D60 eller D80?

spaderkunG

Ny medlem
D60 eller D80?
Tjena .

Det är dags för mitt första systemkamera köp, och har nu efter flera månaders sökande och läsning kommit fram till att valet står mellan en Nikon D60 elr D80...

Kan väl inte säga att jag är nybörjare direkt eftersom jag kan alla manuella inställningar osv.
Jag kmr först köpa kameran med standard 18-55, hade tänkt mig ngn av följande:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7475365
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7373231

Jag vet allt vad kamerorna har för specs osv, men det mest negativa för D60 är väl att den inte har inbyggd AF motor, vilket D80 har, D80 är väl sneppet bättre men det känns lite tråkigt att den nu funnits 2 år på marknaden.

Hjälp mig friirajd :) Vilken ska jag välja?

Senast ändrad:
D60 eller D80?
Sony a200.
Jag var i samma val o kval som dig. d60 eller d80, var in på expert o pratade med en kunnig rackare där som stod o förklarade för och nackdelar med dom båda och sen när jag ska dra så droppar han bara "du har inte kollat nåt på en sony då?" drog hem o kollade på internet. I princip exakt samma saker som D80:n
9 Af punkter, möjlighet till fjärrblixt, af-motor, 3bilder/sekund...ja ganska lika helt enkelt men till halva priset av en d80.

D60 eller D80?
jag tycker inte att du ska bry dig om att D80in har funnits ett par år. fortfarande lika bra kamera för det. jag tycker du ska välja D80 för att du kommer ha mer nytta av den när du har utvecklats som fotograf. :)

D60 eller D80?
Jag kan inte hjälpa dig i valet av kamera för jag vet inget om de båda Nikonmodellerna. Däremot kan jag påpeka att det finns ett visst mervärde i att köpa en kamera av något av de stora märkena (Canon eller Nikon) då det finns ett stort utbud av begagnade objektiv och blixtar och andra tillbehör. Går du på exempelvis en Sony så är den kanske billigare, men när du börjar bli sugen på att skaffa lite tillbehör så äts de tusenlapparna du tjänat på lägre inköpspris upp rätt fort då det itne finns så mycket begagnat eller exemplelvs sigmaobjektiv som passar.

Det kan vara värt att tänka på. Jag har tänkt mycket på det sedan jag köpte min Olympus som är jättebra, men jag är hopplöst låst på tillbehörsmarknaden.

D60 eller D80?
Tog D60 pga priset och att den faktiskt har alla funktioner som jag kommer vilka använda... D60 + 18-55 55-200 kit objektiv är sjukt prisvärt !

Sen så gillar jag att D60'n är lite mindre och är lättare att släpa med...

Annars så finn ju alltid D90 nu ;)?

D60 eller D80?
D80 är bättre, AF och sen har den ju en lcd uppe på kameran med som kan va riktigt skön, tror den har ett trådlöst system till blixtar inbyggt som jag inte tror d60 har, d80 är bättre på de mesta sätten.
sen är den större och mycket skönare att hålla i om du inte har väldigt små händer

D60 eller D80?
Sonyn verkar också bra men Gustav har rätt.. Och nä ;) priset som D80 har är det högsta som jag kan lägga ut. Jag har kännt på dom båda, D80 ligger lite bättre i handen (har rätt stora händer)
Fast ja jag vet inte :/ Känns ändå lite fel på ngt vis att köpa en kamera som funnits så länge..

Senast ändrad:
D60 eller D80?
Beror på hur mycket du tänkt lägga men har du pengarna så satsa på en D80 då du kan utvecklas med den. Stod själv och valde mellan D60 och A200 + Canon EOS 1000D men det blev en D60 tillslut, mest för att jag visste sedan tidigare hur den var och vad den presterade. Hade liksom prövat både D40x och D40.

Har ägnat många veckor till att jämföra A200 och D60 och kom fram till att D60 är något vassare. Visst, A200 har fler funktioner såsom inbyggd bildstabilisator och liveview om jag inte minns fel men den har brister på andra områden som D60 inte har like mycket av enligt mig.

Aja hoppas det hjälpte lite iaf. Kamerahuset är egentligen inte det viktigaste utan objektiven så gå till en fotoaffär och kläm på någon modell för att få in känslan, att en kamera passar bra i handen spelar stor roll tillslut.

D60 eller D80?
superunknown sa:
D80 är bättre, AF och sen har den ju en lcd uppe på kameran med som kan va riktigt skön, tror den har ett trådlöst system till blixtar inbyggt som jag inte tror d60 har, d80 är bättre på de mesta sätten.
sen är den större och mycket skönare att hålla i om du inte har väldigt små händer
Varför inte kolla in D90? Ny modell med videoinspelning i HD, rätt fräscht. Priset är snarlikt till D80. Den skulle faktiskt jag satsa på om jag hade pengarna haha :-)

D60 eller D80?
Gaass sa:
superunknown sa:
Varför inte kolla in D90? Ny modell med videoinspelning i HD, rätt fräscht. Priset är snarlikt till D80. Den skulle faktiskt jag satsa på om jag hade pengarna haha :-)
Jo jag vet den verkar sjukt nice, men då hamnar priset på 10 lakan. Och det blir för mkt, D80 låg ju också på den summan när den kom ut vad jag hört?

D60 eller D80?
omg köööööp d80 asså så sjukt bra :D ja funderade på en d60 men sen när ja gick till affären å fick leka med den så blev ja så sjukt besviken. den har ruskigt kassa menyer mega osmigigt att kunna göra egna inställningar tycker jag. kör på d80 ;)

ja kör på eos 400d

fred

D60 eller D80?
Gustav sa:
Jag kan inte hjälpa dig i valet av kamera för jag vet inget om de båda Nikonmodellerna. Däremot kan jag påpeka att det finns ett visst mervärde i att köpa en kamera av något av de stora märkena (Canon eller Nikon) då det finns ett stort utbud av begagnade objektiv och blixtar och andra tillbehör. Går du på exempelvis en Sony så är den kanske billigare, men när du börjar bli sugen på att skaffa lite tillbehör så äts de tusenlapparna du tjänat på lägre inköpspris upp rätt fort då det itne finns så mycket begagnat eller exemplelvs sigmaobjektiv som passar.

Det kan vara värt att tänka på. Jag har tänkt mycket på det sedan jag köpte min Olympus som är jättebra, men jag är hopplöst låst på tillbehörsmarknaden.
Sony har tagit över tillverkningen av minolta/konica och därför finns det en stor begagnadmarknad då även sigma objektiv har samma bajonettfattning som sony ;)
Bra skit säger jag bara!

D60 eller D80?
Ni som tycker han ska välja en system kamera med full hd, varför?
Det blir inte bra! visst upplösningen är den samma, men allt annat suger och det är bara något dom sätter i i brist på nya funktioner. något att skylta med för att sälja alltså.

Senast ändrad:
D60 eller D80?
Säger inte att D90 är något att ha, tror att det är svårt för en ny modell att leva upp till förväntningarna av D80 som är en grym kamera för sitt pris. Ända anledningen till att jag kom på D90 var för spaderkung tyckte D80 var för gammal som modell och ville ha något nytt, troligen också likvärdigt som D80.

D60 eller D80?
Stigevert sa:
Sony har tagit över tillverkningen av minolta/konica och därför finns det en stor begagnadmarknad då även sigma objektiv har samma bajonettfattning som sony ;)
Bra skit säger jag bara!
OK, det visste jag inte om, då får jag sitta och vara bitter över mitt felval av bra kamera ensam från och med nu då...

D60 eller D80?
Tack för svaren iaf. Det lutar nog åt en D80, är den värd de 1000 kronorna mer då? Fast den är 2 år gammal ;P

Senast ändrad:
D60 eller D80?
Varför inte köpa en beggad D200 istället?Sjuk skillnad på vädertålighet.... Kostar ungefär 7500 med objektiv om man letar.....

//H

D60 eller D80?
telissamurai sa:
eller en D90 , då har du en helt ny, som även kan filma
D90 blir de inte, hade gärna valt den, men det blir för dyrt för mig..

Tror jag har bestämt mig för en D80 med kitobjektivet. Sen blir det väl att köpa till ett billigt 70-300 elr liknande senare..

D60 eller D80?
Vad har du tänkt fota? Fundera på om du tycker att det räcker med D80s 3 bilder i sekunden? Actionfotograferna här på forumet vill nog ha några bilder till i sekunden... Ska du fota skidåkning/action så rekomenderar jag en beggad D200 eftersom den är snabbare, rubustare och bättre på alla sätt och vis...

D60 eller D80?
LoBoMan sa:
Vad har du tänkt fota? Fundera på om du tycker att det räcker med D80s 3 bilder i sekunden? Actionfotograferna här på forumet vill nog ha några bilder till i sekunden... Ska du fota skidåkning/action så rekomenderar jag en beggad D200 eftersom den är snabbare, rubustare och bättre på alla sätt och vis...
Nej jag fotar inte så mycket actionsporter överhuvudtaget.. Hade gärna gjort det, men i nuläget så är det oftast stillbilder, så jag tror det räcker med 3 bps...

D60 eller D80?
spaderkunG sa:
telissamurai sa:
eller en D90 , då har du en helt ny, som även kan filma
D90 blir de inte, hade gärna valt den, men det blir för dyrt för mig..

Tror jag har bestämt mig för en D80 med kitobjektivet. Sen blir det väl att köpa till ett billigt 70-300 elr liknande senare..
Eller köpa D80 med bara hus och sedan köpa till ett 70-300mm om du nu vill ha det. Det är en variant också, du spar ju lite på det men du kanske samtidigt vill ha kitbojektivet.

D60 eller D80?
Sony A350 är allt jag säger, A200 e också jävligt bra men jag köpte A350 och e super nöjd,hade D60 innan men den gick sönder efter en vecka

D60 eller D80?
D80. jag har en och är sjukt nöjd. har du små flickhänder så är sony, canon, och D60 passande. men vill du ha en hållbar kamera som har bra ergonomi till skilnad från sony och canon som käns som en billig legobit. Nikon har även överlägst bäst menyer! men rent bildkvalite mässigt så är det inte så stor skilnad..
vill du ha en kamera som utstårlar kvalite så ska du ta Nikon D80!
annars så är sony eller canon ett bra billigt altenativ, men käns väldigt oproffsigt att handhava.

lycka till!

D60 eller D80?
Lätt så köper du Nikon D90! Världens första systemkamera som du kan filma med och dessutom i dvd kvalle(720p) Jag köpte en sånn och har inte ångrat mej. Alltså en bra videokamera och en bra(bättre än d80) systemkamera!

Priset är väll inte så farligt ifall man kollar på vad man får! 12400 ink moms och 5 garanti på Mediamarkt.

Bara att köpa!

D60 eller D80?
MrJohan sa:
Lätt så köper du Nikon D90! Världens första systemkamera som du kan filma med och dessutom i dvd kvalle(720p) Jag köpte en sånn och har inte ångrat mej. Alltså en bra videokamera och en bra(bättre än d80) systemkamera!

Priset är väll inte så farligt ifall man kollar på vad man får! 12400 ink moms och 5 garanti på Mediamarkt.

Bara att köpa!
Jag tycker inte filmfunktionen är överdrivet bra om man inte har stativ och bra ljus, man ska definitivt inte köpa en d90 bara för att man kan filma med den.

D60 eller D80?
Personligen tycker jag att det är bättre att köpa en filmkamera om man skall filma, så valet D80 tycker jag var ett bra val, men det är bara min egna personliga åsikt.

Tillbaka
Topp