d-spinn =rodeo?

freeride_nu

Aktiv medlem
d-spinn =rodeo?
Är det någon som vet vad det är för någon skilnad, om det finns någon, mellan en d-spinn och en rodeo? Jag har sett båda tricken beskrivda som sneda bakåtvolter med skruv. Candide Tovexs rodeo 720 blev i freeze(tidningen)utnämnd till bästa trick i förra årets skörd av skidfilmer. Men sedan dess har jag sett att samma trick(?) flera gånger omnämnts som en d-spinn 720(t.ex. Candides snurrflipp över Chad`s gap). Hjälp mig!

d-spinn =rodeo?
en d-spinn 720 är en inverterad 720 där man aldrig gör någon flip (volt). därimot är en rodeo 720 i prinsip en horisontal backflip och en 360 där flipen räknas som en 360. därav 720...

förövrigt så var det jibpionjären Mickel Douglas som uppfann d-spinn. där av namnet d-spinn (douglas-spinn)

MVH / ErikN

d-spinn =rodeo?
Jag trodde att det trick som du beskriver som en d-spinn kallades biospinn eller corkeskrew, och inte borde kallas inverterad utan snarare corkad.
Ordet inverterad betyder väl från början att man gör just en volt. Du har kanske sett förbudsskyltarna från USA som har texten "No inverted jumping" och en bild på en skidåkare som är upp och ner.

p.s. kolla in www.jcp.nu Grymma bilder. d.s.

d-spinn =rodeo?
är inte bara en 360 graders skruv...det är en 720 graders skruv och den gör man utifrån en sideflip, inte utifrån en bakåtvolt!

d-spinn =rodeo?
du har helt rätt i att inverterat är när man ligger uppochner... men jag fattar inte heller varför man säger att d-spinen är inverterad... men när man ligger horisontellt så kallas det att man ligger inverterat!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp