Dalbello Krypton Pro I.D innersko?

hellbergarn

Ny medlem
Om man bestället denna pjäxa från en webbutik och på så vis inte har möjlighet att "baka",forma med värme, innerskon. Hur gör jag då för att få den bra?

Måste jag baka den med Dalbellos speciella maskin som bara finns i butikerna, måste den bakas eller är det som med salomon att det bara är inkörningstiden som minskar vid bakning eller är det så att innerskon faktiskt formar sig efter foten på riktigt?
(nej jag beställer inte en oprövad pjäxa på nätet)

Tack på förhand!

//Stefan

EDIT: OBS kolla sida två för svar.

Senast ändrad:
Tror det går fint att baka i ugn även med dom, vet att det ska gå med scarpa's T1 liner och det är samma tillverkare. Ska finnas ett recept någonstans men nu börjar andra halvlek, pröva att koll på intuition sports hemsida eller scarpas.

Du kan åka in dem. Det tar längre tid och kommer helt klart smärta i början, men du får ju teoretiskt bästa fitten, i.o.m. att det formas för aktiv användning.

Du kan även baka den i vanlig ugn, googla efter tips på hur man värmer Scarpas liners, och även Intuition liners... Du kommer med 110% säkerhet hitta guide för hur man gör. Kan t.o.m. stå på Intuitions hemsida. Dvs. det som Alexander säger...

Sedan kan du ju alltid gå till en riktig affär och säga att du köpte dem beggade och att du vill värma dem. Du får säkert betala men då får du ju full service...

Tack för alla svar. Jag vet inte in det finns någon speciell ugn, var mer ett frågande påstående eller hur jag ska förklara det..

Åkte in mina förra salomon gun och dom var ju underbara efter ett tag men jag fick känslan av att denna liner stack ut lite från mängden. Att det verkligen blev skillnad.

Håller alla med Carled att det är egentligen det mest optimala att åka in dom, jag har ju en hel säsong på mig och kan stå ut första veckan eller två?

Måste bara tillägga att du borde kunna smita in på någon skidbutik på orten där du känner någon eller vet att de är schysst vid en tidpunkt då det är tomt på folk och fråga snällt om du inte kan få värma i deras apparat... Bjussa på en öl eller nått sånt...

Jag är bara teoretisk nu, men det bör inte skilja mycket mellan värmning och inåkning (samma fot ju?!?) enda skillnaden kan vara att du jobbar med foten och att du kanske jobbar upp mer komfortutrymme om du åker in dem... Om du kan åka in dem så kommer de dock likväl fortsätta att forma sig efter en bakning, så teorin om att det skulle vara bättre faller ju ganska pladask med det.

Så får du chans att baka, gör det! Det är nog mitt svar. Jag planerar att köpa ett par FT Konflict och de ska jag def. värma, aldrig att jag orkar åka in dem... ;-)

Carled sa:
Så får du chans att baka, gör det! Det är nog mitt svar. Jag planerar att köpa ett par FT Konflict och de ska jag def. värma, aldrig att jag orkar åka in dem... ;-)
Eller så har du inte så många skid dagar så du hinner åka in de ;)

Carled sa:
Måste bara tillägga att du borde kunna smita in på någon skidbutik på orten där du känner någon eller vet att de är schysst vid en tidpunkt då det är tomt på folk och fråga snällt om du inte kan få värma i deras apparat... Bjussa på en öl eller nått sånt...

Jag är bara teoretisk nu, men det bör inte skilja mycket mellan värmning och inåkning (samma fot ju?!?) enda skillnaden kan vara att du jobbar med foten och att du kanske jobbar upp mer komfortutrymme om du åker in dem... Om du kan åka in dem så kommer de dock likväl fortsätta att forma sig efter en bakning, så teorin om att det skulle vara bättre faller ju ganska pladask med det.

Okej, har aldrig värmt innerskor tidigare men jag anar att det är som ett "värmeskåp" som man bara ställer in dom i och sen trycker ner dom i pjäxan och spänner? några tips?

Konflicten, är inte det samma skal (i form) som seth men med mjukare tunga?

Jo, typ... Jag har sett både värmelådor/skåp och typ pjäxtorkar om jag inte missminner... Tror dock att pjäxtorkar var för mindre avancerade innerskor, det brukar vara ganska varm i en sån där ugn.

Precis, bara tungan som skiljer. Seth och First Chair, den svarta, är nästintill identiska, enda skillnaden där är att First Chair inte har "aktiv" bottensula... Antar att de menar dämpning för 30-metersframåtvolter.

Mannen-som-surfar sa:
Eller så har du inte så många skid dagar så du hinner åka in de ;)
Jag har så pass få dagar och så pass uppdelat att jag inte orkar avsätta dagar till det, plus att jag vill ha prestandan direkt. Varför vänta när slutresultatet inte skiljer sig? ;-)

Senast ändrad:
Jag körde mina i varmluftsugnen. 70-80 grader brukar bli lagom. Jag körde en åt gången, tog väl en kvart innan den blev varm. Men passa den så det inte händer något konstigt...

En vanlig salomonfläkt kan funka också och man kanpslar in innerskon med lite plastpåsar. Inte helt optimalt, men bättre än inget...

Är lite skeptiskt till att bara åka in innerskon - innerskon sväller ju och formar sig när jag värmer den? Det gör den ju inte när jag bara åker in den. Eller?

Sant, den formar sig efter foten men inte efter pjäxan... Skit i vad jag har sagt om inåkning, klart att du ska värma!

Enligt Full-Tilt skall det inte spela någon roll om du kör in den eller värmer den i ugn. Den sväller när du värmer den men sedan går den tillbaka när den blir kall säger de.

Mannen-som-surfar sa:
Enligt Full-Tilt skall det inte spela någon roll om du kör in den eller värmer den i ugn. Den sväller när du värmer den men sedan går den tillbaka när den blir kall säger de.
That's physics.

Hört många bootfittor säga att det är samma sak. Beror väl sen på om man har skiddagar nog att "genomlida".

Edit; Många = ett par stycken. He. He.

Senast ändrad:
Tog 5 dagar för mig att "genomlida" det... Och som du säger så är det bootfitter som säger det när jag säger det oxå...

OCH SEN SÅ HAR JA
läst på mycket, pratat med vänner(alpina landslaget, cf men kan vara värt att nämna..), mycket personal, OPARTISKA recenssioner/ partiska (som denna just nu). åkt hela mitt liv och tror jag har en uppfattning av vad det handlar om.

Mannen-som-surfar sa:
Hur har du fått tag på den faktan? bara hört eller läst?

Och jag har jobbat som bootfitter i 6 år.. Vad det jag menade att det var en bootfitter som sade det.

Läs min signatur....

oscarius: Som vanligt är nivån så låg på denna sidan.... Även från dig...

hellbergarn: Jag har fått reda på det av de som tillverkar inneskorna. Då vi har en del utbildning på de produkterna vi säljer. Har även besökt Dalbellos fabrik för två år sedan och de sade det då oxå.

Mannen-som-surfar sa:

hellbergarn: Jag har fått reda på det av de som tillverkar inneskorna. Då vi har en del utbildning på de produkterna vi säljer. Har även besökt Dalbellos fabrik för två år sedan och de sade det då oxå.
För det första har jag full respekt för en karl som du som har jobbat med pjäxor i sex år. På riktigt.

För det andra tycker jag nivån är mycket hög. Nivån på humorn alltså. Min humor, då såklart.
Jag menar... "jag har jobbat som bootfitter i sex år, läs min signatur" och signaturen säger "ironin flödar". Du tog ju av dig suspen och hängde ut kulorna!

oscarius sa:
OCH SEN SÅ HAR JA
läst på mycket, pratat med vänner(alpina landslaget, cf men kan vara värt att nämna..), mycket personal, OPARTISKA recenssioner/ partiska (som denna just nu). åkt hela mitt liv och tror jag har en uppfattning av vad det handlar om.
Vet inte om alla kopplade denna briljanta kommentar men men... cred!

Mannen-som-surfar sa:

Okej, skönt att veta. Något av alternativen som är att rekommendera eller optimalt för linerns livslängd?

Jag köpte förra året ett par dalbello il moro med ID-liner på genomresa i göteborg och hade inte tid att värma dem på plats. Det jag gjorde var att gå in på kaisers i sälen under skidtestarhelgen och bad dem hjälpa till med att värma dem, inga problem, kostade inte en krona, skitschysst. Tyvärr så slarvade killen i butiken och jag hade inga tåhättor eller padding på knölar o sånt, så det blev för tight och svinkallt eftersom jag inte kunde röra tårna.

Så när jag var i åre på lucia knallade jag in till Åkes och fick full service, tåhätta och skum på knölar o dylikt. Kostade inte heller nåt "jag hade ju inte kostat dem nåt material eller speciellt mkt tid..." då blev det bra. Att jag sedan blev tvungen att knöla ut stortårna i Alta är ju inte deras fel. Men nu har jag pjäxor som sitter som en smäck :)

Så, det är bara att flina upp dig och gå in till skidbutiken och be dem hjälpa till, men se till att du har tåhättor på dig under avsvalningen.

Hnrk sa:
Jag köpte förra året ett par dalbello il moro med ID-liner på genomresa i göteborg och hade inte tid att värma dem på plats. Det jag gjorde var att gå in på kaisers i sälen under skidtestarhelgen och bad dem hjälpa till med att värma dem, inga problem, kostade inte en krona, skitschysst. Tyvärr så slarvade killen i butiken och jag hade inga tåhättor eller padding på knölar o sånt, så det blev för tight och svinkallt eftersom jag inte kunde röra tårna.

Så när jag var i åre på lucia knallade jag in till Åkes och fick full service, tåhätta och skum på knölar o dylikt. Kostade inte heller nåt "jag hade ju inte kostat dem nåt material eller speciellt mkt tid..." då blev det bra. Att jag sedan blev tvungen att knöla ut stortårna i Alta är ju inte deras fel. Men nu har jag pjäxor som sitter som en smäck :)

Så, det är bara att flina upp dig och gå in till skidbutiken och be dem hjälpa till, men se till att du har tåhättor på dig under avsvalningen.
Tack för tipsen men jag har aldrig hört att man har tåhätta och skum på knölar i vanliga värmeliners, bara när man skumsprutar innerskorna. Är det för att du kör jibbpjäxor och vill ha mer utrymme kanske? Jag föredrar så tight passform som möjligt, även om det gör att jag måste knäppa upp pjäxorna efter varje åk.
Vad tror ni?

Jag vill ha tåhättan för möjligheten att kunna vicka lite på tårna så att man slipper gå in för att man fryser.
självklart så sitter jag tight och måste knäppa upp pjäxorna efter varje åk, tight passform innebär ju inte att det ska göra ont i tår eller på knölar, sitter du tight över foten o smalbenet, så räcker det gtt

Jag bakade mina i varmluftsugnen hemma i köket. Som tidigare är skrivet....GLÖM EJ TÀHÄTTOR. 105-110 grader i tio minuter har jag för mig. Pjäxerna sitter nu som en en snortight smäck eftersom skalen är för smà.

Blackriverpaint sa:
Jag bakade mina i varmluftsugnen hemma i köket. Som tidigare är skrivet....GLÖM EJ TÀHÄTTOR. 105-110 grader i tio minuter har jag för mig. Pjäxerna sitter nu som en en snortight smäck eftersom skalen är för smà.
Okej! du har ingen guide? Var hittade du info om hur man gör? Så viktigt med tåhätta, det visste jag inte.

Tack! Någon som vet hur man gör med sin formgjutna sula? Lägger man i den efter innerskon är bakad eller använder man inte ens dom vid bakning utan stoppar bara i dom när man är klar?

Mina ID liners svällde som attan, så visst, en tåhätta hade varit najs. Jag klarade mig dock fint utan. Har man några känsliga lnölar kan man ju padda på lite eller tejpa, annars är det bara att köra.
Har provat formsprutat också och tycker nästan att ID linern närmar sig i uppförande och effekt.

Hellbergarn: Jag slängde i min conform'ablesula precis innan jag hoppade i den. Var uppmärksam så den inte formar om sig av värmen... bör vara lugnt - men det skadar ju inte att vara lite uppmärksam. (Själv har jag extra hålfot/häl stöd i mina conform'able så de plattas inte till så lätt.)
Åtminstonde bör man väl ha i nånting, annars blir det nog konstigt...

Blackriverpaint: 105-110 grader låter väldigt mycket? Har för mig att intuition rekommenderar 70 grader. Själv drog jag till med 80 då det verkade lite klent, och innerskon svällde rejält!

Nojlas sa:
Mina ID liners svällde som attan, så visst, en tåhätta hade varit najs. Jag klarade mig dock fint utan. Har man några känsliga lnölar kan man ju padda på lite eller tejpa, annars är det bara att köra.
Har provat formsprutat också och tycker nästan att ID linern närmar sig i uppförande och effekt.

Hellbergarn: Jag slängde i min conform'ablesula precis innan jag hoppade i den. Var uppmärksam så den inte formar om sig av värmen... bör vara lugnt - men det skadar ju inte att vara lite uppmärksam. (Själv har jag extra hålfot/häl stöd i mina conform'able så de plattas inte till så lätt.)
Åtminstonde bör man väl ha i nånting, annars blir det nog konstigt...

Blackriverpaint: 105-110 grader låter väldigt mycket? Har för mig att intuition rekommenderar 70 grader. Själv drog jag till med 80 då det verkade lite klent, och innerskon svällde rejält!
Kör bara en avklippt socka som tåhätta, tror det ger lagom utrymme. Ska bli skönt att se hur det är att åka skidor utan pjäxor som göra att man i slutet på säsongen har trekantiga fötter. Min lilltå är seriöst under fotsulan efter varje säsong =)

Har också extra hälstöd och under foten med, det är det extra svarta dom limmar på va? Läst på tgr och där återkommer 240 F och 10 minuter ständigt. Om man bor eller är på högre höjd så kan man köra någon minut längre. Hur mycker är 240F i celsius?

EDIT: 240 degrees Fahrenheit = 115.555556 degrees Celsius (google) Det är rätt varmt!?!?

Senast ändrad:
När min innersko värmdes svällde den upp som en fetknopp på marshmallows!!! Sedan körde jag med tåhättan och comformablesulan inne i sockan (smidigt som fan). Pjaxan blev såååå skön men jag ska göra om det utan tåhätta så att den sitter tightare.

okej, det där med tåhätta verkar vara lite personligt. Jag funderar på hur jag ska stoppa in innerskon i ugnen. Har ingen varmluftsugn så man måste ju akta "värmeslingorna" i toppen och botten. Kan man lägga innerskon ner i ugnen eller tror ni den tappar formen och sjunker ihop då? ni som vet viken konsistens dom blir till.

hmmm jag tror du behöver en varmluftsugn om du ska göra det hemma?

Vart bor du? Har du inte en sportaffär i området som har en pjäxugn? Ännu bättre, gå till en bootfitter å ge han en slant för att fixa dina pjux. Du verkar ju åka en del så...

Jo, får väl bli så. Bor i Luzern, schweiz. Så jag kommer nog va i engelberg i vinter och där finns det nog någon som kan hjälpa mig men många i skidbutiker vet oftast mindre än en själv. Så man vill ju göra det själv eller iaf ha stenkoll innan dom sätter igång och babblar osv =)

Tillbaka
Topp