Dags för randoneeprylar

Fia-1

Ny medlem
Dags för randoneeprylar
Hej!

Jag är en medelgod alpin skidåkare som har börjat gå på toppturer (har varit med på fem hittills) och vill sluta hyra grejer. Jag har begränsad erfarenhet av off-pist och söker utrustning som jag kan växa med. Jag är 158 cm lång och väger 52 kg.

Efter mycket letande och frågande har jag äntligen bestämt mig för ett par Dynastar Legend 4800 med bindningen Fritschi Freeride. Tyvärr visade det sig att Sport-conrad inte säljer dessa skidor längre och jag är tveksam till att betala de höga priserna i Sverige.

Är det någon som kan rekommendera ett annat ställe för inköp eller ev andra skidor?

Tack på förhand!

Dags för randoneeprylar
Jag har kikat lite på dem. Dom är smalare än de jag hade tänkt mig. Tror du att de är för smala för ändamålet, dvs i stort sett bara off-pist?

Dags för randoneeprylar
har en tjej kompis som åkt på dem som randonee skida, tycker att dom e kalas bra, lätta oxå. men vill du ha något bredare så e ju dom kanske dumma. vet inte hur dom e o tura på men Line pandora ska va riktigt bra tjej offpist skida

Dags för randoneeprylar
NX11 och NX12 är klart sämre bindning än fritschi freeride enligt mening, betydligt svampigare. Dock riktigt skön att gå med...

Höga priser i sverige? Hrmmm. Är conrad så mycket billigare då? Sitter just nu och jämför conrad med priserna på skistore och lite andra ställen. När man lagt på all frakt m.m. så spar man ibland en 500spänn, vilket är en fis i vinden vid de här beloppen.

Sen värdesätter jag att kunna reklamera grejjerna, vilket conrad sällan är särskilt sugen på... (sök i forumet...)

Dags för randoneeprylar
carlstrand: låter bra att du har en tjejkompis som har provat dem, svårt annars att veta hur jag ska värdera tipsen. Jag ska titta mer på dom, vikten är ju klart trevlig även på dom. När det gäller Line Pandora är dom fetare än jag har tänkt mig och ramlar utanför den kategori som jag tittar på.

Nojlas: tack för bekräftelsen på att jag har valt rätt bindning. Och tack för tankeställaren angående conrad. Får nog fundera ytterligare ett varv där.

Dags för randoneeprylar
Mountain_Man sa:
Dynastar NX 11 och NX 12 sköna att gå med? På axeln då ... ???

;-) / MM
Gillar den dubbla länken framtill. Sidostabiliteten och nerisningen av häldelen är dock inget man hurrar för... eller att ställa in hälhöjaren...

Tacka vet jag dukes!

Dags för randoneeprylar
K2 Coomba med Dynafit bindning. Då har du nog en av de lättaste kombinationerna av skida och bindning som går att få tag i

Dags för randoneeprylar
Nojlas sa:
Mountain_Man sa:
Dynastar NX 11 och NX 12 sköna att gå med? På axeln då ... ???

;-) / MM
Gillar den dubbla länken framtill. Sidostabiliteten och nerisningen av häldelen är dock inget man hurrar för... eller att ställa in hälhöjaren...

Tacka vet jag dukes!
Dynastar NX11.... ;)

fixation-ski-dynastar-nx-11-plus-black-silver-grande-taille-11756766724888a056df100.jpg

Dags för randoneeprylar
Fia-1 sa:
Jag har begränsad erfarenhet av off-pist och söker utrustning som jag kan växa med.
Om du har Dynafit-inserts på din pjäxor så har jag personligen svårt att se varför du inte istället skulle välja att satsa på ett par Dynafit bindningar? Det är så mycket trevligare att topptura med lättare kombinationer.....

Dags för randoneeprylar
Och varför inte löpa linan ut och köra med dynafitskidor på samma gång?

Jag provkör Manaslu den här veckan och det är en riktigt kul skida. Seven summits ska också vara riktigt bra.

Testa, du kommer aldrig tillbaka till tyngre grejor!

Dags för randoneeprylar
Hej!

4800 heter Legend 08/09 på Sport Conrad. Jag kör dessa. Klart bästa skidan för toppturer jag provat. Kolla även in Dynastar Alti Trail powder.

K2 Shuksan sägs vara bra. Även Snowwolf från Völkl är en skida med gott rykte.

Ang Dynafit. Om du ska gå många turer är det bra. Men för den som går 2-5 turer per år räcker den utrustning du har. Då kan du köra med dina vanliga alpinpjäxor. Nackdelen med alpinpjäxor är egentligen två saker: vikten och en dålig greppsula. Fördelen är att du mycket lättare driver skidan genom tung snö eller bristande skare. Själv gick jag 2-5 turer / vecka under de år jag bodde i fjällen.

Det sista året gick jag enbart med alpinpjäxor (även om jag är lite av ett klätterfreak som gillar långa turer) orsaken till detta är att ev randopjuck kommer att mattas om du använder dom mycket. Även de tuffaste pjucken gör det. Någonstans måste ju viktskillnaden betalas. Typ.

Dags för randoneeprylar
Om du har begränsad erfarenhet av off pist som du skriver är definitivt Dynastar Legend, K2 Shuksan eller Snowwolf skidan för dig och Fritschi Freeride är även rätt val av bindning. Köp inte på dig för feta prylar. Du kommer att behöva en lätthanterlig utrustning i många lägen som lätt kan uppfattas som trängda. Vidare kan du utvecklas med den utrustning du har i pisten.

Dags för randoneeprylar
Fia-1 sa:
Jag har kikat lite på dem. Dom är smalare än de jag hade tänkt mig. Tror du att de är för smala för ändamålet, dvs i stort sett bara off-pist?
Svar nej! Lär funka fin fint. Har själv provat. Off pist är ju inte bara bottenlös puder, tänk bristande skare, isiga åk där endast skidans stålkanter skiljer dig från avgrunden under dig..........sånt spelar roll. En kropp som faller på is i 45 graders vinkel har farten av fritt fall efter några sekunder. Då gör det ont när det tar stopp på stenarna i slutet av rännan.
Nu kanske du inte ska gå några sådana turer. Men grejen är att naturen har inga varningsskyltar. Helt plötsligt befinner du dig i ett läge där du inte har mycket att välja på än att fortsätta (och sånt tenderar att hända folk med bristande erfarenhet) då är en smal skida att föredra.

En smalare skida har mycket bättre kantgrepp. Det behövs på traverser som är hårda och isiga. Det kan också vara skönt med kort svängradie i branta och smala partier.

Underhåll belagen och du får fint flyt i puder. Låt bli och även en pudersnowboard med bäryta av gudsnåde hookar fast i snökristalerna...

Dags för randoneeprylar
Legend Mythic och Baron. Då har du grejjer för hela berget. En något bredare skida hjälper om det är svenska förhållanden.

Dags för randoneeprylar
Kolla på http://sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=27

Det finns ett skid par som heter "K2 Shuks Anne 08/09" och är dam skider

tror jag, de är iallafal storlek 153-160 dom är bra i puder tror jag.

Men det finns än annan skida som är bättre än shuks dom heter "K2 Shuksan 08/09"
dom är väldigt bra i puider, själv har jag såna där och dom är både bra i pist,offpist och toppturer de är typ de dom är till för.
K2 shuksan är skit bra vid topptur. Ellen min syster har också sånadär pappa säger kanske ska köpa dom för säger att dom e så fina och mjuka så att de är dom bästa skidorna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp