Dålig passform på turpjäxorna (BD factor)

Almen1

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett problem med dåligt hälfäste/sladdrig innersko på mina BD Factor.
Det märks inte så mycket på väg upp, men jag upplever att åkningen utför blir lidande.
Jag tappar sonika känslan att ben-fot-pjäxa-skida är sammanfogade (vilket jag känner i mina Alpinpjäxor/alpin setup.) Det är riktigt frustrerande att känna att allt glappar och rör på sig utanför min kontroll. Jag har börjat spänna pjäxan allt hårdare, men det resulterar i att foten somnar/domnar utan att jag upplever att foten sitter klockrent i pjäxan...
Jag uppskattar BD, bla att jag kan skifta sulor och kunna använda en pjäxa till mina Dynafit bindningar, och samma sko till mina Alpinbindningar (Nu har jag en tanke att bara köra EPF-bindningar och gummisulor på pjäxorna, men så är inte fallet på alla skidor i dagsläget)

Tips och råd mottages tacksamt gällande moddning av skon.
Det skall nämnas att jag har formgjutna sulor i pjäxorna.

Plan B är att skaffa par andra pjäxor inom kort.

Hälsningar Johan

Senast ändrad:
Har du alltid haft problem med dåligt hälfäste, eller är det något som uppkommit? Om det är något som uppkommit beror det sannolikt på att innerskor slits - på en gammal pjäxa kan de behöva formas (värmas) om eller t o m bytas ut. Om du alltid haft dåligt hälgrepp är lösningen enkel - du har fel passform på pjäxan.

Mina BD Factor sitter som gjutna men jag har ganska hög vrist. Har de passat bra för dig förut så är det troligen innerskon som gett sig. Du kan även testa att lägga en platta under innerskon eller hälen för att bygga upp lite.

Senast ändrad:
Hej,

Tack för tipsen.
Jag uppfattar att när foten blir varm börjar innerskon att "softa till sig".
Hela skon blir lite "formlös", och det minskade hälgreppet är det som påverkar mig värst.

Hälgreppet från början var helt OK, -faktikst riktigt bra, när jag prövade ut pjäxan.
Nu är jag osäker om BD Factor har en formbar innersko ala Dynafit/motsvarande.
Jag har i det närmsta en låg fot vilket säkerligen kan vara del i problemet. Jag skall testa att lägga i en plan sula under mina formgjutna sulor för att se om det påverkar passformen positivt.

Jag har aldrig tidigare behövt vaddera/modda en innersko för att få justerade egenskaper.
Hur man går till väga för att bolstra på en innersko på utsidorna är för mig helt ny mark...

Hälsningar Johan

Almen1 sa:
Hur man går till väga för att bolstra på en innersko på utsidorna är för mig helt ny mark...

Hälsningar Johan
Grundläggande information ifrån Salomon Shop Practices Manual.
608c638b172098b6c245074245cfbdde.jpg

91cd8cde50af665694e0326a751ebce3.jpg

5048b31a0d53778a06b1b242c637c967.jpg

-snön kommer i April...
/r

Tack!
Det var riktigt riktigt bra tips. Handgripliga och tydliga.
Jag skall definitivt pröva att bolstra på innerskon ovan hälen samt lägga i en tunn sula.

Många tack!

Hälsningar Johan

Senast ändrad:
Hej,

Med hjälp av tipsen från rabbit, och neopren/isoleringstejp på metervara, så fixade jag till innerskon till en helt ny nivå! Om det i praktiken fungerar får visa sig, -men känslan nu är att foten är helt klart mycket mer stumt anpassad till pjäxan. Paddingen jag använde var klockren, och används i sin normala tappning till osolering av kylrör/kopplingar. Tejpen är riktigt stark, och materialen nästan sammanfogas.

Hälsningar Johan

Almen1 sa:
Hej,

Med hjälp av tipsen från rabbit, och neopren/isoleringstejp på metervara, så fixade jag till innerskon till en helt ny nivå! Om det i praktiken fungerar får visa sig, -men känslan nu är att foten är helt klart mycket mer stumt anpassad till pjäxan. Paddingen jag använde var klockren, och används i sin normala tappning till osolering av kylrör/kopplingar. Tejpen är riktigt stark, och materialen nästan sammanfogas.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/598a21f1074ca436caadde5e826d5d56.jpg[/url]

Hälsningar Johan
Om det är armaflex-tejp(eller dylikt varumärke), så är det inte tänkt att vara under tryck. Den kommer efter väldigt lite användning bli extremt tunn.

Hej,

Jo, -det är troligen en variant av denna, -Armacell.

Jag får sonika testa lite, -rullarna är på 15m, och foamen är 3mm i tjocklek
Jag har redan lagt "lager på lager", och kanske behöver jag "fylla på" övertid då foamen komprimeras.
Rimligen kommer isoleringen att få en viss slut-tjocklek efter en tids användande (1-1,5mm?) vilket kräver efterkorrigeringar.

Det vore helt klart bättre med ett mer stumt material. Jag har även sett "kork-tejp", men den är ruskigt kladdig, och kanske även den tappar formen över tid.

Senast ändrad:
apropå vad som pratas om i denna tråd så skrev jag för två år sedan:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=942732
(att länka till sig själv. pretentiöst? :P)

Exempel:

De flesta tillverkare och försäljare av pjäxor brukar kunna tillhandahålla liknande materiel vid förfrågan.

-fred och snö
/r

<redigerat för att undvika annonsering>

Senast ändrad:
Bumpar tråden då jag lider av att jag behöver tajta till hela hälen på mina Scarpa Mistrale RS.

När jag gjorde pjäxorna så satte vi ganska direkt på "skumklossar" som beskrivits ovan för att hindra att hälen lyfter sig, men nu efter ytterligare två veckor i pjäxorna så märker jag att hälen även har kunnat börja glida lite i sidled....

Så hur gör jag på bästa sätt för att tajta till så att hälen varken rör sig i sidled eller uppåt? räcker det med att värma om intuition innerskona?

/C

Factor har ju en ganska dålig innersko. Ett alternativ är ju att byta till en initition innersko.

Alltså, det finns ju gränser på hur mycket man kan "jobba ikapp" med skum och vadering, är passformen fel så är den fel.

Tillbaka
Topp