Tredelad pjäxa - vad tycker ni?

g-hill

Medlem
Hallå

Jakten på ETT par nya pjäxor har börjat. Jag har tidigare haft ett par Lange RS130 för dagar i pisten och ett par äldre Rossignol med tech-inserts för mina få dagar uppför/utanför. Efter att ha bantat ner skidförrådet är jag nu inne på att slimma till min utrustning ytterligare - från två par till ett par pjäxor. Hållbart, utmanande och nice för plånboken.

Jag åker cirka 20-30 dagar per säsong och det brukar bli en eller två toppturer per vinter. Ibland inga alls, ibland bara skråa från högsta punkt till ett gött puderåk. Jag har en relativt smal fot med en lite högre vrist - inget monster, men lite högre än normalt. Högra foten mäter 26,3 och vänstra 26,1 och har haft 25,5 i storlek tidigare. Jag är en duktig åkare som åker i alla väder och underlag. Har tävlat alpint men gillar nu mest att carve-leka.

I veckan testade jag några olika par och Dalbello Lupo Pro och Technica Cochise 130 satt båda bra. Lupon satt bättre "out of the box" och jag blev väldigt förtjust i Intuition-linern som satt där.

Nu till min fråga

Jag har aldrig haft en tredelad pjäxa innan, och läser i olika reviews om tredelade pjäxor här på Freeride, Blister och andra länkar man enkelt kommer åt på sin favoritsökmotor. Ni som har eller har haft en tredelad pjäxa, vad skulle ni säga är den största skillnaden mot en tvådelad? Förutom insteg och att kunna byta ut tungan, är det någon märkbar skillnad i åkning?

Tredelade pjäxor är i min åsikt minst lika bra som tvådelade. Flexen blir liksom progressivare och framförallt blir i mitt tycke ”tillbakaflexen” rappare. Om man nördar ner sig ytterligare så menar vissa även på att en tredelad pjäxa flexar i princip helt rakt medans en tvådelad flyttar knät inåt medans den flexar, vad det innebär i praktiken låter jag någon med riktigt bra skidteknik förklara istället.

Lupon är en bra pjäxa. Däremot baserat på de pjäxor du åkt på så skulle jag nog välja bort cochisen då jag tror den blir väl rymlig om du nu har en smal fot och kanske istället kollat på Lange XT3 LV, förutsatt att RS130 suttit bra. Dessa två påminner något förväntat en hel del om varandra i skalet, dock är ju innerskon på XT3 såklart något klenare.

Älskar min dalbello panterra 120 flex. Gillar att ha spännet över vristen, känns som att man verkligen "sitter fast" när man spänner över vristen.

Tredelade pjäxor är i min åsikt minst lika bra som tvådelade. Flexen blir liksom progressivare och framförallt blir i mitt tycke ”tillbakaflexen” rappare. Om man nördar ner sig ytterligare så menar vissa även på att en tredelad pjäxa flexar i princip helt rakt medans en tvådelad flyttar knät inåt medans den flexar, vad det innebär i praktiken låter jag någon med riktigt bra skidteknik förklara istället.

Lupon är en bra pjäxa. Däremot baserat på de pjäxor du åkt på så skulle jag nog välja bort cochisen då jag tror den blir väl rymlig om du nu har en smal fot och kanske istället kollat på Lange XT3 LV, förutsatt att RS130 suttit bra. Dessa två påminner något förväntat en hel del om varandra i skalet, dock är ju innerskon på XT3 såklart något klenare.
Tack för det!
Bra input.

Det får nog bli att testa en XT3 också.

Jag håller med HakanBarman.

Sen att man kan ha tajt passform fast samtidigt inte behöva gråta varje gång man ska få i eller ur foten ur pjäxan är ju ganska priceless också. Får mardrömmar bara jag tänker på att klämma ner foten i en tajt tvådelspjäxa 😭

Lupon har ett mer linjärt flex, det känns ungefär som samma motstånd hela tiden genom hela flexet. Den flexar också djupare och sväljer ojämheter bättre, pucklar och drops blir riktigt sköna med den.

Cochisen har bättre känsla på hårt underlag. Du känner mer vad som händer med skidan och den ger mycket bättre studs tillbaka. Mycket lättare att initiera sväng med.

Cochise är nog en bättre pjäxa prestandamässigt men Lupon är mer bekväm. Tycker Cochise är bättre för skärande sväng och Lupo bättre för sladd och studsa runt. En stor fördel med lupon är också att den är högre över vristen, skönt för oss som behöver bra med utrymme där.

Jag håller med HakanBarman.

Sen att man kan ha tajt passform fast samtidigt inte behöva gråta varje gång man ska få i eller ur foten ur pjäxan är ju ganska priceless också. Får mardrömmar bara jag tänker på att klämma ner foten i en tajt tvådelspjäxa 😭
låter underbart

Lupon har ett mer linjärt flex, det känns ungefär som samma motstånd hela tiden genom hela flexet. Den flexar också djupare och sväljer ojämheter bättre, pucklar och drops blir riktigt sköna med den.

Cochisen har bättre känsla på hårt underlag. Du känner mer vad som händer med skidan och den ger mycket bättre studs tillbaka. Mycket lättare att initiera sväng med.

Cochise är nog en bättre pjäxa prestandamässigt men Lupon är mer bekväm. Tycker Cochise är bättre för skärande sväng och Lupo bättre för sladd och studsa runt. En stor fördel med lupon är också att den är högre över vristen, skönt för oss som behöver bra med utrymme där.
Tack för en utförlig jämförelse.

Jag som tycker om att åka snabbt på skär, tror du att jag kommer känna mig vilse i typ Lupo? Jag har nog aldrig riktigt tänkt på- eller reflekterat över att mina tidigare tvådelade pjäxor varit opassande för sladd och lek heller och antar att det kanske blir tydligare om man åkt båda typerna av pjäxor.

Jag är så tvådelad i detta. No pun intended

Jag var i exakt samma sits som dig i höstas, men jag tittade på tre-delade pjäxor för att slippa ”shin bangs” på drops i off-pisten. Jag provade dina lupo som du snackade om men valde full-till ascendent sc eller nu k2 ascendent sc istället. Detta var för tyckte lupon var för lätt och för mycket kompromiss uppför, visst mina full-tilt väger 1800gr men jag tar ungefär bara en topptur per skidresa.
Sedan om du gillar carve så skulle jag rekommendera två delad pjäxa för att då flexar pjäxan tillbaka snabbare, i en tredelad pjäxa får du inte samma stuts tillbaka mellan svängarna, även därför du slipper dina shinbangs. Så jag skulle välja tredelad om du gillar att jibba(alla i x-games har tredelad) eller vill åt den jämna och progressiva flexen.
Själv är jag väldigt nöjd med mina full-tilt speciellt efter att jag formade dem med intuitionen liner

Gick över till tredelade pjäxor 2008 och kommer aldrig att använda nån annan modell… Senaste pjäxorna är ett par Lupo Pro HD, med wrap-innerskor från Panterra, mjukare tungor och en Boosterstrap, fantastiskt sköna och snälla mot skenbenen utan att vara livlösa.. Åker ungefär som dig, lite kortare turer nån gång, ibland någon längre, offpist när det bjuds, men gillar att carva, gammal tävlingsåkare..

Gick över till tredelade pjäxor 2008 och kommer aldrig att använda nån annan modell… Senaste pjäxorna är ett par Lupo Pro HD, med wrap-innerskor från Panterra, mjukare tungor och en Boosterstrap, fantastiskt sköna och snälla mot skenbenen utan att vara livlösa.. Åker ungefär som dig, lite kortare turer nån gång, ibland någon längre, offpist när det bjuds, men gillar att carva, gammal tävlingsåkare..
Det låter som en härlig setup. Man kanske skulle våga sig på ett par. Får nog bli så :)

Tack för en utförlig jämförelse.

Jag som tycker om att åka snabbt på skär, tror du att jag kommer känna mig vilse i typ Lupo? Jag har nog aldrig riktigt tänkt på- eller reflekterat över att mina tidigare tvådelade pjäxor varit opassande för sladd och lek heller och antar att det kanske blir tydligare om man åkt båda typerna av pjäxor.

Jag är så tvådelad i detta. No pun intended
Jag har ett par tvådelade och ett par lupo med PU fot+kappa (tunga men åker bra), åkte före lupo i huvudsak mest på olika Krypton skal och racepjäxor. Tvådelade har en distinktare svänginitiering, det är svårt att trolla bort men så länge du inte ska jaga hundradelar eller köra SL-skidor en stor del av din tid ser jag större vinster än förluster. Mina tvådelade står mest och samlar damm, om jag inte vet att jag enbart kommer nöta pist på ett par kortsvängda (läs SL-radie) skidor och de dagarna är under en per säsong. Nåja, jag kanske tar dem någon timme här och där, mest för att jag blir nyfiken. Bode MIller kan/kunde åka fort på skär med tredelade.
Med det sagt så kommer en pjäxa som sitter bra och är anpassad efter dina behov vara bättre på allt än något som teoretiskt skulle vara bättre på sladd eller skär

Nog är det bättre att som vanlig dödlig (ej race) ha ett par pjäxor som är sköna att åka i. Handen på hjärtat hur många här behöver prestandamonster för att lägga dom perfekta kortsvängarna i isig svart backe.
Så är det tredelat som funkar kör på det.
Säger jag som åker tvådelat, men jag är ju också en riktig gammal hardcore räv.😩
Snälla håll med mig nu, jag behöver det 😉
Carva på gott folk 👍

Jag har ett par tvådelade och ett par lupo med PU fot+kappa (tunga men åker bra), åkte före lupo i huvudsak mest på olika Krypton skal och racepjäxor. Tvådelade har en distinktare svänginitiering, det är svårt att trolla bort men så länge du inte ska jaga hundradelar eller köra SL-skidor en stor del av din tid ser jag större vinster än förluster. Mina tvådelade står mest och samlar damm, om jag inte vet att jag enbart kommer nöta pist på ett par kortsvängda (läs SL-radie) skidor och de dagarna är under en per säsong. Nåja, jag kanske tar dem någon timme här och där, mest för att jag blir nyfiken. Bode MIller kan/kunde åka fort på skär med tredelade.
Med det sagt så kommer en pjäxa som sitter bra och är anpassad efter dina behov vara bättre på allt än något som teoretiskt skulle vara bättre på sladd eller skär
Ah grymt. Mina rs130 kan ju faktiskt få bo kvar i källaren och komma fram dom få gångerna SL skidorna används.

Tack!

Nog är det bättre att som vanlig dödlig (ej race) ha ett par pjäxor som är sköna att åka i. Handen på hjärtat hur många här behöver prestandamonster för att lägga dom perfekta kortsvängarna i isig svart backe.
Så är det tredelat som funkar kör på det.
Säger jag som åker tvådelat, men jag är ju också en riktig gammal hardcore räv.😩
Snälla håll med mig nu, jag behöver det 😉
Carva på gott folk 👍
Haha, underbart.

Jaga några hundradelar gör jag inte. Oavsett pjäxa hade mina pauser i backen för att vänta på någon eller låta benen vila ställt till det för mig tidsmässigt . Den här gången satsar vi på ett par sköna pjäxor man kan stå ut med en hel dag 💪

Jag har tredelat när jag turar, det fungerar jättebra men jag tycker man känner att de inte åker som vanliga pjäxor riktigt. Men det kanske mest har med att jag åker delvis på racepjäxor och andra hälften på turpjäxor som väger hälften så mycket egentligen...

Summan av kardemumman, jag tycker mig känna av det.

Snödjup

Tillbaka
Topp