Dags att köpa ny hjälm!

• Trådstartare Trådstartare vattenflaskan
  • Start datum Start datum
V

vattenflaskan

Guest
Dags att köpa ny hjälm!
Tjo, tänkte köpa en ny hjälm som passar ett par SPY glasögon som e röda å vita. nån som vet någon bra hjälm som passar dom glasögonen, och hyffsat pris tack! :D

Dags att köpa ny hjälm!
boeri cameleon mx! du får min för bara 700kr kostar 1100 på alpin garaget den passade utmärkt med en polares spy goggles men inte så bra med mina :/

Dags att köpa ny hjälm!
Hej,
Jag skulle först och främst köpa en hjälm som passar mitt huvud samt ser bra ut. Hjälmar har otroligt olika passform. Själv har jag en mattsvart Burton Remix, passar kanon och har bra ventilering. En del goggles passar inte så bra till hjälm. För länge sedan hade jag ett par Arnette (modell The Goggle), men de passade inte bra till hjälm. Varför? Jo, bandet är fäst ganska långt in på goggle-bågen, så det blev liten glipa vid tinningen när man hade hjälm och goggle på. Inga problem egentligen, tills man dyker med huvudet i lössnön. Därefter skaffade jag med ett par Arnette Series 2 som passade perfekt. För en del år sedan tyckte jag att Dragon var häftiga, så jag köpte ett par sådana. På den tiden var dock bandet fäst ganska långt in på goggle-framen (och det blev en glipa vid tinningarna), men jag såg att man kunde fästa dem längre ut på goggle-bågen (det fanns hål för det, men på den tiden var det bara en designsak). Jag trådade upp bandet, och sydde fast (med symaskin) bandet på yttre håldelen på goggle-bågen. Ett par säsonger sedan tillverkades Dragon med bandet fastsytt på yttre goggle-delen (inte min förtjänst, jag såg en del andra som gjort likadant, främst i USA).

Lycka till med hjälmletandet.

Ride on,

Dags att köpa ny hjälm!
eftersom dom är röda o vita föreslår jag en giro. modell spelar ingen roll. men om du däremot hade haft dom där superfräna vit-svarta så hade jag nog sagt jofa eller pro-tech.

Dags att köpa ny hjälm!
Fräcka goggles!
En del av inläggen verkar vara inne på att vissa färger på goggles passar bättre till olika hjälmmärken, men det kanske är frågan om lite fräck ironi ;). Alla hjälmmärken har som bekant olika modeller med olika passform. Testa olika hjälmmärken och modeller så att det passar huvudet, din smak, färg och med goggles. Hösten 1999 skulle jag köpa en ny hjälm och testade en Boeri Shorty, den passade kanonbra, men den var riktigt ful (så den blev det förstås inte). Den näst bästa var en Pro-tec som passade riktigt bra (mitt huvud) och var lite matt svart, såg riktigt bra ut med goggles på.

Jag vill gärna att gogglen sitter tätt mot överkanten på hjälmen (så att det inte blir en glipa i pannan, jag tycker inte det är snyggt med glipa, dessutom blir det kall panna när man åker fort kalla dagar). Så, jag kollar även vart på hjälmen gogglefästet sitter (den som sitter bak på hjälmen). På en del hjälmar sitter den lite väl långt ned enligt min smak. Det kan då hända att gogglen glipar en del i pannan. Pro-tec höjde upp sina fästen på sina hjälmar för några säsonger sedan. Men det finns massor av åkare som som har massor med glipa, helt i deras smak. Jag tycker även att det är bra om man även kan ta bort "öronflärparna" så att man kan njuta av värmen på våren.

Lycka till,

Senast ändrad:
Dags att köpa ny hjälm!
Uvex har riktigt snygga hjälmar, men tyvärr finns dom ej att köpa i Sverige.
Köpte en när jag var i Österike.

Tillbaka
Topp