Pjäxa m inserts t bred fot m hög vrist

arvidspappa

Ny medlem
Söker en ny pjäxa med inserts men som fortfarande fungerar i alpinbindningar, tror att sådana fått namnet hybridpjäxor. Tycker själv att jag har högst normala fötter (egonormerad självbild antar jag) men enligt alla skohandlare och bootfitters har jag en riktigt hög vrist och en fot som iallafall inte är smal, oklart om den är normal eller bred. Hur som helst;
-Vad ska jag köpa?

Jag har trivts som fisken i Dynafit Zzeus och Nordica Speedmachine om det kan vara någon ledning. När jag själv tittat har ögonen fastnat på Dalbello Lupo Ti men jag är osäker på om den är för smal.

Tacksam för alla tips!

/Christian Johansson, Höganäs

Gå till en bootfitter så vet de svaret! Med din fot kanske det behövs lite fix och trixs innan det är bra oavsett...

Jag ska till Skistore om en vecka men det börjar bli urplockat på hyllorna i stl 27.5 så jag frågar för att jag eventuellt måste köpa pjäxorna på annat håll och ta med dem dit för fitting.

Tänk på att de skall ha inserts som följer dynafits "standard".
Det enklaste brukar vara att köpa en pjäxa som faktiskt har insertsen från dynafit.

De skall även inte vara för höga längst fram för att faktiskt kunna lyftas i hälen utan att tårna tar i bindningen.

Alla pjäxor med inserts klarar inte detta.

För att vara helt säker så är de ju bra om man kan prova sin tilltänkta pjäxa med sin techbindning monterad på den aktuella skidan.

//Åke

Det var som f..n Åke! Det här hade jag uppriktigt ingen aning om. Ska fråga personalen vilka bindningar jag kan använda till den pjäxa som till sist faktiskt passar mig. Stort tack!

/Christian

Kolla med sport spec i mölndal. Dom har en kille som jobbat många år i sälen med just bootfitting. Jag har samma problem fot som du, en klöv kallar jag det. Jag kör telemark och då har man inte mycket att välja på . Köpte ett par scott woodo som faktiskt passar min fot. Har åkt runt och haft ont i fötterna i 25 år helt i onödan. såg för en måndad sedan att dom hade mycket pjäxor inne. skulle nog åka dit istället för skistore

En kompis har breda, höga fötter. Han köpte scott superguide carbon på skistore. Han är grymt nöjd!

Kan någon med höga, breda använda scarpa? Deras pjäxor är döden för mina fötter. Klart det finns ju bara två modeller att välja på när det väller 75 mm Telemark.

Halvsmurfen sa:
MarkusO sa:
Jag kör med Scarpa Freedom SL. Har lite högre vrist och bredd än standardfoten utan att vara extrem. Jag är mycket nöjd. De sitter riktigt tight på foten men bra.
Har ett par snabbt testade Freedom 14/15 liggande som jag inte orkat lägga ut på annons. 27.0 med Tech- och alpinsula. För stora för mig. Körda en halvdag där jag konstaterade just detta. Som info bara, om nu nån behöver ett par. Gbg.

Tillbaka
Topp