Dagens Middagstips

herring

Medlem
Dagens Middagstips
4 Port. Fetaostkyckling med ört-crème fraiche

Koka ca 1 kg mjölig(absolut inte fast!) potatis eller annan mängd beroende på hunger.
Stek kycklingen i smör.
När potatisen nästan kokat sönder häll av vattnet, ha i smör och mjölk(grädde om du i aftonbladets Vi 5 skulle titulera dig som livsnjutare) smaka av med salt och peppar. Sedan har du i Crème Fraiche Franska Örter och blandar om.

Lägg kycklingen på ett fat och strö över lite fetaost.

Smaklig måltid önksar B-Crew

Dagens Middagstips
förstår poängen med middagstipset, låter gott, men ska man nu kommentera det (med poster som "mm va gott" "njaa, gillar inte kyckling" (lagom givande)) eller får man skriva sitt eget? Hoppas svaret är det sistnämnda för här kommer mitt!

Nudel o korvröra, 1 port (så är det bara o dubbla om flickvännen är med)

Ingridienser:
-Ett pkt nudlar
-Två choritzokorvar (går bra med andra korvar eller köttbullar av samma volym)
-En skvätt grädde
-Cream Bonjour (föredrar smaken "kantarell" men det är inviduellt)
-Ketchup (om så vill)
-Salt o peppar

Utförande
-Koka upp vatten i en kastrull
-Lägg i nudlarna o sätt timer på koktid - 1min (oftast 3min för vanliga nudlar, så 2min)
-När klockan ringer, lägg in dina korvar/köttbullar i micron, sätt tid 1min (t.ex. microns timer)
-När klockan ringer igen, häll av vattnet från nudlarna samt se till att micron är av. Hacka ner korvarna i mindre delar, 1cm tjocka fjärdedelar är lagom.
-Blanda ner korvarna i nudlarna o häll på en skvätt grädde och lägg i en klick Cream Bonjour.
-Rör runt, sen är det färdigt!
[Serveras med jordgubbssaft]

Efter att ha gjort denna rätt några gånger kommer ni komma på hur man gör det så effektivt som möjligt, t.ex. stänga av micro o plattor samtidigt etc och kommer då ta ner er totala tid i köket.
För mig tar rätten mig 3 minuter effektiv tid i köket vilket ger mig så otroligt mycket mer tid att surfa runt på freeride.se på!

Enjoy!

Senast ändrad:
Dagens Middagstips
hmm kommer med ett lite nyttigare alternativ för oss som bryr oss om vad vi stoppar i oss..

En burk tonfisk, abbas,
fullkornspaghetti, valfri sort
en tomat,
alfaalfa efter behag,
en halv burk lättkesella,
en halv avokado
lite kallpressad olivolja,
krydda efter behag

Intages cirka 1 tim & en kvart innan lämplig gymaktivitet..

"se inte mat som mat utan se det som energi"

/Ortorektiker ;-)

Dagens Middagstips
dagen middagstips by Christian Ekdahl

Big tasty & co med plusmeny och en currysås.

Gångavstånd eller polare med körkort.
Ett Betalkort.

intages kl 10 för då är burgarna helt nya eftersom dom börjar servera hamburgare och pommes då. Före kl 10 går det bara köpa frukost vilket är totalt onödigt att äta.

Dagens Middagstips
Synd bara att dom är förtvivlat små och dyra i jämförelse med de andra kedjorna.

Sk aman käka burgare är det godast att göra egna av köttfärs och byta ut cheddarn mot mozzarella och ha på rikligt med grönsaker. Gott och nyttigt!

Dagens Middagstips
Nejnej, godaste är grillad Oxfilé (Alt. Fläskfile) med Rödvinssås, Potatisgratäng och en burk majs till det.

:)

Dagens Middagstips
  • 5 dl mjöl
  • 10 dl mjölk
  • ½ tsk salt
  • 5 ägg
  • 1 tsk ingefära valfritt
  • 1 tsk kardemumma valfritt
  • smör att steka i
  • Blanda de torra ingredienserna i en skål
  • Använd en ballongvisp eller elvisp och tillsätt lite av mjölet i taget till ungefär ⅓ av mjölken. På så sätt kan du kunna undvika klumpar av mjöl i smeten.
  • När smeten är jämnt blandad tillsätt sedan resten av mjölken och efter det blanda i äggen.
  • Värm upp 3 stekpannor på medelhög/hög värme med smör (är det första gången du gör pannkakor så börja med en panna, men det går fortare med fler). Lägg i en slev av pannkakssmet och luta runt pannan för att sprida ut smeten helt. Mängden av smet bör vara precis tillräckligt så att när du lutar pannan, så har du möjlighet att täcka hela pannan med ett tunt lager.
  • När pannkakan har fått fin färg är det dags att vända den och steka den på andra sidan.
  • Upprepa tills du har använt upp all smet. Kom ihåg att röra pannkaksmeten innan du tar en slev.
  • Servera varm med den toppning du föredrar. Den typiska svenska toppingen är jordgubbssylt och vispad grädde men vilken sylt som helst går bra. Citronsaft med socker är också ganska populärt. Eller bara färska frukter eller bär. Pannkakor kan också användas för att göra crêpes med en mer matig fyllning.

gör som mig och servera med lite grädde och chokladsås så blir det lite som crepes, tycker det är sjukt gott

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp