Dålig med glad i fart.... Behöver skidor

dw6900ms

Ny medlem
Så som många andra på detta eminenta forum behöver jag tips från den samlade expertisen.
Jag står i begrepp att skaffa mig ett par skidor efter nära nog 25 år på bräda. Har ingen brådska utan tänkte utnyttja vårens resa då nästa resa inte blir av förrän 15e april.
Jag har bestämt mig för pjäxa om det nu kan underlätta valet av skida?
Det blir Atomic Waymaker Carbon 130.
Men vilken skida, har siktet inställt på Line Supernatural 100 i längd 179 men finns det bättre för mig?
Är nog tekniskt ganska dålig åkare men tar igen med styrka, har tills idag mest åkt pistat men efter mina år på bräda vet jag att det snart kommer åka löst. Känner viss tveksamhet till långa skidor.
Gillar när det går fort då jag känner att knäböjen från gymet kommer till sin rätt. Skön känsla att kunna lita på skidorna och känna att de bara plöjer fram, en fröjd med rocker?
Är runt 175 cm och vintervikt brukar vara 85-90 kg.
Så, finns det en skida jag absolut inte får bortse från eller skall jag skaffa ett par Supernatural och vara nöjd?

Tacksam för input.

Supernatural är en trevlig skida, även om jag bara åkt 115 (186 längd) men borde det inte skilja så mkt i karaktär, men 179 för en kille på 90kg...
Jag tror det blir lite tamt. Inte lätt att få fint flyt i puder med korta skidor. Äger själv ett par 180 skidor med 100 midja, de flyter ganska dåligt (beror ju en del på utformning oxå förstås) och jag är både kortare och lättare än dig. Det är sju cm upp till nästa storlek, inte nåt du dör av.

Vill du ha en skida som svänger riktigt kort och är lätt att kasta runt ska du titta på annat, även om Supernatural inte är nåt åbäke så går den bäst i medium till lite större svängar.

Kompensera teknik med styrka, nä det har jag aldrig sett nån lyckas med särskilt bra...

Är inte intresserad av kort och lätt. Långt och tungt gäller för mig. Ditt tips är att gå på 186 istället?
Dagens mer carvande åkstil kanske är mer förlåtande med längre lagg?
Ingen annan skida som tillåter hårt och tungt i pist men även bär i löst?

Det verkade som du var tveksamt inställd till långa skidor på ditt första inlägg.
Finns många skidor för hård körning att välja på, Supernatural är dock en bra skida (som dessutom går att få till bra pris hos tysken) och den borde tåla en hel del. Den är mycket smidigare än många andra i samma kategori, 186 är längden för dig alternativt en annan skida.

Tillbaka
Topp