Dålig montering

KalleBexelius

Ny medlem
Hej! Jag lämnade in mina nya skidor på montering och fick tillbaka dem såhär. Felet är att ena tå-delen av bindningarna inte är riktigt nedskruvad i skidan. Vad kan man göra åt detta? Ska jag lämna tillbaka dem till verkstaden (samma ställe som jag köpte skidor och bindning ifrån) och kräva pengarna tillbaka eller ska jag låta det vara? Vad jag förstår så går det inte att m9ntera om bindningen i samma borrning, så man skulle kunna säga att verkstaden har förbrukat min skida. Någon som har upplevt det här och vet hur stort problem det skulle vara om jag bestämde mig för att åka på skidan som den är? Glipan är ungefär 1.5 mm som mest. Tack!

Bilagor

VickeLang

Medlem
Inga problem att montera i samma hål så länge man inte slitit ur bindningen så hålen är töjda :) ser ut som de inte jämnat till utbuktningen som blir efter man borrat. Nog inget du kommer märka skillnad på i åkning. Men skulle nog gått tillbaka och bett dom rättat till det ändå

VickeLang

Medlem
Går det inte att dra i skruvarna lite till?
Det skulle jag inte rekommendera. Risken då är att man rundar hålen och då är de förbrukade. Utan de som behöver göras är att plocka bort tådelen och ta ett stämjärn eller liknande för att skära bort utbuktningen och sedan montera tbx tådelen korrekt :)

VickeLang

Medlem
Om det inte är så att de dragit skruvarna för löst vilket jag tvivlar på om de monterats av någon som är hyfsad seriös

MarkusO

Aktiv medlem
Kolla under skidorna också. Känn på belaget om det är bulor. Typ om vederbörande har borrat lite grunt i megatempot som han nog höll...

Troligast är ändå ovanstående teori, med ej försänkta hål. Ta av bindningen och kolla. Försänk lite själv vid behov. I med lite ny tätning (trälim/silikon) och du är good to go.
Gå tillbaka till samma klant vetfian om jag hade gjort.... Sitter de bara rakt sett ovanifrån har du ju bra hålbild redan. Resten löser du själv (jätteenkelt).

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Det skulle jag inte rekommendera. Risken då är att man rundar hålen och då är de förbrukade. Utan de som behöver göras är att plocka bort tådelen och ta ett stämjärn eller liknande för att skära bort utbuktningen och sedan montera tbx tådelen korrekt :)
Exakt. Det du inte ska göra i det här läget är att "dra åt som fan" för att hoppas att de går ner. Det förstör hålen.

RWD

Medlem
Tveksamt att det blir utbuktning när man borrat, däremot kan det bli det när man skruvar om inte bindningen trycks ner mot skidan eller att man inte har tillräckligt tryck på skruven när man drar den.
På de flesta bindningar så drar skruven även i hålet på bindningen vilket gör att innan dan tar gäng i skidan så lyfts bindning upp lite om man inte trycker ner den mot skidan.
Då kan antingen lim komma upp mellan bindning och skida eller så kan skidans material tillåtas bukta upp runt hålet när man drar i skruven, Jag brukar alltid ta en försänkare och fasa av hålet lite innan jag skruvar i bindningen så att man får en äntringsfas. Då minskar risken för att att materialet buktar upp runt hålet.
Föreslår att du börjar med att skruva ur berörda skruvar och ser om du kan trycka ner bindningen mot skidan så att glappet försvinner, Gör det inte det så testa om du kan sticka in ett rakblad eller ett tunt knivblad och se om det är limrester som du bara kan skära/peta loss.I så fall tar du bara lite nytt lim på skruven och ser till att trycka ner bindningen mot skidan (använd ev. en tving eller liknande) . Var försiktig när du drar i skruven utifall det är hålet som är för grunt-sluta om det tar emot och skruvskallen inte gått ner helt. Då får du lossa hela bindningen och borra djupare hål.
Var försiktig och skruva för hand-ingen skruvdragare när du drar skruvarna.

MarkusO

Aktiv medlem
Kom på en grej till. Om du skruvar ur, mät djupet i hålet med nån liten sticka typ. Och jämför med skruvarnas utstick ur bindningen.

För det kan ju vara så att det är för grunt borrat och då riskerar du bulor (på undersidan) när du drar i djupare. Jag har själv fått det några gånger även om det kanske oftast har varit för att jag tagit fel skruv... (Det kan vara rätt svårt att knacka tillbaka såna bulor. Slipa är inte helt bra heller. För blir tunt belag lokalt. Lätt att slipa igenom där senare. Så bulor bör undvikas.)

MJK

Ny medlem
Inga problem att montera i samma hål så länge man inte slitit ur bindningen så hålen är töjda :) ser ut som de inte jämnat till utbuktningen som blir efter man borrat. Nog inget du kommer märka skillnad på i åkning. Men skulle nog gått tillbaka och bett dom rättat till det ändå
Fotnot: Kan inget om att montera bindningar, men däremot lite om skruvförband. Ofta verkar skruvförband genom att du med hjälp av skruven klämmer ihop godset (skida och bindning i detta fall). Krafterna i sidled tas alltså upp av friktion som bildas mellan skida och bindning istället för att den hamnar på skruven.

Gäller detta för skidbindningar? I så fall så är det ett problem med att bindningen inte sluter tätt mot skidan.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp