Pjäxor för breda fötter med hög vrist

w00tw00t

Medlem
Historiskt sett så har jag alltid haft problem med storlek på pjäxor. Åker en gång om året 4-5 dagar och hyr utrustning, samma visa varje gång. Ont lite överallt trots att storleken är "rätt". Min fot mäter 28,3 och jag kör på 28,5 när jag hyr. Standard är att efter varje åk så knäpper jag upp samtliga spännen under liftåkning och spänner igen när jag är på toppen, för att släppa lite på smärtan.

I och med att jag är nybörjare/medel, långt i från duktig, och åker så pass sällan så har det inte varit ekonomiskt försvarbart att köpa egen utrustning men nu är det dags, då jag vill slippa storleksproblem varje gång. Budget är i princip "så lågt som möjligt för en nybörjare/medel" istället för en proffspjäxa.

längd: 28,3
bredd: 10,7
hög vrist
185cm 78-80kg
flex ?

Var och provade ett gäng med personalens hjälp utan att hitta något klockrent. Ett par Salomon X PRO satt för tight i vristen, ett par Technica HV som var bra i vristen, men för smal läst. Hittade till slut av en slump på egen hand en budgetpjäxa på XXL från Nordica, NXT PRO 90 som satt som en smäck mer eller mindre, jämfört med de Salomon och Fischer jag testat under dagen. Inte något direkt tryck någonstans, god om plats i både bredd och höjd.

https://www.xxl.se/nordica-alpine-boots-nxt-pro-90-17-18-alpinpjaxa/p/1122729_2_style

28,5 borde vara den storlek jag ska köra, men när jag provade en 29,5 så kändes den väldigt mycket mer bekväm. Är det dumt att köra på "en för stor" pjäxa, eller skulle det funka om min fot mäter 28,3?

Tips? Vilken flex bör jag satsa på? Jag har åkt för lite och inte riktigt reflekterad över vilken flex jag föredrar (och har testat), 2 år sedan sista åket nu. 90 kanske blir för mjukt?

Senast ändrad:
Köp INTE för stor pjäxa vad du än gör. Bekvämt i butiken är förprogrammerat dålig kontroll över skidorna och ont i fötterna på berget.
28.0 skulle kunna vara ett alternativ tom om du hittar rätt modell... Tänk på att en duktig bootfitter kan trycka ut eventuella tryckpunkter och troligen även någon mm fram om det behövs.
Finns en köpguide för pjäxor här på sajten, läs den för lite allmäna tips: https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-pjaxor/

Här är pjäxa för dig. Hur mycket väger du? Är du nybörjare ska du inte gå över 100-110 i flex så vidare du inte väger över 100 kg.

Senast ändrad:
Kalle_Luzern sa:
Köp INTE för stor pjäxa vad du än gör.
Tackar! Ska lusläsa den länken igen, redan varit där och härjat. Mer eller mindre glasklart att man inte ska köra på en något för stor pjäxa, check. "Bekvämt i butiken" kanske är att ta i, snarare "gör inte uppenbart ont någonstans" :)

Lenz sa:
Här är pjäxa för dig. Hur mycket väger du? Är du nybörjare ska du inte gå över 100-110 i flex så vidare du inte väger över 100 kg.
185cm 78-80kg så 90 flex låter rimligt med andra ord. Ska kika på dina tips, tackar.

EDIT: Dessa Atomic-pjäxor verkar schyssta för breda fötter. Ser dock ut som att det blir svårt att hitta i lager för provning i Sverige. (Atomic Waymaker Carbon / Atomic Livefit)

Senast ändrad:
Kolla in Dalbello panterra, Head Edge, Head Challenger, Atomic Hawx Magma, K2 BFC. Dom funkar generellt bra till breda fötter. Flex på dessa kan vara högt utan problem då det är mjuka plastblandningar i hela bunten.

Update: Provat en hel del varianter under dagarna, lite stökigt att hitta de mer sällsynta i butik för provning. K2 BFC satt riktigt bra, men det landade till slut på ett par Salomon Quest Pro Sport CS 100 som satt som en smäck. Läst upp till 106mm och inga problem i rymlighet kring vristen. Gjorde en gjutning på plats och kör en vända innan vi får se om det behövs pillas på breddningen.

w00tw00t sa:
Lenz sa:
185cm 78-80kg så 90 flex låter rimligt med andra ord. Ska kika på dina tips, tackar.

EDIT: Dessa Atomic-pjäxor verkar schyssta för breda fötter. Ser dock ut som att det blir svårt att hitta i lager för provning i Sverige. (Atomic Waymaker Carbon / Atomic Livefit)
Hög igenkänningsfaktor på vad du går igenom. Jag var precis där för två år sedan och landade i ett par Waymaker 130. Efter några tryck så sitter de som gjutna på fötterna. Har du krångliga fötter så kan det vara idé att köpa på skidorten om där finns en bra butik med en duktig bootfitter. Det kan behövas några vändor med att man åker och trycker.

När du fått ordning på pjäxorna kommer åkningen att bli galet mycket roligare, du kommer att åka mer, mycket mer och du kommer att börja utvecklas i en helt annan takt. Då nöjer du dig inte med någon vecka om året på hyrskidor längre utan det kommer att bli flera resor per år med egna skidor. Med det sagt så låt pjäxorna kosta vad de behöver kosta och satsa på ett par pjäxor som du kan ha många år framöver även när du blivit en bättre åkare. Tänk också på att flex inte är ett standardiserat mått så 100 hos en tillverkare kan motsvara 120 hos en annan tillverkare.

Jag har sådana fötter och kör Strolz (formsprutade). Grymma. Hade tidigare problem med domningar mm, men nu behöver jag inte knäppa upp pjäxorna på hela dagen :).
Kostar iofs cirka 10.000, men det var det värt!

Tillbaka
Topp