Dator egenskaper ?

dr_fil

Ny medlem
Dator egenskaper ?
Hej!
Jag undrar vad man ska ha för processor och minne osv. för att man till exempel ska kunna redigera med Sony Vegas utan lagg. Vad kör ni med? Jag är intresserad av att köpa en laptop och jag undrar om det kommer lagga om jag redigerar på den. Den har en Intel Pentium Core 2 Duo 7100 med 1,8Ghz samt. 1GB minne och Intel GM 3200 grafik.

Tack på förhand!

Dator egenskaper ?
Tror att mycker ram sitter fint på redigeringsdatorer då man utnyttjar sånt rätt hårt. satsa iaf på 2gb+

Men vad vet jag ?

Dator egenskaper ?
De där specsen verkar duga, flaskhalsen i videoredigering är RAM, så om det är nåt du ska koncentrera krutet på så är det mycket ram. En extra gig där kan ge bätte resultat.

Senast ändrad:
Dator egenskaper ?
dr_fil sa:
Oj! Inte så höga krav ju.. satsar nog på att köpa en laptop då.. tack för hjälpen <3
Tänk på att det där är det lägsta som krävs, men det kommer ju ändå sega och lagga, så om du vill slippa lagg så är det nog bättre med en dator som är ca 5 gånger bättre än det som krävs.

Dator egenskaper ?
köp inte en laptop de är sämre prestanda för mer pengar sen kan du inte byt ut te.x ram minne själv.

Dator egenskaper ?
Beror väl på ifall du ska redigera (rendera) i realtid, vad du redigerar för material och ifall du använder mycket effekter och saker som ändrar bilden. ska du redigera något värre en DV så borde du tänka på något vassare alternativ då det vid högre upplöst video blir mycket mer krävande.

Skulle rekommendera minst 2gb minne och sedan något hetare grafikkort.

Dator egenskaper ?
jag ska också köpa data snart, vi är några stycken som kollar runt på datorer, nästan alla tänker köpa mac, den "lägsta" versionen, som kostar 9 990 :-

från början tänkte jag också göra så, fast insåg att man får så jävla mycket mer av en vanlig windows i samma prisklass...
jämför med Macen på apple.se och denna:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...2o&CatalogCategoryID=nG3D4QFHifYAAAEODXRZtSxN

Den håller för det mesta eller? =)

Senast ändrad:
Dator egenskaper ?
på skolan har vi 4gb ram och det laggar sällan i photoshop eller premier. Dock kan after effects sega lite ibland men det är nog inga problem. skulle jag tro... kanske... äh ja vet inte jag har ingen koll när det gäller datorer asså!

Tillbaka
Topp