Bästa Toppturspjäxan med hög vrist och bred läst

Har ett tag letat efter en pjäxa som passar min fot bra. Jag har kommit fram till att den måste vara med bred läst och hög vrist för att passa mina fötter.

Har förstått att vissa pjäxor/inserts är mer formbara än andra.

Önskemål:

Bred läst (min fot: 105mm)
Hög vrist
Och gärna inte för tung
Måste vara en pjäxa med ett bra gå läge, och gärna varma.
Ligger mellan 29.5 och 30.5 i mondo.

Pjäxan kommer att användas för långa toppturer med övernattning imellanåt. Och stundtals i betydligt kallare väder än önskvärt🥶.
Ofta med stegjärn.
Jag lämnar givetvis in dem för att värmas till den slutgiltiga passformen!

Jag som också har breda fötter (drygt 105 mm), landade i ett par Scott Cosmos när jag senast skaffade nya toppturspjäxor.Scott Cosmos är vad jag förstårt en av de bredaste modellerna som finns bland pjäxor. Har haft dem sedan 2018. Antar att modellen uppdaterats sedan dess. Är väldigt nöjd med konforten. Bra balans mellan låg vikt och stabilitet. Använder dem numer som enda par pjäxor, även när jag kör pist, då de är mycket bekvämare än mina alpinpjäxor.

Är ju väldigt individuellt med fötter och pjäxor. Men Scott Cosmos kanske kan vara ett alternativ för dig. Här finns en beskrivning, samt lite omdömen om 2021 års modell.

Gå till en ordentlig bootfitter, det är värt det. Om du skriver i vilket område du bor i kommer det säkert komma förslag på närmaste vettiga.

Om du vill ha en utgångspunkt dock så är scott-pjäxor för låga i insteget för mig, jag landade på dessa efter en (lång) dag på Höjdmeter i Kiruna:

Samtidigt är inte 105 mm en särskilt bred fot för mondo 29,5/30,5.
Tumregeln är vel att bredden ökar med 2 mm för varje skalstorlek? Så en fotbredd på 105 mm skulle kunna passa en pjäxa med 99 mm bredd i storlek 29.5 eller 97 mm bredd i storlek 30.5? (...om det bara var bredden det handlade om)

Tumregeln är vel att bredden ökar med 2 mm för varje skalstorlek? Så en fotbredd på 105 mm skulle kunna passa en pjäxa med 99 mm bredd i storlek 29.5 eller 97 mm bredd i storlek 30.5? (...om det bara var bredden det handlade om)
Lästen på pjäxor mäts i referensstorlek 26,5. Därefter kan man generellt säga att måttet ökar eller minskar med 2 mm per storlek. Dvs lästbredd 105 mm i mondo 29,5 motsvarar ungefär 99 mm i referensstorleken. Då snackar vi om generös LV eller tajt MV.

Har liksom du breda fötter och höga fotvalv/vrister. Har precis köpt ett par Tecnica Zero G Pro på Alpingaraget som teoretiskt egentligen är för smala. Men gänget på Alpingaraget har både breddat dem (både på halgus och yttersidan) samt ett par mm på längden och på höjden. Så mitt tips är att gå till en riktigt bra bootfitter så fixar de det mesta. Discliamer: åker till Argentiere på onsdag så har inte provat dem IRL ännu mer än hemma i några timmar.

Mina fötter har hög vrist och är 95-96mm fast storlek 25.5, det motsvarar dina 29.5-30.5 och 105mm och jag måste ha smala pjäxor för att sitta fast. De flesta mellanbreda, vilket de flesta turpjäxor är, sitter för löst . Bred läst skulle bli världens glappfest för mig. Är du säker på att du behöver bred läst? Men om du ska gå långt kanske en MV kan vara lämpligt i alla fall.

Snödjup

Tillbaka
Topp