Dax för ett par rejäla pjäxor

Grunken

Ny medlem
Hej på er alla!

Nu har det blivit dags för mig att införskaffa ett par pjäxor, har tidigare hyrt så fötterna växt så mycket. Men nu står jag inte ut med att hyra längre. Så min fråga är vilka pjäxor bör man satsa på? kör mest i pisten och utanför. ej park. har ganska breda fötter och ser mig själv som en rätt duktig åkare.
tack på förhand å god jul!

Asså det börjar bli för många sånnahär trådar. Ingen kan säga vad du ska ha för pjäxor åk till närmaste sportafär och prova tills du hittar något som passar. Pjäxor är så individuellt så ingen kan säga över internet vad som kommer passa dej så åk och pröva, det är enda BRA tipset du kan få.

okej tack för det, undrade lixom om det fanns något speciellt att satsa på så man hade lite riktlinjer inte behöver prova hela butiken ;)

Fråga någon kunnig personal, funkat varje gång för mej, Säg var du åker hur du åker osv. Och prova mpnga olika (gå inte efter hur snygga dom är även om det är svårt att låta bli) så kommer du få ett par pjäxor som kommer passa dej.

sköna pjäxor som är fula = bra
snygga pjäxor som är osköna = försämrad åkning nååå jääävulst
snygga pjäxor som är sköna = bäst, själv kör jag Nordica SpeedMachine 110 :)

Bra pjäxor:

Nordica Speedmachine 110, 120, 130 passar breda fötter

Head Raptor, 115, 125, 130, 150 passar smala fötter

Jag håller med om att det börjar bli lite för många sådana här trådar. Men ändå, klart man skulle vilja ha lite tips om något att börja titta på i denna djungel av utbud som finns. För mej handlar det mycket om hur frågan är ställd om jag orkar bidra med något eller inte. Och även om man inte åker speciellt mycket, och hyr skidor så är det en jävla skillnad på att ha ett par ordentliga pjäxor som är anpassade efter sina tassar, än att hyra.

Det jag tröttnar på är folk som skriver;
"Hej jag vill ha ett par snygga skidor med bindningar för att åka med i sälen en gång vartannat år. Dom ska passa överallt på berget och kosta under 400:- Jag åker bra. Vad ska jag köpa?"

Grunken;
Kika på Salomon Falcon CS Pro
http://www.salomon.com/se/#/ski/boots/boots/falcon-cs-pro

Men som ovanstående redan sagt, ta till dej tipsen och ta dom till en affär där det finns kunnigt folk. Förklara dina behov och låt dom hjälpa dej. Och formgjut! Lätt värt det.

Senast ändrad:
Heja RickE!!!

Asså det börjar bli för många såna här vanliga trådar som vi efficionados bara inte ooorkar meed! Ja vill bara snacka deep skiiiiing så all nybörjare kan väl hitta ett annat forum så RickE å jag kan få vara ifred.......

Nemo ego insight!

Det kan väl vara okej att skriva liknande trådar, om man kan ange hur ens fot ser ut (precis, så enkelt är det!). Annars kan bredden på foten och önskat flex vara jäkligt bra om vi skall kunna leda dig i någon riktning.

Jag kan nog också rekommendera Salomon Falcon CS Pro, många gillar den, och CustomShell-skalet gör ju att den passar många bredder av fötter!

Carled sa:
Det kan väl vara okej att skriva liknande trådar, om man kan ange hur ens fot ser ut (precis, så enkelt är det!). Annars kan bredden på foten och önskat flex vara jäkligt bra om vi skall kunna leda dig i någon riktning.

Jag kan nog också rekommendera Salomon Falcon CS Pro, många gillar den, och CustomShell-skalet gör ju att den passar många bredder av fötter!
jag skrev ju faktiskt att jag hade bred fot, sen kan jag väl tillägga hög vrist också, om det hjälper i vägledningen

På vilka grunder rekommenderar folk Falcon CS Pro?
Enligt min åsikt vet vi att killens fötter är breda, och nyligen fick vi reda på att vristen var hög också. På tok för lite för att vi ska kunna rekommendera enskilda modeller. (Rent spontant känns det som att en nordica-modell av de bredare serierna ligger bättre till)

Customshell-tekniken gör ingen skillnad, i en riktig skidbutik justerar man alla skal till så breda de behöver vara. Om de har CS eller inte gör ingen skillnad.

Grunken: Gå in till en bra skidbutik, där får du foten mätt och undersökt. När du hittat drömpjäxan ser de även till att du får en formgjuten sula i, och att pjäxan blir anpassad åt dig.

Senast ändrad:
Nojlas;

Jag rekommenderade den av den enkla anledningen att många anser det vara en schysst pjäxa. Och för att ge någonting att börja kika på för att bilda sej en uppfattning om vad man gillar. En utgångspunkt kanske. Vet inte annars hur man ska hantera trådar som denna.

Men, som det påpekades. Allt annat än att gå till en pjäxbutik är väl egentligen uteslutet. Frågan är hur en sådan här tråd bör vara utformad och vad den ska innehålla för att man ska få ut mest av den. Syftet med delar av forumet torde ju ändå vara att man skall kunna få någon form av råd/tips i utrustningsdjungeln. Men eftersom mycket är så personspecifikt blir det svårt.

Tillbaka
Topp