Dags för nya pjäxor?

erikape

Ny medlem
Dags för nya pjäxor?
När är det dags att skaffa nya pjäxor?

Har åkt 208 dagar på mina nuvarande de 2 senaste åren och de börjar kännas ganska slitna

Dags för nya pjäxor?
När plasten spricker och det inte längre går att nita fast spännena som lossnat ... eller om färgen inte matchar dina byxor.

/MM

Dags för nya pjäxor?
Alltså...
Pjuck vill man ju aldrig byta när man väl fått dom att passa ens knöliga fötter, så det första tipset är just - ALDRIG! Ok, oavsett vilket perspektiv man har är ju fortfarande 208 dagar en förhållandevis kort tid i förhållande till "aldrig" (...vilket rent filosofiskt borde vara "i evighet") - om du hänger med(?).

Du har haft dom 208 dagar skriver du, vilket rent teoretiskt räknat blir 104d/säsong (riktigt lflitig och ung måste jag säga!), vilket är jevvligt mycket, så ett byte torde väl närma sig. Men ge inte upp! Ledordet är fortfarande "ALDRIG"! Hang in there!

Ace DG då?
Jag byter när sulorna är så slitna att dom riskerar att inte passa i bindningarna längre, alternativt när det finns sprickor i skalet som blir större hela tiden, eller när det inte går att hitta spännen till dom längre.
Innerskor kan alltid byta. Sen åldras plast faktiskt... Jag kan berätta... nej, inte just nu... slut på lunchen

Sen är ju Ross nya racepjuck bara för läckra, vita & fina...
ALDRIG fel med nya grejjor heller

G'middag önskar,
/A

Senast ändrad:
Dags för nya pjäxor?
Jag byter när hälarna är för nernötta för att gå att klicka i på annat än plant, pistat underlag (om det inte är pjux med utbytbara hälar/tår.

Eller när innerskon är slutkörd, men det går ju iofs att åtgärda med en ny innersko i gamla pjäxor.

Så svaret från mig skulle väl bli "när det känns som att det är dags att byta".

Dags för nya pjäxor?
bootfitta sa:
150-200 dagar brukar vara lagom.
Det är iallafall en siffra som ofta och länge har angetts ifrån "branschen" eller tillverkarna men som det, mig veterligen, aldrig har visats på vad som ligger till grund för den rekommendationen.
Och då menar jag inte sunkiga uttalanden om att flexet är "slut" utan faktisk mät-data som, på ett objektivt sätt, kan styrka att pjäxans funktionalitet är såpass komprometterad att det motiverar ett byte.
Där borde det kunna variera ganska rejält mellan FIS-åkarna och t.ex. barnskidlärarna i Lindvallen, för att inte nämna 3veckor om året sladdandes i blåa pisten åkarna för att nämna bara tre grupper som borde ha olika effekt på en pjäxas livslängd.

Någon som har, eller har sett några faktiska data? Ett research-paper eller två borde ju ha skrivits på området eftersom man är så konsekvent i rekommendationen?

Dags för nya pjäxor?
Fis-åkare eller aktiva tävlingskids behöver byta efter varje säsong, samma med skidlärare. Skidlärare brukar iofs klara sig med att byta till en ny innersko och ny boosterstrap.

Svenssons kör väl tills deras gamla sviker dom i något aspekt.

Dags för nya pjäxor?
Det går att använda Salomonpjäxor över 1100 dagar. Been there, done that. Största problemet är tå-delen som blivit riktigt sliten och kräver "rätt" bindningar, dvs sådana som är justerbara i höjdled eller inte påverkas så mycket av slitna sulor.
Debatterat detta med en kille från Salomon som sa ungefär som ovan, 150-200 dagar, sedan är det läge att byta.

Så, det GÅR att köra länge i samma pjux, men inte riktigt att rekommendera.

Dags för nya pjäxor?
Kan med säkerhet tala om att när din innesko har lika tajt passform i ett bottendraget skal som dina sneakers så är det dags att öppna plånboken.

Dags för nya pjäxor?
Efter sådär 230 dagar, ett byte av inneskor och en uppsättning nya sulor så är det dags att pensionera mina pjäxor. Det är inte rikigt samma känsla i dem längre. Jag upplever det som att det mesta av spänsten i returen har tröttnat och att det är lite väl lätt att gå igenom flexet nu för tiden.

Men visst, hade jag inte gjort en säsong till i år så skulle dom få vara kvar med ett par nya Intuition power wrap.

Tillbaka
Topp