Cyklister i Skellefteå

• Trådstartare Trådstartare ergoAllan
  • Start datum Start datum
E

ergoAllan

Guest
Cyklister i Skellefteå
Jag har spenderat vintern i Åre och ska nu hem till Skellefteå i sommar och har funderat på att ta upp det här med cykling och jag undrar om det är många som cyklar, vart man cyklar och om det är mycket downhill eller om det mest är crosscountry.

Cyklister i Skellefteå
Tyvärr så finns det ju inga större höjder här i närheten så det är lite dåligt om riktig downhill. På vitberget skulle det säkert gå att göra en hygglig bana om bara intresset fanns hos cyklister och den allsmäktige kommunen. Annars tror jag att det är som så att de unga håller på med street eller på dirtbanan vid Alimak och de lite äldre harvar runt på stigar i skogen. Själv skulle jag gärna ha lite mer utförsåkning men får hålla tillgodo med de faktidskt riktigt fina stigarna man kan hitta./Stojje

Cyklister i Skellefteå
Vart cyklar man några bra stigar? och har ingen av de norra liftanläggningarna cykel som ett alternativ på sommaren?

Cyklister i Skellefteå
Hemavan har just öppnat en bikepark och ser ut att höra åtminstone 3 liftar i sommar, har inte varit där ännu. I Älvsbyn har du Kanis Action Center med downhill, mm.
Vill du cykla stigat i Skellefteå kan du utgå från vitbersområdet och antingen köra mot Sjungande dalen eller östrerrut mot Ursviken /Skelleftehamn. Det finns väldigt många stigar och småvägar att välja mellan så det tar ett tag innan man hittat och bundit ihop de linjer man gillar. Det finns också en del mellan Anderstorp och Falkträsket.

Cyklister i Skellefteå
Bästa stigarna hittar man nog på vitberget. Kommunen påstår att dom skulle kunna ha öppet liften på sommarn om dom inte förlorade massa husvagnsplaster på det. Men dom vet nog inte hur stort intresset är i skellefte. Det finns faktiskt ganska många som cyklar. Vi får hoppas på att dom satsar lite pengar på cykling snart! Men av egen erfarenhet så ska man aldrig lita på skellefteåkommun.

Cyklister i Skellefteå
Skulle vara guld värt om de öppnar liften men som du säger så lär det väl tyvärr aldrig hände. Jag var och provade lite på en kompis cykel och är nu väldigt peppad men har fortfarande inte någon hoj.. Någon som har något bra tips? Var in på cykel och fiske affären och kikade men var lite stressad och fattade inte mycket.

Cyklister i Skellefteå
erikallanson sa:
Skulle vara guld värt om de öppnar liften men som du säger så lär det väl tyvärr aldrig hände. Jag var och provade lite på en kompis cykel och är nu väldigt peppad men har fortfarande inte någon hoj.. Någon som har något bra tips? Var in på cykel och fiske affären och kikade men var lite stressad och fattade inte mycket.
En jump up från cykel och fiskecenter. Dom är sjukt sköna och det är den perfekta allroundcykeln. Sjukt snälla människor och bra service där! Men om du inte vill laxxa ut 10 000 på en cykel så tycker jag att du ska sattsa på en begagnad.

En lift kanske ska öppnas för cykling i skellefteå men jag vill inte säga något mer förrän det är klart.

Cyklister i Skellefteå
Jag vet att det finns några som vill att det ska bli något på vitberget . Det verkar dock vara lite trögt. Däremot går det rykten om bygdsiljumbacken. Om det blir verklighet återstår väl att se.
Att göra en downhill-liknande slinga nerför vitbergsbacken borde dock inte vara så svårt. Det jobbiga blir bara att cykla upp, eller åka bil:)
Lämna in ett medborgarförslag till kommunen och få Norran att skriva om det då kanske det kan bli lite fart.

Cyklister i Skellefteå
Intressan med Bygdsiljum. Lite trist att det är en bit bort bara.
Vet ju att det har skrivits en motion för ca 2 års sen om att göra vitbergsområdet till ett ställe för "extrem sportande". Vilket innehöll downhill och slopestyle banor.
Att ta sig upp borde ju inte vara några problem i den befintliga liften. Fast kommunen skyller väl på att det stör campinggästerna om jag inte minns fel.

Vet du om det finns någon intressegrupp som har/kan driva frågan vidare?

Cyklister i Skellefteå
Jo vitberget hade varit grymt att bygga på. Precis som du säger så vad ämnet uppe för 2år sedan, då var kommunen negativa till det eftersom att dem skulle förlora campingplatser. Men jag minns inte varför ämnet lades ner, om det var så att det skulle bli för mycket jobb för oss cyklister eller om det helt enkelt var så att dem inte ville förlora campingplatserna.

Nog skulle det ämnet gå att ta upp igen. En DH backe skulle troligtvis bli grymt populärt, inte minst bland norskar som bor på campingen.

Cyklister i Skellefteå
Det är väl så att all utveckling på vitberget kommer att utgå från turisterna på campingen. Liftburen renodlad downhill känns inte realistiskt. Fina stigar runt området och kanske snällare utförsstigar med,i bästa fall, lift kan kanske vara möjligt.
Jag tror att organisationen "Destination skellefteå" och campingen är de som är bäst rustade att påverka kommunen. Skicka ett mail eller ring så att de känner att det finns intresse från flera håll.

AIK cykel verkar tyvärr inte intresserad av denna fråga.

Cyklister i Skellefteå
Angående Downhill i Bygdsiljumsbacken så undersöker vi möjligheten att dra några stigar och hålla en lift igång under sommaren. Vi tänker ta en tur upp i backen i morgon för att undersöka vilka möjligheter som finns.
Vi vet att det finns ett intresse, men vi vet inte hur stort och blir vi fler som engagerar oss så borde det gå att genomföra.
Är det någon som känner sig manad att hjälpa till så är det bara att höra av sig.
Skicka mail till jonas_lindgren@hotmail.com

Cyklister i Skellefteå
Jo det gick bra! :D
Vi har idag haft igång liften och det är inte några problem att ta sig upp i liftspåret.
Familjebacken, långsvängen och parken är fina att cykla och vi har även cyklat några stigar. Bland annat ett gamlat skoterspår dessa behöver lite arbete.
Vi ska upp i skidbacken i morgon igen och se hur mycket vi kan göra. Tanken är att börja med en linje med velodromsvängar och en stig.
Vi har relativt fria händer så länge det inte påverkar vintersäsongen, så är det någon som känner för att hjälpa till så är det bara att höra av sig : jonas_lindgren@hotmail.com

Tillbaka
Topp