i skenbenet måste däremot stabiliseras. Är det tvärt av och det går att få i bra läge utan att det vill glida så behandlas det ofta med gips. Om frakturen är sned eller av annan anledning inte går att få i bra läge tvingas man ibland märgspika skenbenet som i ditt fall. Fördelen kan då vara att man kommer igång och kan börja belasta mycket tidigare och inte hinner tappa så mycket muskler etc, dvs rehabiliteringen går snabbare. Gips är i det här fallet hela benet i kanske 6 veckor sedan underbenet i ytterligare kanske 6 veckor, inte så kul. Så på sätt och vis kan du nog vara nöjd med att du slipper det. Avseende läkningen av vadbenet eller fibula som det också kallas så är det inte så viktigt att det blir helt rakt. Det viktiga för läkningen är att benändarna har hyfsad kontakt så inte stora avstånd eller hål måste fyllas ut, sånt kollar man när man röntgar på sjukhuset. Vadbenet omges av muskler och annat mjukt i vaden så problem med pjäxan borde du inte få, beror kanske på när du förväntar dig att du ska kunna dra på pjäxorna igen.

Sammanfattningsvis verkar du inte ha blivit felbehandlad eller så. Bäst information om din skada och tidsplanen för rehabilitering av den får du av din läkare och din sjukgymnast. Bara dom är i detalj insatta i just dina frakturer, eventuella andra skador och din grundfysik och mentala inställning är faktorer som också har betydelse för rehab. Fundera på vad du vill veta och skriv på en lapp så glömmer du ingenting nästa gång ni ses.

Lycka till!

crus fraktur?
Liber_calcaneus:
Ja, du har helt rätt, det gick lite fort när jag skrev, råkade radera och så blev det galet i det nya inlagget. Smalben=tibia=skenben!
Sorry om jag förvirrat någon!

Tillbaka
Topp