Dags för dump i Alperna

Been

Ny medlem
Dags för dump i Alperna
var just inne på Snow-Forecast och kollade väderleksrapporten för de nästkommande 6 dagarna och med start imorgon ska det dumpa duktigt därnere, äntligen!
Epicentrum tycks bli i Zermatt - Monte Rosa (80 cm är prognosen)- Zinal området men hela alperna kommer få sin del av det vita guldet.

Dreaming of a white christmas,

/ Been

Dags för dump i Alperna
Satan vad underbart att höra, du får gärna säga till när snön väl landar också, "inget är klart förrän det är påskrivet.."

Dags för dump i Alperna
Min hyresvärd sa att det äntligen(!) snöade igår o idag.. hoppas de blir lagom mkt tills på söndag då ja kommer ner!

Dags för dump i Alperna
Befinner mig i St Anton just nu och hoppas innerligt att du har rätt. Det regnade i byn i natt men snöade längre upp, sa det kanske är pa gang.

Dags för dump i Alperna
O yeah!! måtte det vräka ner som bara den! jag drar 5:e januari så det har varit lite nervigt.. jag måste ju kunna köra med mina (snart) nya fatskis juh! :D

Dags för dump i Alperna
Ska komma 20-25 cm imorgon kväll/natt i Stanton och lika mycket till på fre natt... Inte så mäktigt men alltid nått!

Dags för dump i Alperna
Vad skönt, jag åker ner till Bad Gastein om 2-3 veckor och verkade inte vara nå snö alls där. Hoppas det tokdumpar ända tills jag kommer ;)

Dags för dump i Alperna
Änteligen, hoppas det kommer lite i saalbach. Ska dit över nyår och började faktsikt bli lite orolig över snöläget. Är det ngn som har kunskap om hur det brukar vara med snöförhållande i saalbach under nyårs perioden. Är saalbach ett ställe där det brukar snöa?

Senast ändrad:
Dags för dump i Alperna
Ska inte vara någon glädjedödare men det är väldigt väldigt ofta som de angivna nederbördsmängderna på s.f.c. är överdrivna. Vill så klart inget hellre än att det snöar mer än utlovat men jag är rädd för att det kommer bli mindre. Någon som delar min uppfattning om de uppskattade nederbördsmängderna?

/Leder

Dags för dump i Alperna
Håller med dig Leder, många gånger har man blivit besviken på prognoserna från Snow-forecast, men det är ju som namnet gör gällande också en prognos. Men lite glädjeprognos är det allt!

Kollade Gressoney (monte Rosa) och jämföde SNFCAST med den officiella hemsidan:

Snow_Forecast 44 cm
Monte Rosa ski 15-45 cm

Må himmelen öppna sig!

Dags för dump i Alperna
Låter underbart, jag har däremot inte hunnit bli orolig än eftersom det är ett bra tag till jag ska ner. Hoppas snön kommer till södra Sverige också.

Dags för dump i Alperna
SFC glädjeprognoser? Kanske, men det värmer på jobbet ändå. SFC är en sjukt grym sida annars, de har de bästa prognoserna som finns att få. Alternativen är de statliga väderinstitutionerna som brukar vara hyfsade beroende på land, medan orternas egna hemsidor oftast är det sämsta stället att kolla. Immer sonnenschein ja.

//E

Dags för dump i Alperna
har sett at det skal dumpa ned masse snø jeg også. Men tror det ikke før jeg får se det. Nå sitter jeg i st. anton, der er det bart og 8 røde grader. Vi må nok vente en uke til før vi kan begynne åkningen.

Dags för dump i Alperna
Leder sa:
Ska inte vara någon glädjedödare men det är väldigt väldigt ofta som de angivna nederbördsmängderna på s.f.c. är överdrivna. Vill så klart inget hellre än att det snöar mer än utlovat men jag är rädd för att det kommer bli mindre. Någon som delar min uppfattning om de uppskattade nederbördsmängderna?

/Leder
Jo det gör jag. Men man kan egentligen aldrig vara säker. Ibland dumpar det ner snö fast metrologerna säger att det ska regna.
So you never know=)

Dags för dump i Alperna
vojne vojne . jag tror inte att det kommer bli någon snö i sverige i år..

Dags för dump i Alperna
alwaysCrash sa:
vojne vojne . jag tror inte att det kommer bli någon snö i sverige i år..
det ligger ju "bara" en meter redan på vissa platser(har funnits sedan oktober) tex.borgafjäll, dundret 70-80cm
Var i alperna fanns det så mycket i slutet av oktober?

Senast ändrad:
Dags för dump i Alperna
Någon som vet hur det ser ut i Cham? Har vart på vippen att boka resa nu i flera dagar, men brist på snö stoppar mig. Skulle ju kännas galet ruttet o åka dit i januari och det inte är någon snö.
Får väll bli sista minuten..

Dags för dump i Alperna
FF: ja så klart jag vet det! Men jag undrar lite om NULÄGET.. För det känns som man bokar en resa lite på halvchans, det är endå bara en månad kvar tills det är janarui..

Dags för dump i Alperna
Instämmer helt med FF. Bokar du 1 månad innan så är det alltid en chansing. Hinner hända mycket på en månad.

//H

Dags för dump i Alperna
Någon som vet hur det ligger till med snömängden i St Anton för tillfället?

Tillbaka
Topp