Dags att byta ut mina Enforcer 93

Niklas_salkiN

Ny medlem
Hej
Är en åkare med tävlingsbakgrund som mest håller till i pisten. Åkprofilen är väl skidresa ett par gånger per vinter, familjecruising med kidsen och ibland stå på rejält i nåt åk eller två.

Jag vill egentligen utveckla min offpiståkning men det blir sällan läge så som vi åker för närvarande, med fortfarande ganska små barn.

Därför kikar jag nu på att hitta ett alternativ till mina Nordica Enforcer 93. Jag tycker de är okej men känner inte att de möter upp mot mina krav som pistskida. De är säkert grymma offpist men har aldrig riktigt fått chans att ställa ut dem i rejält puder.

Nu behöver jag tips på bra alternativ. Jag sneglar på Völkl Deacon 84, som jag testade under en vecka förra året. De passade mitt sätt att åka. Men finns det andra märken/modeller jag missat?

En drömskida är Hendryx 917, men den prisklassen är jag inte redo för. Och begagnat finns de knappt att få tag i.

Ja, som du förstår är jag lite all over the place i mina tankar. Vill nog fortfarande ha viss bredd under pjäxan men mer carvingprofil på skidan än vad Enforcer 93 ger.

Tar tacksamt emot fler förslag. Namedroppa och motivera. Tusen tack på förhand.

fredw

Aktiv medlem
Völkl Mantra? Ej testat, baserat på vad jag läst.
Edit ser nu att jag tolkat fel och att du vill ha mer av carving och beredd offra offpistegenskaper.
Stöckli Laser AX kanske? Ej helt gratis iofs

Senast ändrad:

Meercy

Medlem
Jag letar efter nått liknande, ett mellanting till Völkl Racetiger Sc 163 och Blizzard brahma 88mm 180 som jag åker på idag.

Nånting med ca 14-15 i radie och 170cm långa.

Extrem Project 83 är väl den jag fastnat för mest men har inte testat den.

Enforcen finns väl i en smalare variant?

Black crows Mirus Cor är kanske en för mjuk skida? Gillade färgen

Niklas_salkiN

Ny medlem
Jag letar efter nått liknande, ett mellanting till Völkl Racetiger Sc 163 och Blizzard brahma 88mm 180 som jag åker på idag.

Nånting med ca 14-15 i radie och 170cm långa.

Extrem Project 83 är väl den jag fastnat för mest men har inte testat den.

Enforcen finns väl i en smalare variant?

Black crows Mirus Cor är kanske en för mjuk skida? Gillade färgen
Precis samma känsla. Kör på ett par Nordica Dobermann Spitfire SC 165 när jag vill svänga snabbt. Men orkar inte släpa runt på dubbla uppsättningar alltid.

Brahma har jag sneglat på. Men gissar att de är lika ”tröga” i pisten som Enforcer 93.

Extrem Project 83 testade jag för många år sedan. Blev inte överväldigad.

Ett oväntat test var Rossignol Experience 83, också för många år sedan. De var sköna men känns lite tråkiga på nåt sätt.

Har även kikat på Head Monster, Atomic Vantage och Salomon QST med midja runt 85-88. Men ingen aning om de är skidorna jag söker. Får väl bli en skidtestarhelg nästa vinter.

Niklas_salkiN

Ny medlem
Völkl Mantra? Ej testat, baserat på vad jag läst.
Edit ser nu att jag tolkat fel och att du vill ha mer av carving och beredd offra offpistegenskaper.
Stöckli Laser AX kanske? Ej helt gratis iofs
Stöckli är klart intressanta. Har ett par jättegamla Stöckli liggande här hemma. 63 mm i midja. Sitter som ett spett på is. Men ja, prismässigt drar de ju iväg. Men bra tips!

CasperH

Medlem
Jag tror att Kästle MX88, eller ett par begagnade MX89 skulle kunna vara något. Problemet är förstås att de har dålig försäljningstäckning i Sverige (= ingen alls?). Jag har själv åkt på ett par första generationen MX88, som tyvärr blev stulna. Jag köpte ett par begagnade MX89, men pandemin gjorde att det inte blev någon skidåkning förra säsongen, så jag kan ännu inte säga om utvecklingen gått framåt.

Niklas_salkiN

Ny medlem
Jag tror att Kästle MX88, eller ett par begagnade MX89 skulle kunna vara något. Problemet är förstås att de har dålig försäljningstäckning i Sverige (= ingen alls?). Jag har själv åkt på ett par första generationen MX88, som tyvärr blev stulna. Jag köpte ett par begagnade MX89, men pandemin gjorde att det inte blev någon skidåkning förra säsongen, så jag kan ännu inte säga om utvecklingen gått framåt.
Just det, de ska jag ta en titt på. Minns att jag testade Kästle i Åre på skidtestarhelg en gång, måste varit 10 år sedan. Men minns att jag var imponerad av dem. Tack!

free_fall

Aktiv medlem
Utgår lite från Hendryx tänket här. 917 är ju en renodlad pistskida med bredd men jag antar att den liknar de andra i Hendryxstallet. Jag har kört på Purple Haze, Funkallistic & Cash is King. Samtliga är riktigt bra och har ett rejält "bett" i pisten. Jag upplever att Extrems skidor har liknande "bett" både Opinion 118 och Frontier 85. De är vidd skilda åt i fokusområden så antar att egenskapen finns i de flesta av Extrems skidor.
Kan vara värt att kolla kanske? Känns om Fusion eller Project serien skulle kunna passa.

jaksu

Aktiv medlem
Jag upplever att Extrems skidor har liknande "bett" både Opinion 118 och Frontier 85. De är vidd skilda åt i fokusområden så antar att egenskapen finns i de flesta av Extrems skidor.
Kan vara värt att kolla kanske? Känns om Fusion eller Project serien skulle kunna passa.
Jag tycker inte att Opinion och Fusion har "bett" och funkar bra på pist. Alldeles för mycket rocker. Jag har haft Opinion 108 själv och testat Fusion 95/105 flera gånger. Roliga skidor men jag skulle inte rekommendera för pistegenskapernas skull.

free_fall

Aktiv medlem
Jag tycker inte att Opinion och Fusion har "bett" och funkar bra på pist. Alldeles för mycket rocker. Jag har haft Opinion 108 själv och testat Fusion 95/105 flera gånger. Roliga skidor men jag skulle inte rekommendera för pistegenskapernas skull.
Då tycker vi olika. Rekommenderar egentligen ingen specifik modell utan mer Extrem som kvalitetsskidor.
Personligen prioriterar jag alltid en skidas egenskaper i offpist/puder före pist. Står fortfarande fast vid att opinion 118 hade riktigt bra bett för att vara en bred offpistskida.

Bra pistskida med lite kortare radie än decon 84, bra komplement om du sparar dina Enforcer till offpist och uppkörda eftermiddagar.

olddjara

Medlem
Head prestige - mindre dyr än stöckli laser osv, sjukt kompetenta i pist, mindre så offpist. Deacon nog mer åt det hållet. Men är om jag inte minns fel 75mm under foten så lite pyssla med.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp