Pjäxor för breda fötter med hög vrist

w00tw00t

Medlem
Historiskt sett så har jag alltid haft problem med storlek på pjäxor. Åker en gång om året 4-5 dagar och hyr utrustning, samma visa varje gång. Ont lite överallt trots att storleken är "rätt". Min fot mäter 28,3 och jag kör på 28,5 när jag hyr. Standard är att efter varje åk så knäpper jag upp samtliga spännen under liftåkning och spänner igen när jag är på toppen, för att släppa lite på smärtan.

I och med att jag är nybörjare/medel, långt i från duktig, och åker så pass sällan så har det inte varit ekonomiskt försvarbart att köpa egen utrustning men nu är det dags, då jag vill slippa storleksproblem varje gång. Budget är i princip "så lågt som möjligt för en nybörjare/medel" istället för en proffspjäxa.

längd: 28,3
bredd: 10,7
hög vrist
185cm 78-80kg
flex ?

Var och provade ett gäng med personalens hjälp utan att hitta något klockrent. Ett par Salomon X PRO satt för tight i vristen, ett par Technica HV som var bra i vristen, men för smal läst. Hittade till slut av en slump på egen hand en budgetpjäxa på XXL från Nordica, NXT PRO 90 som satt som en smäck mer eller mindre, jämfört med de Salomon och Fischer jag testat under dagen. Inte något direkt tryck någonstans, god om plats i både bredd och höjd.

https://www.xxl.se/nordica-alpine-boots-nxt-pro-90-17-18-alpinpjaxa/p/1122729_2_style

28,5 borde vara den storlek jag ska köra, men när jag provade en 29,5 så kändes den väldigt mycket mer bekväm. Är det dumt att köra på "en för stor" pjäxa, eller skulle det funka om min fot mäter 28,3?

Tips? Vilken flex bör jag satsa på? Jag har åkt för lite och inte riktigt reflekterad över vilken flex jag föredrar (och har testat), 2 år sedan sista åket nu. 90 kanske blir för mjukt?

Senast ändrad:
Köp INTE för stor pjäxa vad du än gör. Bekvämt i butiken är förprogrammerat dålig kontroll över skidorna och ont i fötterna på berget.