Dags för ny bräda, behöver hjälp. (Bataleon?)

Nizzon

Ny medlem
Tjabba!

Det är dags för en ny bräda inför nästa säsong och jag behöver en del hjälp, tips och råd från er experter. =)

info:
178cm
~70kg
åkt i 5 år, mest i pist och offpist, hoppar inte mkt alls.

Just nu åker jag på en Generics Special 146cm med förjande specs:

effective edge: 1170mm
width: 247mm
sidecut: 8,25
ref. stance: 520mm
ref. offset: 15mm
triax woodcore cap construction

Jag tycker att den är rätt hård för en så kort bräda som egentligen verkar vara för parken?(kort)
Jag gillar att släppa på i pisten och hänger nästan på polarn i full fart som åker på en 161, det blir lite sladdrigt eftersom den är så kort.

Jag planerar att börja hoppa mer nästa säsong så jag är väl ute efter en allround-bräda som är längre än den jag har nu och även en aningen mjukare men som jag fortfarande kan åka fort med.
Har läst mycket om Bataleon med triple base och är sugen på en sådan eftersom dom bla verkar mer förlåtande vid fellandningar osv.

Magkänslan säger att längre än 155 kan bli jävligt jobbigt när jag åkt på en så kort som 146cm, vad säger ni?

Eftersom jag har så dålig erfarenhet och inte vet hur hård min nuvarande bräda egentligen är (hittar ingen info om brädan online, existerar ens Generics längre?) i förhållande till andra så är det jäkligt svårt att veta hur hård/mjuk jag ska ta.

Det står väl mellan Goliath, Riot eller The Jam, om det nu blir en Bataleon.
Allmänna råd och tips välkomna!

Senast ändrad:
satsa på aningens längre än 155, kring 157-158 skulle nog bli perfekt för dig. Har inte provat någon Bataleon bräda själv men bara hört bra om dom, Goliath verkar vara rätt så gjord för dina behov.

jag har iof åkt lite längre men den senaste brädan jag köpte va en burton dominant med burton custom bindings. gick på 7 lök ungefär men de vill jag lova att de är den värd. jag sitter lite i samma båt som du och åker mest pist/offpist o hoppar lite lagom sådär. O denna brädan lämpar sig aldeles utmärkt för just åkning, den är dock ganska flexig om man nu blir sugen på att hoppa. Lite av en allroundbräda helt enkelt. När jag köpte den så hade jag åkt nästan 10 år men jag skulle säga att den är relativt lätthanterlig så den skulle du säkert klara av. Jag köpte den på stadium i hundfjället o fick testa den ett par åk innan jag betsämde mig, testade även ett flertal andra brädor men fastnade till slut för denna. lite svårt när du inte nämnt nån pricerange men det är iaf mitt tips.

Intessant!
7k är dock för mkt för mig.
Just nu har jag knapert med stålar och kan lägga max 3000, det är ju rea nu så man får mkt för pengarna.

Är rätt sugen på Goliathen, finns bara i 157 dock och är rädd att den blir för lång, 11cm längre.
Men jag är ju ingen novis precis så man anpassar väl sig ganska fort.

Man ska ju inte välja bräda efter utséendet men jag måste säga att jag valde fan fel modetid att byta bräda tror jag, jag hatar 80-tals modet som är just nu, vimlar ju av skitfula brädor, och bataleon är ju inte precis undantaget.

Kanske ska invänta nästa säsongs plankor...

Senast ändrad:
Nizzon sa:
Intessant!
7k är dock för mkt för mig.
Just nu har jag knapert med stålar och kan lägga max 3000, det är ju rea nu så man får mkt för pengarna.

Är rätt sugen på Goliathen, finns bara i 157 dock och är rädd att den blir för lång, 11cm längre.

Man ska ju inte välja bräda efter utséendet men jag måste säga att jag valde fan fel modetid att byta bräda tror jag, jag hatar 80-tals modet som är just nu, vimlar ju av skitfula brädor, och bataleon är ju inte precis undantaget.

Kanske ska invänta nästa säsongs plankor...
Köp beg. för f*n. Finns hur mycket bra saker som helst till salu!

om budgeten e snar så håller jag mes nosskire, köp begagnat finns riktigt guldkorn. o längden e inga problem, de vänjer man sig vid första åket. de lovar jag

KÖP TECHNINE!

kolla www.chainreactioncycles.com

där får du en komplett bräda för 2500 fraktfritt. jag beställde en technine jib(som förövrigt vunnit good wood flera år i rad) med vita mfm-bindningar och det gick på 2600. inge tråkigt 80-tal där inte

Nosskire sa:
Nizzon sa:
Intessant!

Köp beg. för f*n. Finns hur mycket bra saker som helst till salu!
jag är 178 cm och kör på en bräda som är 157 cm och det är inga problem, och om du hade tänkt åka lite allt möjligt så får ju brädan vara lite längre än om du bara har tänkt nöta park. Men längden på brädan är en smaksak det viktigaste är att du får rätt bredd på brädan så att inte fötterna sticker ut och orsakar toe- eller heel-drag.
lycka till

Senast ändrad:
Kör på Goliath eller Enemy som värkar rätt nice. Längre bräda ska du nog ha iaf:P
Direct Twin på båda, allround brädor....

colbas sa:
jag har iof åkt lite längre men den senaste brädan jag köpte va en burton dominant med burton custom bindings. gick på 7 lök ungefär men de vill jag lova att de är den värd. jag sitter lite i samma båt som du och åker mest pist/offpist o hoppar lite lagom sådär. O denna brädan lämpar sig aldeles utmärkt för just åkning, den är dock ganska flexig om man nu blir sugen på att hoppa. Lite av en allroundbräda helt enkelt. När jag köpte den så hade jag åkt nästan 10 år men jag skulle säga att den är relativt lätthanterlig så den skulle du säkert klara av. Jag köpte den på stadium i hundfjället o fick testa den ett par åk innan jag betsämde mig, testade även ett flertal andra brädor men fastnade till slut för denna. lite svårt när du inte nämnt nån pricerange men det är iaf mitt tips.
Hur kan du rekomendera en dominant för någon som åker mest pist/offpist. Har själv en dominant och den är i princip värdelös i pist och ingen setback gör att den inte är vidare trevlig i lösnö heller. Sk jag bara latja runt i park eller slask så plockar jag fram dominanten annars får den stå hemma till förmån för andra brädor.

Well... Kolla in min Unity Pride 159, alternativt den andra Unity Pride 159 som är till salu på freeride. Sjukt bra bräda och rolig eftersom det inte finns någon likadan (?)).

Jag klippte till på en Bataleon Goliath 157, 2500kr på junkyards REA, 4700kr ordinarie pris.
Ska bli sjukt jäkla kul att testa Triple Base Tech nästa säsong.

Men sluta med det där va. =)
Har surrat med polarn om norge i sommar men tvivlar på att det blir nått av det.

Den får nog snällt hänga på väggen till kungsberget öppnar igen, eller om det blir vemdalen innan kanske, till dess får den ses som ett konstverk.

goliathsb6.jpg

Tillbaka
Topp